سخنگوی دولت گفت: امروز بدون درک شرایط زندگی مردم در هر دوره تاریخی خود، نمی‌توانید قضاوت کنید. خیلی ها امروز درباره کوپن در دوران جنگ تحمیلی قضاوت می‌کنند اما باید منابع دولت آن زمان را در نظر بگیرید و ببینید سیاست کوپن آن زمان درسته بوده یا غلط؟ زندگی مردم در بحران‌ها باید حمایت شود. […]

هشدار ربیعی درباره عواقب تصمیم ارزی مجلس در بودجه 1400 /اگر رانتی صورت گرفته به قوه قضایی معرفی کنید

سخنگوی دولت گفت: امروز بدون درک شرایط زندگی مردم در هر دوره تاریخی خود، نمی‌توانید قضاوت کنید. خیلی ها امروز درباره کوپن در دوران جنگ تحمیلی قضاوت می‌کنند اما باید منابع دولت آن زمان را در نظر بگیرید و ببینید سیاست کوپن آن زمان درسته بوده یا غلط؟ زندگی مردم در بحران‌ها باید حمایت شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: افزایش سهم نفت در منابع عمومی آن هم از محل افزایش قیمت ارز، قطعا ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد. تعرفه‌ها اگر در مجلس تصویب شود، قطعا باعث تورم خواهد شد. البته در روزهای اخیر خبر تصمیم برای افزایش نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ و افزایش آن به ۱۷۵۰۰ تومان شنیده می‌شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این تصمیم انتظار تورمی را افزایش می‌دهد و دادن علامت نامناسب به ثبات بازار است.

ربیعی در پاسخ به سوالی درخصوص تصمیم مجلس برای تغییر نرخ ارز مبنا به ۱۷۵۰۰ تومان در بودجه ۱۴۰۰، تاکید کرد: امیدواریم در جلسات مشترکی که میان دولت و مجلس برگزار می‌شود، دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود. آنچه تاکنون درخصوص ارز مبنا از سوی کمیسیون تلفیق اعلام شده تصمیم قطعی نیست زیرا نیاز دارد که اکثریت مجلس درباره آن تصمیم بگیرند. با افزایش مبنای نرخ ارز و سپس با افزایش پیش‌بینی‌های مالیاتی، یک درآمد واهی پیش‌بینی شده که در مقابل هزینه‌های قطعی را خواهیم داشت. اولین نگرانی ما درآمدهای واهی است، هزینه‌ها به قوت خودش باقی خواهند ماند و درآمدهای واهی دو دولت را در ۱۴۰۰ با چالش بزرگی مواجه خواهد ساخت.

>>>> بیشتر بخوانید؛

>>>> انتقادات صریح ربیعی از قالیباف و نادران /این حرف‌های بی محاسبه دردی از مردم دوا نمی کند /مصادیق این کلی‌گویی ها را مشخص کنید

>>>> ربیعی: کدام بخش بودجه ۱۴۰۰ موجب رانت می شود؟ /این رفتارها سیاسی و اتهام به دولت است

سخنگوی دولت گفت: امروز بدون درک شرایط زندگی مردم در هر دوره تاریخی خود، نمی‌توانید قضاوت کنید. خیلی ها امروز درباره کوپن در دوران جنگ تحمیلی قضاوت می‌کنند اما باید منابع دولت آن زمان را در نظر بگیرید و ببینید سیاست کوپن آن زمان درسته بوده یا غلط؟ زندگی مردم در بحران‌ها باید حمایت شود.

ربیعی گفت: ما اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را با همه اشکالاتی داشت، برای حمایت از زندگی مردم در دوران بحران تحریم اتخاذ شد. وقتی یک اقتصادی در تعادل نباشد و فشار بین‌المللی زیاد برای برهم زدن تعادل اقتصادی و فشار بر زندگی مردم وجود دارد، ناچار تصمیماتی اتخاذ می‌شود تا از زندگی مردم حمایت شود.

وی افزود: خیلی از دولت‌ها در شرایط خاص عدم تعادل تصمیماتی را می‌گیرند. ما هم در شرایطی که امیدواریم فشار حداکثری به پایان می‌رسد، قطعا سیاست های حمایتی مردم در دوران گذار را مدنظر قرار خواهیم داد و در شرایطی که ارز به یک قیمت تثبیت شده رسید، آن زمان می‌شود شکل دیگری تصمیم‌گیری کرد. ما صراحتا اعلام کردیم ارز ۴۲۰۰ تومان را باری تامین کالاهای اساسی قرار دادیم و هرکسی سو استفاده کرده باشد، به قوه قضائیه معرفی می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: این ارز را در تصمیم دولت و در لایحه پیشنهادی به نحوی پیش بینی کرده بودیم و اگر شرایط را شرایط رو به تعادل می‌دیدیم، معتقد بودیم ما به التفاوت این ارز را باید در جهت قدرت خرید مردم مصرف کنیم. ما در بودجه تلاش کردیم ۲۵ درصد افزایش حقوق بدهیم، فوق العاده ویژه بازنشستگان و فرهنگیان را پرداخت کنیم. ما در شرایط اقتصادی امروز که سفره مردم نسبت به قبل خالی شده است، تصمیماتی را نیاز داشتیم بگیریم.

ربیعی گفت: من می‌شنوم که این تصمیم ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمان خودش رانت زا بوده، اما در دوره خودش با بیشترین دقت انجام شده است و اگر هم رانتی صورت گرفته و کسی می‌شناسد به قوه قضائیه معرفی کند.

وی افزود: آنچه ما در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کردیم، طوری بود که اگر به شرایط متعادل رسیدیم در این مرحله هم باید از زندگی مردم حمایت کنیم و آن را تبدیل به نوعی افزایش قدرت خرید مردم کنیم.

۲۷۲۱۵