سیاسی/ بین الملل انگلیس طی چهار سال گذشته ۲/۴ میلیون پوند به ارتش عربستان سعودی کمک کرده است، طی دورانی که این کشور به بمباران و کشتار غیرنظامیان یمنی متهم است. به نوشته روزنامه گاردین،‌ این آمار و ارقام که در جریان جلسات پرسش و پاسخ پارلمانی بدست آمده برای اولین بار جزییاتی از هزینه‌های […]

سیاسی/ بین الملل 5ffed2878ee1a_5ffed2878ee1d انگلیس طی چهار سال گذشته ۲/۴ میلیون پوند به ارتش عربستان سعودی کمک کرده است، طی دورانی که این کشور به بمباران و کشتار غیرنظامیان یمنی متهم است.

به نوشته روزنامه گاردین،‌ این آمار و ارقام که در جریان جلسات پرسش و پاسخ پارلمانی بدست آمده برای اولین بار جزییاتی از هزینه‌های پرداختی به عربستان از طریق منابع مالی مخفی را نشان می‌دهد،

جیمز کلورلی، یکی از مقام‌های وزارت خارجه انگلیس اکتبر ۲۰۲۰ گفت،‌ استفاده از بودجه ارتش برای کمک به عربستان جهت حفاظت از امنیت ملی‌اش و حمایت از ارتش عربستان براساس قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی بوده است!

دو ماه بعد، جیمز هیپی، مقام دیگر نیروهای مسلح انگلیس در نامه‌ای اعلام کرد مبالغ صرف شده شامل ۲.۴ میلیون پوند از سال ۲۰۱۶ بوده که شامل ۵۵۰ هزار در ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ می‌شود.

یک گروه کمپینی که به افشای آمارها کمک کرده، می‌گوید: این افشاگری، انگلیس را درگیر بدترین بحران انسانی جهانی کرده که در آن، هزاران غیرنظامی از آغاز جنگ داخلی یمن در مارس ۲۰۱۵ کشته شدند که بیشترین این مرگ و میرها، به علت بمباران‌های پی در پی ائتلاف تحت رهبری عربستان با تجهیزات ساخت غرب بوده است.

سعید احمد الوداعی،‌ مدیر موسسه بحرینی حقوق و دموکراسی می‌گوید: این بسیار ناراحت کننده است که دولت انگلیس پول مالیات دهندگان را برای تقویت توان نظامی سعودی خرج می‌کند.

نیروی هوایی ارتش عربستان متهم شده که مسئول کشته شدن ۸۷۵۰ غیرنظامی در حملات هوایی است.

سال گذشته میلادی، دست کم هفت کودک و دو زن در جریان حملات هوایی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در شمال غرب یمن کشته شدند. اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفت، همکاری نزدیک نیروی هوایی عربستان و انگلیس در پشت صحنه بوده است.

بسیاری از وزرای انگلیسی فروش سلاح بهر یاض را مجاز دانسته‌اند از جمله بوریس جانسون زمانیکه به عنوان وزیر خارجه خدمت می‌کرد. جانسون فروش موشک‌های هدایت شونده به عربستان را در اوت ۲۰۱۶ تصویب کرد، درست چند روز پس از حمله هوایی به یک کارخانه و مرگ ۱۴ یمنی.

در سال ۲۰۱۹، دادگاه تجدیدنظر فروش سلاح‌های انگلیسی به عربستان را متوقف کرد و گفت که وزرای وقت و مسئول به درستی خطر تلفات غیرنظامیان در بمباران‌ها را ارزیابی نکرده بودند. اما تابستان گذشته، لیز تروس، وزیر تجارت انگلیس بار دیگر این توافق های فروش سلاح را از سر گرفت و گفت که تنها حوادثی خاص بوده که موجب نقض قوانین بشر دوستانه شده است.

پول برای حمایت از ارتش عربستان از طریق یک صندوق سری ارسال می‌شد که اکنون به نام صندوق استراتژی خلیج فارس مشهور است دریایی از پول که انگلیس برای شش کشور ثروتمند حوزه خلیج فارس هزینه می کند. نزدیک به ۲۰ میلیون پوند در سال تا زمانیکه شیوع کروناویروس به ناگهان آن را به ۸/۴ میلیون پوند کاهش داد.

وزرا تا همین اواخر از افشای هزینه‌ها خودداری می کنند و بهانه امنیت ملی را داشتند.

انگلیس مدتهاست روابط نزدیک نظامی و استراتژیک با عربستان دارد و از این طریق سالانه ۲/۵ تا ۳ میلیارد پوندبه جیب میزند.

.
.
منبع : خبرفوری