سیاسی/ سیاست خارجی با وجود توافق هسته‌ای ایران و کشورهای موسوم به ۱+۵، میلیاردها دلار از پول‌های ایران در جهان بلوکه است. چگونه می‌شود منابع ارزی ایران را آزاد کرد؟ قدرت، دال مرکزی روابط بین‌الملل است. قدرت نظامی، دفاعی، اقتصادی، علمی، هسته‌ای و دیگر انواع آن، می‌تواند گره‌گشای مسائل کشورها باشد. سال‌هاست یک جریان خاص […]

سیاسی/ سیاست خارجی 60002b9ccb01f_2021-01-14_15-01 با وجود توافق هسته‌ای ایران و کشورهای موسوم به ۱+۵، میلیاردها دلار از پول‌های ایران در جهان بلوکه است. چگونه می‌شود منابع ارزی ایران را آزاد کرد؟

قدرت، دال مرکزی روابط بین‌الملل است. قدرت نظامی، دفاعی، اقتصادی، علمی، هسته‌ای و دیگر انواع آن، می‌تواند گره‌گشای مسائل کشورها باشد.

سال‌هاست یک جریان خاص با اعتماد به نفسی کم‌نظیر، روابط بین‌الملل را به شکلی تخیلی و متوهمانه ترسیم می‌کند؛ کاملاً احساسی، بر مبنای لبخند و شوخی و مدل لباس و نشست و برخاست!

آنها متوهمانه جا انداخته اند که ایرانیان چون شعار می‌دهند مرگ بر آمریکا، تحریم می‌شوند! جا انداختند که دشمنی آمریکا با ایران، یک سوءتفاهم است؛ تازه ایرانی‌ها هم مقصرند چون حاضر به ارتباط و مذاکره با طرف مقابل نیستند!

ساده‌لوحانه می‌گفتند "فردا دنیای گفتمان‌هاست نه دنیای موشک‌ها"؛ می‌گفتند باید خودمان را خلع سلاح کنیم تا دشمن ما را تحریم نکند!

حالا قریب ۸ سال از آن تصویرسازی‌ها می‌گذرد؛ فرض کنید همزمان با برجام، همچون لیبی موشک‌هایمان را بار کشتی‌های بزرگ می‌کردیم و برای آمریکایی‌ها می‌فرستادیم، در عرض یک ماه، مستشاران خود را از عراق و سوریه و یمن فرامی‌خواندیم، طبق درخواست‌های حقوق بشری آمریکا، اعضای گروهک‌های تروریستی سازمان منافقین و جندالله و پژاک و الاحوازیه و … را آزاد می‌گذاشتیم تا هر کاری کنند؛ سوال: آقایان تضمین می‌کردند مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها حل شود؟ خیر؛ معادله روشن است؛ بعد از خلع سلاح با یک حمله برق‌آسا، شهرهای ما از حلب ویران‌تر می‌شد!

مناسبات بین‌الملل با توهمات این جریان پیش نمی‌رود. تا قوی نباشیم و قوی نشویم، مذاکرات ما با آمریکا همین است امتیاز بدهیم و هیچی نگیریم! تا قدرتمندانه کشتی کره‌ای را توقیف نکردیم ۷ میلیارددلار ما نزد کره گروگان است؛ تا قدرتمندانه مقابل توقیف نفت‌کش‌مان توسط گارد سلطنتی بریتانیا نایستیم و نفت‌کش آنها را توقیف نکنیم، آنها نفت‌کش ما را آزاد نمی‌کنند بلکه جری‌تر می‌شوند و همه جا برایمان ناامن می‌شود!

دنیا بر مبنای قانون پیش نمی‌رود بلکه بر مدار زور و قدرت حرکت می‌کند! کل برجام نتوانست به اندازه ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ما آزاد کند که توقیف کشتی کره‌ای آزاد کرد!

این را می‌شود از حرفهای سیدعباس عراقچی معاون ظریف هم فهمید که بر اساس شنیده‌ها که در برخی کانالهای غیررسمی منتشر شده، در جلسه ای مطرح کرده است اگر انتقام شهید فخری زاده گرفته نشود من نمی توانم مذاکره کنم.

برخی معتقدند که اگر جواب متقابلی به اسرائیل تا مذاکرات هسته ای آتی داده نشود تیم مذاکره کننده در موضع ضعف قرار گرفته و اسرائیلی ها این منطق که ایران با رفتارهای خشن و نظامی بدون اینکه هزینه ای در پی داشته باشد قابل کنترل است را برای طرف آمریکایی جا انداخته و به یک باور می رساند ، این باور می تواند تبعاتی برای ایران داشته باشد.

بنابراین دیپلماسی بدون نظر گرفتن پشتوانه آن به نتیجه نمی‌رسد و ای‌کاش مدعیان حذف موشک، به اشتباه خود اذعان می‌ردند و دستپخت اقدامات‌شان را به‌خوبی مشاهده می‌کردند.

.
.
منبع : خبرفوری