در سیزدهمین حراج تهران، ۱۱۰ اثر به فروش گذاشته شدند که در این میان، تابلویی از آیدین آغداشلو، به قیمت ۱۲ میلیارد تومان چکش خورد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیزدهمین حراج تهران، پس از چند بار تعویق به دلیل همه‌گیری کرونا، سرانجام عصر امروز (جمعه ۲۶ دی‌) به‌صورت آنلاین برگزار شد و ۱۱۰ اثر در […]

جنجال و حاشیه، تابلوی آیدین آغداشلو را ۱۲ میلیارد تومان فروخت

در سیزدهمین حراج تهران، ۱۱۰ اثر به فروش گذاشته شدند که در این میان، تابلویی از آیدین آغداشلو، به قیمت ۱۲ میلیارد تومان چکش خورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیزدهمین حراج تهران، پس از چند بار تعویق به دلیل همه‌گیری کرونا، سرانجام عصر امروز (جمعه ۲۶ دی‌) به‌صورت آنلاین برگزار شد و ۱۱۰ اثر در معرض فروش قرار گرفتند.

این مراسم تنها با حضور تعدادی محدود از خریداران برگزار شد و امکان خرید تلفنی هم فراهم بود. با نواخته شدن زنگ پایان سیزدهمین حراج تهران که سه ساعت طول کشید، مشخص شد که ۱۰۰ اثر (از ۱۰۱ اثر به نمایش درآمده)، به مبلغ ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان فروخته شده‌اند.

با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم، بالا رفتن قیمت آثار ارائه شده در حراج تهران دور از انتظار نبود و برای همین، چندین تابلو توانستند رکورد فروش پیشین این رویداد هنری را بشکنند. در این میان، تابلویی از آیدین آغداشلو که ۱۲ میلیارد تومان چکش خورد، شگفتی‌ساز شد.

در آغاز این حراج، تابلوی نقاشی بدون عنوان قربانعلی اجلی، با قیمت ۷۰ میلیون تومان به فروش رفت و سپس، عکسی از صادق تیرافکن با نام «عاشورا» به قیمت ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی «الله اکبر» کارِ رضا بانگیز به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان، اثر بدون عنوان رضا مافی به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان، اثرِ نقاشی‌خط علی شیرازی به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، اثر بدون عنوان جلال شباهنگی به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان، نقاشی «سطح آب»، اثر عبدالرضا دریابیگی به قیمت ۴۴۰ میلیون تومان، تابلوی «آرامش و سکوت عمیق در طبیعت پاک» کارِ حسین محجوبی به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان و اثری از سیراک ملکونیان به قیمت ۶۵۰ میلیون تومان، در ادامه این حراجی به فروش رفتند.

«پنجره‌ها از مجموعه قرمز»، اثر پری‌یوش گنجی به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، اثری بدون عنوان از همایون سلیمی به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی بدون عنوان منصوره حسینی به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی ناصر عصار به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان و عکسی از عباس کیارستمی از مجموعه «سفید برفی» این هنرمند به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان، از جمله دیگر آثار فروخته شده در این حراج بودند.

عکسی از مجموعه «سفید برفی» عباس کیارستمی/ ۷۰۰ میلیون تومان

در ادامه، تابلوی نقاشی عادل یونسی با عنوان «میدانچه یخ‌زده» به قیمت ۸۰ میلیون تومان، «منظره انتزاعی»، اثری از حسین کاظمی به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان، یک تابلوی نقاشی از فریده لاشایی به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، «آرامش آبی» کارِ شهرام کریمی به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، عکسی با عنوان «دیگر مپرس از من نشان»، اثرِ رضا کیانیان به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی آرمان یعقوب‌پور به قیمت ۶۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی دو لته‌ای ابوالقاسم سعیدی به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، اثری بدون عنوان از حسین شاه‌طاهری به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان، تابلویی نقاشی از علی خسروی به قیمت ۴۲ میلیون تومان، اثر حجمی «بدنساز از مجموعه محله ما»، اثر بیتا فیاضی به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی «تشنگی»، اثر علیرضا اسپهبد به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان، تابلویی از هانیبال الخاص به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان و مجسمه فلزی «کجاست؟ آن‌قدر می‌گردم تا پیدا کنم» اثر ژازه تباتبایی به قیمت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، چکش خوردند. همچنین اثری دو لته‌ای از منصور قندریز، خریداری پیدا نکرد.

مجسمه برنزی «گروگان» از بهمن دادخواه به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان، نقاشی «در جستجوی سیمرغ» اثرِ محسن کیانی به قیمت ۹۵ میلیون تومان، تابلویی نقاشی از داور یوسفی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشیِ هادی جمالی به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، تابلویی بدون عنوان از مسعود عربشاهی به قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، تابلوی آلومینیوم و استیلِ علیرضا آستانه به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان، تابلوی «مبارزه با بی‌سوادی»، کارِ غلامحسین نامی به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان، اثر حجمی «پیون» از تیمو ناصری به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی بدون عنوان از طلیعه کامران به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، اثری از جعفر روحبخش به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان، تابلویی نقاشی از حسین کاظمی به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان و تابلوی نقاشی دو لته‌ای رضا درخشانی به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، دیگر آثار فروخته شده در این حراج بودند.

اثری از مسعود عربشاهی/ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

در ادامه، اثر بدون عنوان مهدی سحابی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان، اثری از مهدی حسینی به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، تابلویی بدون عنوان از ایرج اسکندری به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی کارِ بهجت صدر به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی‌خط برجسته، اثر محمود زنده‌رودی به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی‌خط از محمد احصایی به قیمت ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، اثری با تکنیک اکریلیک روی بوم از گلناز فتحی به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان و تابلوی چهار لته‌ای بدون عنوان، کارِ صداقت جباری به ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شدند.

تابلوی بدون عنوانِ محمدعلی ترقی‌جاه به قیمت ۱۷۰ میلیون تومان، تابلوی «گلفروشان» از ناصر اویسی به قیمت ۸۵۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی «تعجب»، اثر ژازه تباتبایی به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان، تابلوی «اسب مهاجر» از واحد خاکدان به قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و تابلوی نقاشی دو لته‌ای «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو به قیمت ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، دیگر آثاری بودند که چکش خوردند.

این اثر آیدین آغداشلو، توانست رکورد ۱۲ دوره حراج تهران را بشکند که بخش عمده این اتفاق، به دلیلِ حواشی مرتبط با این هنرمند در چند ماه اخیر بوده است.

تابلوی دو لته‌ای از آیدین آغداشلو/ ۱۲ میلیارد تومان

حراج تهران با فروش تابلوی بدون عنوان افشین پیرهاشمی به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان، نقاشی مهدی ویشکایی به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی تک‌چهره مصدق، اثر محمدرضا منزه به قیمت ۶۰ میلیون تومان، اثری نقاشی با عنوان «فیلسوف»، کارِ حمید هادی‌نژاد به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی بدون عنوان، کیومرث هارپا به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان و تابلوی نقاشی طاهره صمدی‌طاری به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، ادامه پیدا کرد.

همچنین، اثری حجمی از توکل اسماعیلی (مش اسماعیل) به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی «نبرد ضحاک و شیر ایرانی»، اثر علی ندایی به قیمت ۸۵ میلیون تومان، تابلوی نقاشی «اندرونی» از میترا کاویان به قیمت ۲۴۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی بدون عنوان از صادق تبریزی به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، تابلویی ترکیبی از مواد روی سیمان و چوب از گارنیک در هاکوپیان به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان و تابلوی نقاشی «پرده سفید»، اثر محمدحبیب محمدی به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، فروخته شدند.

ادامه بخش حراج تهران، فروش اثری از پروانه اعتمادی به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، تابلوی بدون عنوانِ منوچهر یکتایی به قیمت یک میلیارد تومان، تابلویی از حمیدرضا اندرز به قیمت ۹۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشیِ لیلی متین‌دفتری، به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان، تابلویی نقاشی از ابوالقاسم سعیدی به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان، اثری بدون عنوان از سهراب سپهری به قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، تابلوی بدون عنوان از احمد اسفندیاری به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی بدون عنوان از منوچهر نیازی به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان و تابلوی نقاشی بدون عنوانِ نصرالله افجه‌ای به قیمت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، بود.

تابلو نقاشی‌خط از حسین زنده‌رودی/ ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

فروش تابلوی نقاشی‌خطی از حسین زنده‌رودی با عنوان «دی جی ای- دی جی آ- دی ایو» به قیمت ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، اثری از بهجت صدر به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان، تابلویی با عنوان «درخت خون سیاوشان» اثر نیلوفر قادری‌نژاد به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، اثری از مسعود عربشاهی که ترکیب مواد روی بوم است، به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان، اثرِ حجمی برنزی از پرویز تناولی به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان، تابلوی «پرسنلی فوری»، اثرِ مهدی سحابی به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، تابلوی بدون عنوان از تک چهره اردشیر محصص، کارِ قاسم حاجی‌زاده به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان و اثر حجمی انتزاعی برنزی از بهروز دارش به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان، ادامه بخش حراج تهران بود.

در ادامه، تابلوی سه لته‌ای ۶ متری رضا درخشانی با عنوان «سواران صبحگاه»، به قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، تابلوی «عبور» از رضوان صادق‌زاده به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی بدون عنوانِ محمدعلی ترقی‌جاه به قیمت ۶۵۰ میلیون تومان، تابلوی «کرمان تا خراسان»، اثر شهریار احمدی به قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، اثر بدون عنوان مرکب روی مقوا از احمد امین‌نظر به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان، تابلوی بدون عنوان اکریلیک روی بوم از کریم نصر به قیمت ۱۶۰ میلیون تومان، نقاشی بدون عنوان ابراهیم صاحب‌اختیاری به قیمت ۵۰ میلیون تومان، اثر بدون عنوانِ جلال‌الدین مشمولی به ۱۲۰ میلیون تومان، تابلویی دیگر از آیدین آغداشلو با عنوان «خوشنویسی ساقط» به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان، اثر بدون عنوانی از منوچهر معتبر به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان، «دو جریب زمین (پوزیتیو-نگاتیو)»، اثری از مارکو گریگوریان که کاهگل روی بوم است، به قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خوردند.

تابلویی از پرویز کلانتری/ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

همچنین، اثر بدون عنوانی از پرویز کلانتری که رنگ روغن و کاهگل روی بوم است، به قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، اثر حجمی برنجی «دیوار و جوانه» از مونا پاد به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، اثر حجمی برنزی «استاد و شاگرد» از پرویز تناولی به قیمت ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، اثرِ بدون عنوان دیگری از نصرالله افجه‌ای به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی بدون عنوانی از احمد وکیلی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان، اثر بدون عنوان دیگری از فریده لاشایی که نقشی از نقشه ایران و ترکیب مواد روی بوم است، به قیمت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.

حراج تهران در ادامه، شاهد فروش اثری از جواد نوبهار با عنوان «خنجرها سایه ندارند» به قیمت ۹۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی «عروسک‌ها»، اثری از سیامک عزمی به قیمت ۱۹۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی بدون عنوان از شیده تامی، به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، اثر بدون عنوانِ جمشید سماواتیان به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، عکسِ «والفجر» اثر سعید صادقی به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، اثر حجمی کامبیز صبری به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی بدون عنوانِ محمدابراهیم جعفری با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان و تابلوی نقاشی بدون عنوان دیگری از پروانه اعتمادی با قیمت ۷۵۰ میلیون تومان بود.

تابلویی از فریده لاشایی/ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

در پایان حراج تهران، تابلوی رنگ روغن و شن روی بوم، اثری از محسن وزیری‌مقدم به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، اثری بدون عنوان از منصور قندریز به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان و اثری از منیر شاهرودی فرمانفرماییان به قیمت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خوردند.

۵۷۵۷