سیاسی/ بین الملل منابع خبری از شکایت ۱۰ شرکت دولتی عربستان سعودی به دادگاهی در کانادا علیه افسر سابق سازمان اطلاعات این کشور به اتهام اختلاس خبر دادند. درگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی اعلام کرد که ۱۰ شرکت متعلق به مجموعه "تحکم للاستثمارات" که متعلق به صندوق ثروت حاکمیت پادشاهی سعودی به رهبری […]

سیاسی/ بین الملل 6013c7843f995_6013c7843f997 منابع خبری از شکایت ۱۰ شرکت دولتی عربستان سعودی به دادگاهی در کانادا علیه افسر سابق سازمان اطلاعات این کشور به اتهام اختلاس خبر دادند.

درگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی اعلام کرد که ۱۰ شرکت متعلق به مجموعه "تحکم للاستثمارات" که متعلق به صندوق ثروت حاکمیت پادشاهی سعودی به رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است از سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات این کشور در دادگاهی در کانادا شکایت کردند.

طبق این گزارش، این شرکت‌ها مدعی شده‌اند که الجبری میلیاردها دلار اختلاس کرده است.

در این دادخواست ادعا شده است که الجبری با محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان سعودی در دریافت ۱.۲ میلیارد وجوه اختلاس شده تبانی کرده است و بن نایف به صورت غیرقانونی مبلغی حدود ۵۵ میلیون دلار به الجبری داده است.

این پرونده حقوقی همچنین شامل مسائل مختلفی در رابطه با "درآمد غیر قانونی" الجبری از جمله؛ ۲۶ ملک در عربستان سعودی به ارزش بیش از ۴۳ میلیون دلار و همچنین دو هتل پنج ستاره در بوستون و املاک و مستغلات مختلف تحت مالکیت وی در کانادا است.

طبق این گزارش، دادگاه کانادا نیز حکم مسدود کردن دارایی‌های مالی الجبری را در سراسر جهان صادر کرد و از وی خواست که درباره اموال و دارایی‌اش به دادگاه توضیح دهد.

این در حالی است که خانواده الجبری تمامی این ادعاها و اتهامات را رد کرده و تأکید کردند که این اقدام در راستای سرپوش گذاشتن بر مسائل حقوق بشر در عربستان از سوی بن سلمان صورت گرفته است.

شکایت از الجبری شکل تازه‌ای به دعوای قضایی میان او و بن سلمان خواهد داد.

الجبری پیشتر از ولیعهد عربستان به دستگاه قضایی آمریکا شکایت و وی را به تشکیل تیمی برای قتلش در شهر بوستون آمریکا در سال ۲۰۱۷ و به کارگیری جاسوسان مخفی در آمریکا برای تعقیب وی متهم کرد.

براساس این شکایت، دو هفته بعد از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی محمد بن سلمان تیمی را برای ترور الجبری در کانادا بعد از شکست تلاش‌های قبلی‌اش اعزام کرد. همچنین محمد بن سلمان از الجبری خواسته بود ظرف ۲۴ ساعت به عربستان بازگردد وگرنه کشته خواهد شد.

پیشتر دادگاه فدرال در واشنگتن دستور احضار قضایی محمد بن سلمان درباره پرونده تلاش برای ترور الجبری را صادر کرده بود.

الجبری پیش از این مشاور محمد بن نایف، ولیعهد سابق و برکنار شده عربستان بود و به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی عربستان با دستگاه‌های اطلاعاتی غرب فعالیت می‌کرد.

چهار دهه کار اجباری الجبری در وزارت کشور عربستان باعث شده است که وی نسبت به بسیاری از موضوعات حساس در داخل و خارج از این کشور مطلع باشد و او می‌داند که اسرار پادشاهی عربستان کجا دفن شده است.

علی‌رغم اینکه الجبری هیچ‌گاه علناً منتقد محمد بن سلمان نبوده است اما مشکل بن سلمان با او به این دلیل است که وی پیشتر هم‌پیمان محمد بن نایف، رقیب اصلی بن سلمان بوده است.

سعد الجبری در سال ۲۰۱۷ پیش از آنکه محمد بن نایف تحت اقامت اجباری قرار بگیرد و محمد بن سلمان جانشین او شود، از عربستان به آلمان فرار کرد.

او پس از یک اقامت کوتاه در آلمان٬ تابستان ۲۰۱۷ به آمریکا رفت اما به این دلیل که در سایه ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این کشور احساس امنیت نمی‌کرد، نوامبر همان سال به کانادا فرار کرد.

.
.
منبع : خبرفوری