ایسنا نوشت: حسین کیانی معتقد است تا زمانی که آیین‌نامه مشخصی برای جشنواره تئاتر فجر نداشته باشیم مانند این است که کورکورانه مسیری را طی می‌کنیم و چه بسا وضعیت ما شبیه کسی است که صد سال به غلط تمرین می‌کند. این نمایشنامه نویس و کارگردان با تاکید بر اینکه نفی جشنواره تئاتر فجر، نادرست […]

کیانی: اگر صد سال غلط تمرین کنید، هیچ نکرده‌اید

ایسنا نوشت: حسین کیانی معتقد است تا زمانی که آیین‌نامه مشخصی برای جشنواره تئاتر فجر نداشته باشیم مانند این است که کورکورانه مسیری را طی می‌کنیم و چه بسا وضعیت ما شبیه کسی است که صد سال به غلط تمرین می‌کند.

این نمایشنامه نویس و کارگردان با تاکید بر اینکه نفی جشنواره تئاتر فجر، نادرست است، توضیح داد: برای این جشنواره هزینه‌های زیادی شده و به جای طرد کامل آن، باید با توجه به واقعیات این سال‌ها و خواسته‌های جامعه هنری و مخاطبان، به آسیب شناسی جدی دست بزنیم و با ارایه راهکار، به تدوین آیین‌نامه‌ای برای ادامه مسیر دست یابیم. این راهکارها باید از سوی مشاوران، کارشناسان هنری و کسانی که خود به نوعی فرزندان و معرفی شدگان این جشنواره هستند، ارایه شود تا به نتیجه برسد.

او با اشاره به جمله‌ای از زنده یاد حمید سمندریان یادآوری کرد: ایشان می‌گفت اگر صد سال غلط تمرین کنید، هیچ نکرده‌اید جز اینکه صد سال به غلط تمرین کرده‌اید و این خطری است که جشنواره فجر را هم تهدید می‌کند.

کیانی اضافه کرد: می‌توان جشنواره را به همین شکل ادامه داد ولی بدون پیشرفت، اهمیت خود را از دست می‌دهد.

این مدرس تئاتر خاطرنشان کرد: جشنواره تئاتر فجر نه دبیرخانه دایمی دارد، نه آیین نامه یا اساسنامه مشخصی. ممکن است گفته شود آیین‌نامه‌ای دارد ولی به آن عمل نمی‌شود که این هم بهانه است. یا باید به شکل جدی این آیین‌نامه را نوشت یا اگر هست، به آن عمل کرد. بدون چشم انداز مشخص، به کجا می‌خواهیم برسیم. فقط کورکورانه مسیری را طی می‌کنیم و تمام برنامه‌های‌مان کوتاه مدت، مقطعی و بی‌نتیجه خواهد بود.

کیانی با تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر فجر، پدیده‌ای ارزشمند است که نمی‌توان آن را نقض کرد، افزود: آیین‌نامه این جشنواره باید تمام سلیقه‌ها را در بر بگیرد نه اینکه صرفا طبق یک سلیقه خاص نوشته شود، چراکه جشنواره تئاتر فجر تلاش کرده جشنواره‌ای فراگیر باشد.

کیانی اضافه کرد: جشنواره فقط محل نمایش آثار هنری نیست بلکه کارکرد مهم آن ایجاد فضا برای دیدار و آشنایی و گفتگو است که همین موضوع یکی از گمشده‌های جشنواره تئاتر فجر است و این جشنواره از این حیث نمره بالایی نمی‌گیرد.

این نمایشنامه‌نویس در پایان گفت: از نشانه‌های نارسایی چرخه حضور، کناره‌گیری یا دوری هنرمندانی است که زمانی به واسطه همین چرخه حضور (جشنواره تئاتر فجر) توانستند خود را اعلام و سپس اثبات کنند که اهمیت بسیاری دارد. زیرا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جشنواره ضمن معرفی چهره‌های جدید، تثیبت و نگهداری دستاوردهای قبلی است که متاسفانه جشنواره تئاتر فجر در این زمینه موفق عمل نکرده است و درصد قابل توجهی از همان چهره‌هایی که معرفی کرده یا از این جشنواره دوری می‌کنند یا به منتقدان جدی آن تبدیل شده‌اند.

۵۸۵۸