قائم مقام نقشه جامع علمی کشور گفت: کنکور حذف نمی‌شود اما حدود ۶۰ درصد پذیرش به امتحانات نهایی تعلق می‌گیرد که آموزش و پرورش برگزار می‌کند. منصور کبگانیان عصر سه شنبه در حاشیه برگزاری نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آخرین قدم در خصوص ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) اظهار […]

601986dfd7dfd_2021-02-02_20-37

قائم مقام نقشه جامع علمی کشور گفت: کنکور حذف نمی‌شود اما حدود ۶۰ درصد پذیرش به امتحانات نهایی تعلق می‌گیرد که آموزش و پرورش برگزار می‌کند.

منصور کبگانیان عصر سه شنبه در حاشیه برگزاری نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آخرین قدم در خصوص ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) اظهار داشت: بزرگترین آسیب ادغام دو حوزه سنجش و پذیرش در چند ساعت بود که بسیار برای داوطلبان تنش زا و دلهره آمیز است و ساماندهی متعلق به سال ۱۴۰۰ نیست و پس از سال ۱۴۰۰ اجرایی می شود.

وی افزود: سیاست ها نهایی شده و نیاز است در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سران سه قوه و اعضا شورا مطرح شود.

وی ادامه داد: مقرر شده در این سیاست گذاری های جدید درصد مهمی از وزن سنجش داوطلبانی که وارد دانشگاه می شوند، توسط آموزش و پرورش انجام شود ما کنکور را حذف نمی کنیم اما توزیع مناسبی برای رفع این تنش ها ایجاد کرده ایم و حدود ۶۰ درصد پذیرش به امتحانات نهایی تعلق می گیرد که آموزش و پرورش برگزار می کند.

ساز و کار تاثیر نمرات نهایی در پذیرش داوطلبان

کبگانیان در ادامه افزود: امروز بررسی امنیت امتحانات نهایی آموزش و پرورش و مسوولان آموزش و پرورش سنجش آموزش و پروش را ارائه کنند و این گزارش دقیق بررسی شد. که در آن مسائلی همچون شرایط برگزاری امتحانات نهایی، طراحی سوالات و شرایط پیش از امتحانات نهایی، رمز گذاری، بررسی می شود و برخی نظارت ها و مراقبین و پیشگیری ها نیز سایر مسائل مهم است که از سوی وزارت آموزش و پرورش و حتی وزارت اطلاعات گزارش و جلساتی داشتیم و امروز این دو وزارت خانه کات کلیدی را ارائه کردند که نشان می دهد این کار شدنی است.

کبگانیان تصریح کرد: ما میتوانیم اطمینان پیدا کنیم که میتوان امتحان امن برگزار کرد. کما اینکه در دو سال گذشته گذشته حذف مطلق تقلب در امتحان نیز امکان پذیر شد. پس از برگزاری شکل گرفتن حوزه های تصحیح و جدا شدن سربرگ ها، اسکن کردن و توزیع تصادفی نیز از دیگر مسائل است که بررسی شود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی شده تا نمره دادن سلیقه ای نباشد و دارای الگو و کلید و راهنماباشد و کد گذاری می شود همچینین امنیت آزمون فیزیکی است و با استفاده از امکانات مخابراتی همکاران در وزارت اطلاعات و آموزش و پرورش راهکارهای لازم را دارند. مناسب بودن آمارهای تحلیل سوالات که سوالات می تواند ملاک مدار و یا هنجار مدار باشد. اگر عمق یادگیری بررسی شود ملاک مدار است وسوالات تشریحی آموزش و پرورش نسبت به سوالات تستی ملاک‌مدار است و عمق یادگیری را بررسی می کند و نمرات امتحان نهایی برای نخبگان آموزش و پرورش اکثرا برای نخبگان و کسانی که در دانشگاه های بزرگ قبول می شوند بالا است که در این زمینه پیشنهادات خوبی شد و همکاران آموزش و پرورش ضریب دشواری و قوه تمیز برای سوالات از سال آینده خواهند گذاشت که ۲۵ درصد سوالات آسان، ۵۰ درصد متوسط و ۲۵ درصد دشوار (در چارچوب درس هایی که ارائه شده است) خواهد بود. همچنین نمرات از ۱۰۰ نمره است و گستردگی سوالات باعث می شود اطمینان لازم حاصل شود و زمانی که این راهبردها نهایی شد در دستور اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارائه است.

تمرکز ویژه بر فناوری‌های بالغ

کبگانیان با اشاره به اقتصاد دانش بنیان و فناوری های بالغ اظهار داشت:فناوری های بالغ از فناوری های نو و نوظهور متفاوت است که در ایجاد اشتغال و زندگی مردم به عنوان مثال تولید خودرو و لوازم خانگی نقش جدی دارند.

وی ادامه داد: این صنایع تک نیستند اما در زندگی مردم و اقتصاد و به خصوص اقتصاد مقاومتی نقش جدی دارند و تاکید شد تا ستاد نقشه جامع علمی کشور تمرکز ویژه ای روی این موضوع داشته باشد.

کبگانیان ادامه داد: حدود ۴۰ درصد اقدامات ملی مندرج در این حوزه است اما نیاز است با کمک معاونت علمی رییس جمهوری ما در آینده به این حوزه تمرکز لازم را داشته باشیم.

قائم مقام نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: در دستور جلسه از دو موضوع از مصوبات و عملکردهای موجود گزارش هایی داشتیم که اولین گزارش، گزارش نظارتی فناوری نانو بود که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شد. در خصوص گزارش های ملی سختگیری های خاصی می شود و چندین بار اصلاح و در نهایت ارزیابی ما تدوین می شود و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی این گزارش تهیه می شود و تصویب شد طی ۶ ماه برنامه های مرتبط با نانو تحت عنوان سند ملی توسعه فناوری نانو است ارائه کنند که در حال بررسی و ارزیابی برای تصویب است.

کبگانیان عنوان کرد: همچنین گزارش خروج نخبگان از کشور، میزان اجرایی سازی سند ملی راهبردی نخبگان، میزان اجرایی سازی سند تحول آموزش و پرورش نیز در دستور کار است.

کبگانیان اظهار داشت: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در کمیسیون مجلس ارائه شده است تا جایگاه درست این طرح در کمیسیون صنایع قرار گیرد زیرا این موضوع بسیار مهم برای مخترعین است و باید مصوبه نقش جامع علمی در این خصوص اجرا شود و اجرای این طرح نیاز به همکاری کمیسیون مجلس برای نهایی شدن و اجرا دارد.

.
.
منبع : خبرفوری