سیاسی/ انتخابات دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب گفت: دیگر سراغ نامزد نیابتی و ائتلافی نخواهیم رفت و اگر نامزد اصلاح طلب توانمندی داشته باشیم از او حمایت می‌کنیم؛ در غیراین صورت با ارائه برنامه، نظام و دولت آینده را یاری می‌کنیم. زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب در نشست مجازی این تشکل اصلاح‌طلب، با […]

سیاسی/ انتخابات 6019a339a4c4f_6019a339a4c52 دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب گفت: دیگر سراغ نامزد نیابتی و ائتلافی نخواهیم رفت و اگر نامزد اصلاح طلب توانمندی داشته باشیم از او حمایت می‌کنیم؛ در غیراین صورت با ارائه برنامه، نظام و دولت آینده را یاری می‌کنیم.

زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب در نشست مجازی این تشکل اصلاح‌طلب، با توضیح جزییات کنگره روز جمعه- هفدهم بهمن- مجمع زنان اصلاح طلب و با تبریک ایام الله دهه فجر و ورود تاریخی امام (ره) به میهن اسلامی و ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن ابراز امیدواری کرد این بزرگداشت‌ها زمینه ای برای شناخت مسائل و مشکلات زنان و برای بهبود شرایط آنها و پاسخ به مطالبات آنها باشد.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره نامه ۱۲۶ فعال اصلاح‌طلب به رییس دولت اصلاحات و انتقاد از نهاد اجماع‌ساز گفت: از این نامه بوی مخالفت احساس نمی‌شود، بلکه در این نامه طرح و پیشنهاداتی مطرح شده است. حتی برخی از افراد امضاء کننده نامه عضو نهاد اجماع ساز جدید اصلاح‌طلبان هستند. طرح‌های مطرح شده برای ما ارزشمند است و وظیفه این نهاد اخذ نظرات اصلاح طلبان و به کار بستن این پیشنهادات است.

شجاعی افزود: به نظر نمی‌رسد این نامه دلیل مخالفت باشد، برخی از این طرح‌ها مانند «سرا» و ایجاد بانک اطلاعاتی از اصلاح طلبان، در شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان هم مطرح شده بود خوب و کاربردی هستند. این نهاد کمیته و کارگروه دارد که از صاحب‌نظران مختلف دعوت خواهد کرد و آنچه مهم است اراده برای وحدت و انسجام است که خوشبختانه وجود دارد.

وی همچنین درباره نامزد اصیل یا ائتلافی (نیابتی) اصلاح‌طلبان برای نامزدی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری هم گفت: هنوز به موضوع مصادیق در انتخابات ورود نکرده ایم و مصوبه ای نداشتیم اما معتقد هستم که دیگر سراغ نامزد نیابتی و ائتلافی نخواهیم رفت. دیدگاه آقای خاتمی هم این است که از نامزد اصلاح طلب توانمند که ما توان دفاع از او را داشته باشیم و او هم توان انجام کار را داشته باشد مورد حمایت قرار می‌گیرد. در غیراین صورت با ارائه برنامه، نظام و دولت آینده را یاری خواهیم کرد.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقادات از عدم حضور زنان در نهاد جدید، گفت: در فرایند تشکیل این نهاد در حال حاضر ۱۰ زن در میان ۴۶ نفر عضو اصلی نهاد اجماع ساز هستند؛ ۷ نفر از آن‌ها دبیرکل حزب و سه نفر هم به عنوان شخص حقیقی انتخاب شدند. من یکی از پنج نفر تعیین اشخاص حقیقی بودم و در فرایند این کارگروه تعامل؛ از ۱۵ نفر ۵ نفر زن انتخاب شدند. از همگی احزاب خواستیم که افراد حقیقی را با توجه به معیارهای اعلام شده، پیشنهاد کنند.در این پیشنهادات ۱۶۲ نفر معرفی شدند که ۳۳ نفر از آنها زن بودند که برای من جالب بود. در واقع ۲۰ درصد زن بودند. در پایش اولیه ۸۰ نفر حذف شدند و ۱۹ نفر باقی مانند و در مرحله بعد ۵۳ نفر انتخاب شدند که ۱۲ نفر زن بودند. در مرحله آخر هم با اکثریت آرا ۵ زن انتخاب شدند که دو نفر رد شدند و در نهایت سه نفر زن انتخاب شد.

شجاعی درباره افزایش گمانه زنی‌ها درباره نامزدی زنان هم گفت: اینکه از سوی سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد که زنان هم می‌توانند در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کنند؛ موضوع مانع اصلی را از پیش پا برداشته شود. یعنی شورای نگهبان از اصل ۱۱۵ قانون اساسی و کلمه رجال سیاسی تفسیر صریح و روشن خود را ارائه داده و اعلام کند که کلمه رجال دلالت بر جنس خاصی نمی‌کند؛ چنان چه در ادبیات دینی ما هم همینگونه است.

وی ادامه داد: اگر این تفسیر صورت گیرد و اعلام شود می‌توان به بیشتر صداقت مطرح کنندگان پی ببریم. با برطرف شدن این مانع، اقبال عمومی در فضای داخلی و حتی جامعه جهانی برای نامزدی زنان وجود دارد. حتی می‌توان به پیروزی او هم امید داشت زیرا هم استعداد و هم مصادیق آن وجود دارد.

پست ریاست‌جمهوری اختیارات کم اما مسوولیت و پاسخگویی زیادی دارد

شجاعی در پاسخ به اینکه اگر اصلاح طلبان، اختیارات ریاست جمهوری را کافی نمی‌دانند، چرا برای رسیدن به آن در تلاش هستند، گفت: در سازوکار تدوین قوانین، ریاست جمهوری اختیارات کم اما مسوولیت و پاسخگویی زیادی دارد. در صحنه عمل دستگاه‌های دخالت کننده در اداره کشور به شکل گوناگون اجازه تصمیم‌گیری جامع و کامل را به رییس جمهوری نمی‌دهند.

اصلاح طلبان قدرت را ابزاری برای خدمت به جامعه و حفظ جمهوریت نظام می‌دانند

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب، اصلاح اساسی را اصلاح ساختارها و قانون عنوان کرد وگفت: اینکه اصلاح طلبان به مساله ریاست جمهوری می پردازند به دلیل جاه و قدرت نیست. اصلاح طلبان قدرت را ابزاری برای خدمت به جامعه و حفظ جمهوریت نظام می‌دانند. بنابراین به آن به عنوان جاذبه نگاه نمی‌کنند بلکه ورود به آن را وسیله ای برای بهبود اوضاع کشور می‌دانند. آنها انگیزه کسب قدرت ندارند و ریاست جمهوری را طعمه نمی‌بینند. بنابراین کنار کشیدن و انفعال را نمی‌پذیرند پس فعالیت می‌کنند.

شجاعی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عملکرد دولت تدبیر و امید و تاثیر آن بر جایگاه اصلاح طلبان؛ گفت: حمایت اصلاح‌طلبان از دولت به معنای ائتلاف نیست. حمایت از دولت بهترین اقدامی بود که در آن دوران می‌توانستیم انجام دهیم و اگر این حمایت را انجام نمی دادیم؛ گزینه دیگری برای نجات کشور و بهبود وضعیت وجود نداشت.

وی ادمه داد: در موضوع استیضاح رییس جمهوری هم اگر حمایت‌ها و راهنمایی‌های رهبر انقلاب نبود، مشکلات کشور شدیدتر می شد.

شجاعی با اشاره به انتخابات آینده، گفت: شب دراز است و قلندر بیدار، باید دید اگر در انتخابات آینده قدرت یک دست شد که تلاش ها برای آن هم درحال انجام است؛ مشکلات چگونه حل خواهد شد.

عارف در مظان نامزدی است

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب درباره دلایل عدم حضور «محمدرضا عارف» در نهاد اجماع ساز جدید هم گفت: در تعیین معیارهای اشخاص حقیقی که عضو نهاداجماع ساز هستند، یکی از ملاک‌ها این بود که شخص در مظان نامزدی انتخابات نباشد. بر همین اساس عارف و برخی از دوستان دیگر که در مظان بودند، به همین دلیل انتخاب نشدند. وگرنه او با گذشتی که سال ۹۲ انجام داد برای اصلاح طلبان شخصیتی قابل احترام است.

شجاعی درباره راه‌های پیشگیری از ایجاد حاشیه‌ها پیرامون درباره جدید اصلاح‌طلب هم گفت: تلاش شده است که از ابتدای تشکیل این نهاد اجماع ساز روشی انتخاب شود که حاشیه‌های کمتر داشته باشد. یکی از اشکالاتی که در دوره قبل وارد بود، نحوه انتخاب افراد بود و منتقدان معتقد بودند در انتخاب افراد دخیل نیستند. در نهاد اجماع ساز سازوکاری تعیین شد تا رییس دولت اصلاحات در انتخاب شخصیت‌های حقیقی مستقیما دخالت نکردند و کارگروهی تعیین شد. پنج نفر از سوی شورای هماهنگی، چهارنفر از سوی رییس دولت اصلاحات این افراد را انتخاب کردند. این کارگروه ابتدا از خود احزاب برای معرفی نیرو کمک خواست تا افراد اولیه از خود احزاب باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اینکه جمعی انتخاب شوند که همه صددرصد از آن راضی باشند امکان پذیر نیست و هر گروه دیگری که انتخاب می‌شد بازهم انتقادات وجود داشت. موضوع دیگری که وجود داشت این بود که ما از برخی افراد مانند موسوی لاری، عبدالله نوری و صفایی فراهانی و فاطمه کروبی و مرضیه موسوی دعوت کردیم تا در این سازوکار حضور داشته باشند که نپذیرفتند. می‌خواستیم در مجموعه نمادی از شیخ اصلاحات و نخست وزیر دوران جنگ هم داشته باشد که پذیرفته نشد. بنابراین با محدودیت‌هایی از این نوع مواجه بودیم که در نهایت این گروه انتخاب شدند.

نخستین جلسه نهاد اجماع ساز یکشنبه برگزار می‌شود

شجاعی با اشاره به اینکه اولین جلسه نهاد اجماع ساز روز یکشنبه آینده تشکل می‌شود؛گفت: نهاد اجماع ساز محدود به این ۴۶ عضو نیست و کارگروه‌ها و کمیته‌ها وجود دارند که در مراحل مختلف کمک خواهند کرد و شخصیت‌هایی چون حجت الاسلام موسوی لاری و معین قول کمک در مراحل آینده را داده اند.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب درباره حق رای افراد حقیقی هم گفت: برخی چهره‌ها رای ندارند اما توان رای‌سازی دارند اما این به معنای غالب بودن شخصیت‌های حقیقی نیست بلکه این افراد در جریان تصمیم سازی موثر هستند و تصمیم بر این است که از تمام جوانب موضوع بررسی شود. بنابراین احزاب تاثیرگذاری خود را دارند و شخصیت‌های حقیقی هم این تاثیرگذاری را تکمیل می‌کنند و نباید تعارضی بین اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد شود و تلاش بر این است که در نهاد جدید اشکلات شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان وجود نداشته باشد.

وی درباره آخرین فعالیت‌های انتخاباتی این تشکل، گفت: مجمع زنان اصلاح طلب یکی از اعضای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در نهاد اجماع ساز جدید است و مواضع مجمع با این ائتلاف هماهنگ است و ضمن ابراز نظر در این تشکل‌ها، آنچه نظر اکثریت باشد را قبول می‌کند. آنچه در این شوراها مطرح شده این است که اگر انتخاباتی آزاد، عادلانه و رقابتی و نامزدی که بتواند اصلاح طلبان را نمایندگی کند؛ داشته باشیم؛ طبیعتا در انتخابات شرکت خواهیم کرد. اما اگر چنین امکانی فراهم نشده و نامزد مورد قبول اصلاح طلبان نباشد به روش ‌های دیگری مانند ارائه برنامه در انتخابات فعال خواهد بود.

شجاعی همچنین در ابتدای نشست درباره روند فعالیت‌های مجمع زنان اصلاح طلب در چهار دوره گذشته گفت: دوره اول مجمع بین سال های ۸۵ تا ۸۸ و دوره شکل گیری مجمع بود که مدیران زن دوره اصلاحات و نمایندگان شاخه‌های زنان اصلاح طلب دور هم جمع شدند و مجمع شکل گرفت و مجامع استانی و ائتلاف زنان تشکیل دادیم، فعالیت‌های انتخاباتی داشتیم و زنان توانمند را برای حضور در صحنه سیاسی و انتخابات تشویق کردیم.

وی ادامه داد: دوره ۸۸ تا ۹۲ دوره دوم فعالیت مجمع زنان اصلاح طلب دوره مقاومت بود. فعالیت‌ها پس از انتخابات سال ۸۸ تعطیل نشد اما به‌شکل غیررسمی ادامه داشت. دوره سوم از سال ۹۲ تا سال ۹۶ بود که فعالیت مجمع افزایش یافت و این دوره را دوره بازآرایی مجمع نامگذاری کردیم. یکی از اعضای موثر مجمع به عنوان مشاور رییس جمهوری در امور زنان و خانواده انتخاب شد و در سایر دستگاه‌های دولتی هم زنان به عنوان مدیر انتخاب شدند. ما در این دوره تشکیلات مجمع را بازآرایی کردیم و اعضای جدید را به عنوان عضو حقیقی دعوت کردیم. کمیته‌های شش‌گانه تشکیل و آیین‌نامه جدید تصویب شد و فعالیت خود را بر اساس این آیین‌نامه جدید در چارچوب یک شورای مرکزی و کمیته‌های شش‌گانه در جهت توسعه مشارکت سیاسی زنان آغاز کرده و ادامه دادیم. انتشار نشریات، برگزاری نشست‌ها، فعالیت برای مجلس دهم در شورای همگرایی احزاب زنان اصلاح طلب، همکاری با زنان خانه احزاب از دیگر فعالیت های مجمع بود.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب افزود: در سال ۹۴ برای اخذ مجوز حزب از وزارت کشور تلاش کردیم و در ۲۵ آبان ۹۵ موفق به دریافت مجوز برگزاری کنگره حزب شدیم. دوره چهارم مجمع از سال ۹۶ آغاز و تاکنون ادامه داشته است که دوره انسجام و تثبیت و اتحاد زنان اصلاح طلب بوده است. اولین کنگره مجمع با یک دهه پشتوانه سیاسی و با تجارب زنان اصلاح طلب، مرداد سال ۹۶ با پیام آقای خاتمی و با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از اعضای مجمع از سراسر استان‌ها برگزار شد.

شجاعی افزود: تقویت و سازماندهی تشکیلات، تصویب آیین نامه‌ها؛ تشکیل کمیسیون‌ها از فعالیت‌های اخیر مجمع بوده است و تا به امروز ۹۰ جلسه شورای مرکزی و کمیسیون‌ها برگزار شده است. ارتقا آگاهی و دانش سیاسی زنان با برگزاری دوره‌های آموزشی، اصلاح نگرش‌ها و افکار عمومی در زمینه نقش و جایگاه زنان از طریق برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها و اعلام مواضع از طریق بیانیه و نامه سرگشاده و مصاحبه، عضویت و فعالیت در تشکیلات شورای عالی اصلاح طلبان و تقویت وحدت بین احزاب زنان اصلاح طلب که موفق شدیم از سال ۹۷ این اتحاد را در قالب ائتلاف زنان اصلاح طلب؛ صدف به وجود آوریم. اقدام دیگر رصد فعالیت نهادی های حاکمیتی زنان مانند فراکسیون زنان مجلس و معاونت امور زنان دولت را مورد رصد قرار داده و با آن ها جلساتی داشتیم.

.
.
منبع : خبرفوری