سیاسی/ بین الملل ترامپ تحریم‌های لحظه آخری گسترده‌ای را علیه ایران اعلام کرد، اقدامی که یکی از مقامات ارشد این کشور گفته برای تدوین و تنظیم سیاست‌های دولت بایدن در رابطه با جمهوری اسلامی برای آن‌ها سودمند خواهد بود. روزنامه واشنگتن فری‌بیکن با اشاره به این موضوع نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی که با این […]

سیاسی/ بین الملل 601e26d4d5a70_2021-02-06_08-49 ترامپ تحریم‌های لحظه آخری گسترده‌ای را علیه ایران اعلام کرد، اقدامی که یکی از مقامات ارشد این کشور گفته برای تدوین و تنظیم سیاست‌های دولت بایدن در رابطه با جمهوری اسلامی برای آن‌ها سودمند خواهد بود.

روزنامه واشنگتن فری‌بیکن با اشاره به این موضوع نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی که با این موضوع آشنا بوده به روزنامه واشنگتن فری‌بیکن گفته دور تازه تحریم‌های ترامپ علیه ایران به منظور ایجاد اختلال در عملکرد دولت بایدن انجام نشده، بلکه شانس بهتری را برای انجام مذاکرات جدید با تهران فراهم می‌کنند. مقامات ترامپ بر این باورند که هر چه تحریم‌های فردی بیشتری وجود داشته باشند تا دولت بایدن از آن‌ها به عنوان اهرم استفاده کند، شرایط بهتری برای آمریکا رقم می‌خورد.

هماهنگی دولت ترامپ و بایدن

این مقام ارشد ایالات‌متحده با رد کردن ادعاها درباره اینکه این اقدامات قرار است دیپلماسی را برای دولت بعدی آمریکا دشوارتر کنند گفته است:

اگر افرادی تحریم‌های ایالات‌متحده را نقض کنند، باید آن‌ها را بازخواست کنیم. ما قصد نداریم با این اقدامات در عملکرد دولت بایدن اختلال ایجاد کنیم.

بر اساس این گزارش، دولت ترامپ می‌گوید که این تحریم‌ها زمینه را برای دولت بایدن به منظور انجام مذاکرات مجدد با ایران فراهم می‌کنند. بسیاری از این اقدامات می‌توانند توسط دولت بعدی لغو شوند، البته اگر دولت جدید بتواند ایران را متقاعد کند تا اقدامات هسته‌ای خود را کاهش دهد و دوباره به وعده‌های داده‌شده خودش در توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ متعهد شود. این منبع آگاه گفته است که این تحریم‌ها ابزاری برای فشار آوردن به ایران به منظور بازگشت به میز مذاکرات هستند. دولت ترامپ همیشه این موضوع را اعلام کرده است که هدف اصلی کمپین تحریم‌های شدیدش، وادار کردن ایران به انجام مذاکرات هسته‌ای جدید است.

واشنگتن فری‌بیکن در ادامه آورده است: بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، در طی ماه گذشته چهار سری تحریم جدید علیه ایران اجرا شده است. ایالات‌متحده می‌تواند از طریق تحریم‌ها ایران را تحت فشار بگذارد تا تن به مذاکرات جدیدی بدهد – هدفی که جو بایدن و تیم سیاست خارجی او به دنبال آن هستند.

این مقام ایالات‌متحده گفته است:

این کار دست دولت بایدن را نمی‌بندد و مانع تصمیم‌گیری آزادانه آن‌ها نمی‌شود. ما معتقدیم در حال کمک به دولت آینده هستیم.

همدستی ترامپ و بایدن برای فشار حداکثری بر ایران / بایدن تحریم‌ها علیه ایران را فوراً لغو نخواهد کرد

ایران نیز به دنبال افزایش اهرم چانه‌زنی خود است

در ادامه این گزارش آمده است: ایران نیز با اقدامات هسته‌ای خود به دنبال اهداف مشابهی است که باعث ایجاد رعب و وحشت در میان کشورهای غربی شده است، به ویژه قدرت‌های اروپایی که هنوز به پیمان هسته‌ای متعهد هستند. تهران خواستار لغو تحریم‌هاست و از برنامه هسته‌ای جدیدش برای فشار آوردن به ایالات‌متحده و هم‌پیمانانش به منظور دستیابی به هدفش استفاده می‌کند.

این مقام آمریکایی در این باره گفت:

ایران در تلاش است تا برگ برنده‌های خودش را برای مذاکراتی به دست بیاورد که به زودی آغاز خواهند شد. ما نیز در حال فراهم کردن برگ برنده‌هایی برای دولت بایدن در مذاکرات پیش‌رو بوده‌ایم.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به فری‌بیکن گفت:

لغو تحریم‌ها، برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و تجاری با ایالات‌متحده و مشارکت اقتصادی با آمریکا زمانی آغاز می‌شود که مطمئن شویم ایران در مورد تغییر رفتار خود و پایان دادن به فعالیت‌های تهاجمی خود در منطقه جدیت دارد.

همدستی ترامپ و بایدن برای فشار حداکثری بر ایران / بایدن تحریم‌ها علیه ایران را فوراً لغو نخواهد کرد

دولت بایدن قصد ندارد تمام تحریم‌ها علیه ایران را فوراً لغو کند

جیمز کارافانو کارشناس امنیت ملی در بنیاد هریتج گفته است به محض اینکه دست خود را روی کتاب مقدس می‌گذارید، تمام قدرت سیاسی دولت آمریکا در اختیار شماست. رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه سیاست خارجی، آزادی عمل خیلی بیشتری نسبت به مسائل داخلی دارد. جاناتان شنزر، یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری و کارشناس تحریم‌ها گفته است که دولت بایدن قصد ندارد تمام تحریم‌ها علیه ایران را فوراً لغو کند.

واشنگتن فری‌بیکن در پایان می‌نویسد: این در حالی است که مجله فارین پالیسی به تازگی ادعا کرده که تحریم‌های لحظه آخری دولت ترامپ، به منظور ایجاد اختلال در عملکرد دولت بایدن صورت گرفته است. البته این گزارش اذعان کرد که این اقدامات از لغو سیاست‌های خارجی ترامپ توسط دولت بایدن جلوگیری نمی‌کنند.

.
.
منبع : خبرفوری