باستان‌شناسان انگلیسی در تدارک اجرای پروژه تونل‌سازی در محوطه باستانی «استون‌هنج»، چند گور چهارهزار ساله متعلق به عصر برنز کشف کردند. باستان‌شناسان شرکت Wessex Archaeology در تدارک اجرای طرح تونل‌سازی در محوطه باستانی استون‌هنج انگلیس، چند گور متعلق به عصر برنز، سفال‌های دوران نوسنگی یا غارنشینی و بقایای یک محوطه C شکل اسرارآمیز را کشف […]

601e60173f038_2021-02-06_12-53

باستان‌شناسان انگلیسی در تدارک اجرای پروژه تونل‌سازی در محوطه باستانی «استون‌هنج»، چند گور چهارهزار ساله متعلق به عصر برنز کشف کردند.

باستان‌شناسان شرکت Wessex Archaeology در تدارک اجرای طرح تونل‌سازی در محوطه باستانی استون‌هنج انگلیس، چند گور متعلق به عصر برنز، سفال‌های دوران نوسنگی یا غارنشینی و بقایای یک محوطه C شکل اسرارآمیز را کشف کردند که ظاهرا برای امور صنعتگری استفاده می‌شده است.

یکی از جالب‌ترین اکتشافات این تیم، یک شیء از جنس سنگ شیل است که احتمالا بخشی از چماق انسان‌های اولیه بوده و از یک قبر ۴ هزار ساله کشف شد. در همان نزدیکی نیز بقایای یک نوزاد همراه با یک پیاله کوچک و ساده دفن شده بود.

خندق‌هایی که پیرامون محوطه C شکل وجود دارند، حاوی بقایای چخماق سوخته است که نشان می‌دهد ساکنان این منطقه در حدود هزاران سال قبل از این محوطه برای ساخت چرم و فلز استفاده می‌کردند. باستان‌شناسان همچنین در جنوب مرکز بازدیدکنندگان استون‌هنج به سفال‌های شیاردار نوسنگی برخوردند که احتمالا توسط افرادی که این حلقه سنگی را ساخته یا از آن بازدید می‌کردند در آنجا رها شده‌اند.

مت لیورز باستان‌شناس مشاور شرکت Wessex Archaeology در پروژه A۳۰۳ استون‌هنج می‌گوید: شواهد بسیاری درباره مردمانی که هزاران سال گذشته در این منطقه زندگی می‌کردند پیدا کردیم، ردپاهایی از زندگی روزمره، مرگ و چیزهایی که برایشان آشنا بود. هر جزء از این اکتشاف به ما کمک می‌کند از آنچه قبل، همزمان و بعد از ساخت استون هنج در این منطقه در جریان بود سردربیاوریم؛ هر قطعه بیشتر از قبل این تصویر را تکمیل می‌کند.

طرح تونل‌سازی در زیر محوطه تاریخی استون هنج که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارد، در ماه‌های گذشته حسابی جنجالی شد. ماجرا از آن جا شروع شد که گرانت شپس (Grant Shapps) وزیر ترابری انگلیس مجوز عملیاتی شدن یک پروژه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوندی برای ساخت یک آزادراه دوبانده ۱۲.۸ کیلومتری در ناحیه ویلتشایر را صادر کرد. ویلتشایر محل قرارگیری سازه‌های سنگی معروف استون‌هنج است که قدمت آنها به ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد بر می‌گردد. ساخت این مسیر زیرزمینی مستلزم حفر تونلی است که از زیر این محوطه تاریخی می‌گذرد.

هدف از ساخت جاده جدید تعریض گلوگاه‌های ترافیکی در مسیر اصلی به سمت جنوب غرب انگلیس عنوان شده است. اما مخالفان این طرح اوایل آذرماه اعلام کردند برای توقف این پروژه دست به اقدام قضایی می‌زنند. معترضان معتقدند ساخت چنین تونلی می‌تواند به یکی از ارزشمندترین محوطه‌های باستانی آسیب جدی زده و به از بین رفتن صدها هزار عتیقه تاریخی منجر شود. اما کمپانی Highways England و شرکت Wessex Archaeology که در راس کاوش‌های باستان‌شناسی دالان این تونل قرار دارد، می‌گویند در این پروژه به شکل سازمان یافته و با حساسیت تمام پیش خواهند رفت.

کارشناسان Wessex Archaeology در مرحله مقدماتی کاوش‌های خود تاکنون نزدیک به ۱ هزار و ۸۰۰ گودال محک را حفر کرده‌اند. کاوش‌های بیشتر در این منطقه در ماه‌های آتی انجام خواهد شد و پروژه تونل سازی در زیر استون‌هنج نیز سال ۲۰۲۳ میلادی کلید می‌خورد.

.
.
منبع : خبرفوری