سیاسی/ بین الملل رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در انتخابات ۲۰۱۸ این کشور روز دوشنبه گفت از حزب اصلی اپوزیسیون کناره‌گیری و جنبش خود را راه‌اندازی می‌کند. "محرم اینجه"، نماینده سابق حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) در آخرین انتخابات ترکیه، ۳۰.۶ درصد آرا را نسبت به اردوغان با ۵۲.۶ درصد آرا به دست آورد. […]

سیاسی/ بین الملل 602261659eda1_2021-02-09_13-48 رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در انتخابات ۲۰۱۸ این کشور روز دوشنبه گفت از حزب اصلی اپوزیسیون کناره‌گیری و جنبش خود را راه‌اندازی می‌کند.

"محرم اینجه"، نماینده سابق حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) در آخرین انتخابات ترکیه، ۳۰.۶ درصد آرا را نسبت به اردوغان با ۵۲.۶ درصد آرا به دست آورد.

اینجه در طول مبارزات انتخاباتی یک نیروی مبارز بود و با وجود آنکه اردوغان و شریک اتحاد حزب حاکمش، حزب جنبش ناسیونالیست (MHP) تنها چند ماه مانده به انتخابات از برگزاری آن خبر دادند، حمایت قاطعی به دست آورد. از آن زمان تاکنون اینجه در کانون توجهات باقی مانده و اعتبار سکولار و ملی‌گرای خود را در سال ۲۰۲۰ در تور ملی با نام "جنبش سرزمین مادری در هزار روز" در معرض توجه قرار داد.

اینجه در آنکارا، مقابل تصویر بنیان‌گذار ترکیه مدرن "مصطفی کمال آتاتورک"، به خبرنگاران گفت: من راه متفاوتی را در پیش گرفته‌ام.

آتاتورک بنیان‌گذار حزب جمهوری‌خواه خلق نیز بود، اما برخی از اعضای حزب علیه رهبر فعلی آن "کمال کیلیچداراوغلو" دست به شورش زده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به ۳ نماینده سابق حزب اشاره کرد که ماه پیش ضمن ابراز ناخرسندی خود از مسیر CHP، از آن کناره‌گیری کردند.

انتظار می‌رود آن‌ها به حزب جدید اینجه ملحق شوند و اینجه به طور ضمنی اظهار کرد ممکن است اشخاص دیگری هم به او بپیوندند.

اینجه قول داد به زودی از نام و نشان حزب جدید خود پرده‌برداری کند.

وی حزب جمهوری‌خواه خلق و رهبری آن را مقصر دانست و نسبت به اهداف این حزب از اعمال ترکیه در منطقه و حمایت آن از آذربایجان در جنگ با ارمنستان بر سر قره‌باغ، انتقاد کرد.

به نظر رسید اینجه با گفتن اینکه "۵۰ به علاوه یک درصد" آرا را به دست می‌آورد، به نامزد شدن خود برای ریاست جمهوری ترکیه اشاره می‌کند. این مقدار رأی، حاشیه لازم برای کسب ریاست جمهوری در دور اول است.

انتخابات ریاست جمهوری بعدی ترکیه، در ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

.
.
منبع : خبرفوری