سیاسی/ بین الملل یک افسر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با ۳۰ سال سابقه خدمت از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور خواست پس از موفقیت در آزادی لجین الهذلول، مسؤولان عربستانی را برای آزادی محمد بن نایف، ولیعهد سابق این کشور تحت فشار بگذارد. بروس ریدل در مقاله‌ای در سایت موسسه بروکینگز آمریکا نوشت، […]

سیاسی/ بین الملل 602925b5ccacf_602925b5ccad1 یک افسر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با ۳۰ سال سابقه خدمت از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور خواست پس از موفقیت در آزادی لجین الهذلول، مسؤولان عربستانی را برای آزادی محمد بن نایف، ولیعهد سابق این کشور تحت فشار بگذارد.

بروس ریدل در مقاله‌ای در سایت موسسه بروکینگز آمریکا نوشت، آزاد شدن لجین الهذلول به این معنا است که فشار خارجی بر عربستان ممکن است نتایج مثبتی داشته باشد.

ریدل تاکید کرد: از سر وفاداری به بن نایف برای آزادی او نامه می‌نویسم و درخواست می‌کنم ولیعهد سابق را که در دوره فعالیت در وزارت کشور جان صدها آمریکایی را نجات داده و شکست‌های بزرگی را به تشکیلات القاعده وارد آورد، آزاد کنند.

او در ادامه مقاله خود علت بازداشت بن نایف از مارس سال گذشته را بدون هیچ جرمی دانست و نوشت: او تنها مشکلی برای محمد بن سلمان، ولیعهد فعلی است.

ریدل تاکید کرد: اعمال فشار بر رهبران عربستان درباره این مساله احتمالا اقدامی غیرعادی است اما باید ماموریتی فوری باشد چرا که شرایط بن نایف با توجه به مشارکت بزرگی که در امنیت آمریکا داشته، ویژه است و علاوه بر این جان او در معرض خطر بزرگی است.

او در ادامه نوشت: همانگونه که دولت آمریکا با خردورزی پایان جنگ در یمن به هدایت عربستان را خواستار شده و برخی قراردادهای تسلیحاتی را به حالت تعلیق درآورد، باید به اعمال فشار برای آزادی سایر فعالان حقوق بشر بازداشت شده در عربستان به اتهام‌های دروغین و نیز شهروندان آمریکایی بازداشت شده توسط ریاض ادامه دهد.

ریدل تاکید کرد: در خاندان حاکم در عربستان، بن نایف وفادارترین شاهزاده این کشور نسبت به آمریکایی‌ها است و او در ایالت اورگان تحصیل کرده و در دفتر تحقیقات مرکزی و اسکاتلندیارد آموزش دیده است.

این افسر بازنشسته اطلاعات آمریکا روایت کرد: اولین بار سال ۱۹۹۸ زمانی که معاون امور خاورمیانه و آسیای جنوبی بیل کلینتون بودم، با بن نایف در ریاض ملاقات کردم. سپس متوجه شدیم که وزارت کشور عربستان توطئه القاعده برای حمله به کنسولگری آمریکا در جده را در حالی که معاون رئیس جمهوری آمریکا داخل ساختمان بوده، خنثی کرد.

او افزود: حملات تشکیلات القاعده به عربستان از ابتدای سال ۲۰۰۳ و در مقابل عملیات‌های امنیتی بن نایف که به نابودی این تشکیلات ختم شدند، بن نایف را که آن زمان مرد جوانی بود، به شریک ویژه آمریکا تبدیل کرد. جرج تنت، مدیر وقت آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) نیز درباره بن نایف گفت: بن نایف در جنگ علیه القاعده مهمترین جدل‌کننده است.

ریدل ادامه داد: نایف به نابودی القاعده در عربستان اکتفا نکرد و به کمک‌های خود به آمریکایی‌ها در جنگ علیه القاعده در خارج این کشور ادامه داد. از جمله اینکه اطلاعات عربستان در سال ۲۰۱۰ انفجار یک فروند هواپیمایی که از یمن به سمت ایالت شیکاگو آمریکا در حرکت بود، خنثی کرد، القاعده بمب‌هایی را در هواپیما کار گذاشته بود و آمریکا در آستانه انتخابات کنگره قرار داشت.

این افسر باسابقه اطلاعات مرکزی آمریکا در ادامه گفت: بن نایف با کاخ سفید تماس گرفت و به جان برنان، مشاور اوباما در پرونده‌های تروریستی شماره پیگیری بارهای مواد منفجره را داد، سپس هواپیماها در دبی و شرق میدلند در انگلیس توقیف شده و تمامی بمب‌ها خنثی شدند.

ریدل افزود: تلاش برای ترور بن نایف در سال ۲۰۰۹ او را به یک قهرمان مردمی تبدیل کرد زیرا او اصرار داشت شخصا به استقبال عبدالله عسیری، یکی از اعضای القاعده بروند که مدعی شده بود از گذشته خود توبه کرده اما هنگام دیدار با بن نایف با بمبی که همراهش پنهان کرده بود، خود را منفجر کرد. بن نایف در این ترور زخمی شد اما این آخرین باری نبود که بن نایف هدف ترور قرار گرفت، او چهار بار هدف ترور قرار گرفت.

این افسر آمریکایی در ادامه به نقل از لیون پانتا، مدیر سابق سی آی ای گفت: بن نایف در میان هم‌نسلان خود باهوش‌ترین و موفق‌ترین است.

ریدل گفت: محمد بن سلمان یک سال کامل است که پسر عموی خود را از دنیای خارج دور نگه داشته و او را به اتهام خیانت بازداشت کرده و به نظر می‌رسد به او اجازه نمی‌دهد خدمات پزشکی و یا دارو دریافت کند و احتمالا جانش در خطر است. او محاکمه قضایی نشده و اتهام خیانتی که به او زده شده، احمقانه است، او در زندان است چرا که جایگزینی مقبول در داخل و خارج عربستان برای پسر عموی بی‌پروای خود است. بن سلمان می‌خواهد کاندیدای اصلی جایگزینی پدرش برای حاکمیت را نابود کند.

او در پایان نیز تاکید کرد: تیم بایدن به ویژه رهبران اطلاعاتی جدید او باید بن سلمان را برای آزادی بن نایف تحت فشار بگذارند، ما به همین اندازه مدیون او هستیم.

.
.
منبع : خبرفوری