اعتماد نوشت:پیش‌بینی اصولگرایان از کاهش مشارکت سیاسی شهروندان، شامل کاهش مشارکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ هم می‌شود. همین هم باعث شده که از هم‌اکنون شوراها را به نفع جریان خود، فتح شده ببینند. به‌خصوص شورای شهر تهران که در نخستین گام پس از تشکیل مسوولیت خطیر انتخاب شهردار پایتخت […]

تلاش گسترده اصولگرایان برای رفتن به بهشت

اعتماد نوشت:پیش‌بینی اصولگرایان از کاهش مشارکت سیاسی شهروندان، شامل کاهش مشارکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ هم می‌شود.

همین هم باعث شده که از هم‌اکنون شوراها را به نفع جریان خود، فتح شده ببینند. به‌خصوص شورای شهر تهران که در نخستین گام پس از تشکیل مسوولیت خطیر انتخاب شهردار پایتخت را برعهده دارد، برای آنان از جایگاهی ویژه برخوردار است و از همین حالا هم هر طیف و گروهی در این جریان سیاسی در تلاش است تا سهمی بیشتر از کرسی‌های شورای شهر تهران را به خود اختصاص دهد.

آنان درباره پیروزی خود در شورای شهر تهران چنان خوش‌بین و مطمئن هستند که از حالا دست به کار شده و چانه‌زنی برای تعیین شهردار آینده تهران را شروع کرده‌اند؛ منتها این نگرانی را نیز دارند که طیف‌های متعددی که اگرچه اصولگرایند اما در انتخابات روبروی یکدیگر ایستاده و هرکدام دنبال منافع خود هستند، گوی سبقت را ربوده و سند «بهشت» را به نام خود بزنند.
اصولگرایان هر روز بر گستردگی برنامه‌های انتخاباتی‌شان می‌افزایند و باتوجه به انفعال نسبی و البته تاحدودی ناگزیر جریان اصلاحات که به‌خصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری باید تا اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها منتظر بمانند، این اصولگرایان هستند که صحنه را برای فعالیت خود مهیا می‌بینند. آنان حالا در تلاشند تا تمام کرسی‌های انتخابی را -که با انتخابات ۱۴۰۰ تعیین تکلیف خواهد شد – تصاحب کنند. اما تمرکز و نگرانی‌شان نه از فعالیت‌های اصلاح‌طلبان و رقبای کلاسیک‌شان در جناح مقابل، بلکه ناشی از دغدغه این روزهای خودی‌ها و به‌اصطلاح همقطارانِ اصولگرای‌شان است.

آنها تلاش خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری از ماه‌ها پیش علنی کردند و این اواخر حتی کار به جایی رسید که فریاد برخی نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم نیز در صحن علنی پارلمان بلند شد؛ از اینکه فی‌المثل به‌چه حقی «بهارستان» را تبدیل به ستاد انتخاباتی فلان کاندیدا و بهمان گزینه احتمالی کرده‌اند. این فعالیت‌های انتخاباتی اما تنها به انتخابات ریاست‌جمهوری محدود نبوده و حالا با نزدیک شدن به موعد نام‌نویسی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، کم‌کم این انتخابات نیز در کانون توجه قرار گرفته است.
حالا مدتی است که طیف‌ها و گروه‌های مختلف اصولگرا تلاش خود را آغاز کرده‌اند تا همزمان با معرفی کاندیدای مطلوب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، فهرستی را نیز برای کرسی‌های پارلمان شهری در خیابان بهشت تهران تدوین کنند.

بخشی از این اصولگرایان نزدیک به شهردار اسبق پایتخت و رئیس این روزهای پارلمان وارد گود شده‌اند. مرتضی طلایی که در مقاطعی که قالیباف شهردار بود، او ازجمله اعضای متنفذ شورای شهر تهران بود، این روزها با تشکیلاتی مجزا در حال هماهنگی و تدارک برای حضور در انتخابات شوراهای ششم است. به‌غیر از او اما چهره‌ها و طیف‌های اصولگرای دیگری هم به میدان آمده‌اند و در این میان هستند کسان دیگری که چون طلایی با سابقه حضور در شورای شهر تهران، تحرکات انتخاباتی‌شان را برای شورای شهر ششم کلید زده‌اند. این درحالی است که به‌تازگی زمزمه‌هایی درباره فعال شدن تشکیلاتی تازه با عنوان شورای ائتلاف رهپویان و ایثارگران (شارا) به گوش رسید و برخی منابع رسانه‌ای نوشتند که این تشکیلات نزدیک به علیرضا زاکانی می‌خواهد فهرست انتخاباتی خود را برای شورای‌شهر و به تبع آن انتخاب شهردار تهران با محوریت چهره‌هایی چون حسین فدایی و پرویز سروری تدوین کند. بر این اساس می‌توان گفت که اختلاف اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری، حالا عملا به انتخابات شوراها هم کشیده و درصورت توفیق اصولگرایان در انتخابات شورای ششم، احتمالا همین اختلافات به موضوع انتخاب شهردار آینده تهران هم خواهد رسید.
همزمان اما یک‌سوی جریان اصولگرا چهره‌های مطرح حاضرند که بی‌توجه به کشمکش‌های روزانه طیف‌های کوچک و بزرگ این جریان سیاسی، برنامه‌های انتخاباتی خود را پیش می‌برند.

چهره‌هایی چون محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، محسن رضایی و حتی سیدابراهیم رییسی که اگرچه بنابر برخی شنیده‌ها، خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کنند اما همزمان بر فعالیت نزدیکان‌شان در انتخابات شوراها نیز نظارت دارند.

طرف دیگر نیز شورای وحدت و مقابل این نهاد بالادستی اصولگرا، شورای ائتلاف صف‌آرایی کرده‌اند. جالب آنکه همه این اصولگرایان از همگرایی سخن می‌گویند اما عملا این تقابل آنان است که به سطح رسانه‌ها رسیده و ظاهرا بسیار هم جدی است. در این میدان شلوغ و داغ رقابت سیاسی درون‌جریانی، گروهی همیشه مخالف هم فعال است؛ جبهه پایداری که هیچ‌کدام از این دسته‌بندی‌ها و طیف‌های اصولگرا را نمی‌پذیرد و آن‌طور که دیروز پایگاه خبری امتداد نوشته، می‌خواهد به‌جای هماهنگ شدن با چند نهاد اجماع‌ساز جریان اصولگرا، این نهادهای بالادستی با پایداری هماهنگ شوند.
در میان این اختلافات اما به‌زودی نوبت به نام‌نویسی انتخابات شورای شهر می‌رسد و اصولگرایان با این میزان چند دستگی بعید است که بتوانند به فهرستی واحد برای نامزدهای موردحمایت خود در انتخابات شوراها به‌خصوص در تهران برسند و احتمالا همین شدت گرفتن اختلافات درونی هم هست که آنان را سخت نگران کرده و از هم‌اکنون گروهی به این فکر افتاده تا با طرح نام‌های مختلف برای پست مهم شهرداری تهران حرف خود را به کرسی بنشاند.
در همین راستا دیروز دبیرکل جبهه حامیان ولایت از گزینه‌های مطرح و جدی اصولگرایان برای شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ رونمایی کرد. دلاور صیامی، دبیرکل جبهه حامیان ولایت از برنامه جدی اصولگرایان برای انتخابات شورای شهر و شهرداری تهران خبر داد و به پانا گفت: «آقایان مرتضی طلایی، سعید محمد، هابیل درویش، رستم قاسمی و مجتبی عبداللهی از گزینه‌های احتمالی، مطرح و جدی اصولگرایان برای شهرداری تهران هستند.» او که به‌گفته خودش، «سال‌ها به عنوان بازرس ویژه قالیباف در شهرداری تهران» فعالیت کرده، همچنین گفته است: «درباره شهردار آینده تهران هم‌فکری بسیاری در حوزه اصولگرایی در حال انجام است.»
آن‌چه اما در این فهرست جالب است، این است که برخی افراد ماه‌هاست فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کرده‌اند و ازجمله آنان سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و رستم قاسمی وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد. دو گزینه با پیشینه نظامی که البته طی ماه‌های اخیر به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری در فضای سیاسی مطرح بوده‌اند اما ازقضا «اعتماد» از ماه‌ها پیش به‌خصوص درباره محمد نوشته بود که او احتمالا می‌خواهد با استفاده از فضای رسانه‌ای حاکم بر انتخابات ریاست‌جمهوری، خود را به شهرداری تهران برساند. رستم قاسمی هم می‌تواند مسیری مشابه محمد را طی کند. جالب آنکه بنابر پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» هماهنگی‌هایی نیز میان این دو گزینه احتمالی وجود دارد.
حمیدرضا ترقی، کنشگر سیاسی اصولگرا درباره فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان برای شوراها به «اعتماد» می‌گوید: «تاجایی که اطلاع دارم انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان‌های دیگر به مراکز استان و شهرها واگذار شده و قرار بر این است که در همان شهرها برای کاندیداهای خود تصمیم بگیرند. درباره تهران هم شوراهای ائتلاف و وحدت در حال پیگیری هستند که جزئیات را باید خودشان اطلاع‌رسانی کنند.»

این عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی همچنین درباره مطرح شدن برخی گزینه‌ها برای تصدی شهرداری تهران در سال آینده می‌گوید: «به نظرم طرح گزینه برای شهرداری تهران در حال حاضر موضوعیت ندارد؛ چراکه تا وقتی ترکیب شوراها مشخص نشده، شهردار تعیین کردن خیلی زودهنگام است و به نظرم چندان محلی از اعراب ندارد.» ترقی معتقد است که عمده این اخبار و گمانه‌زنی‌ها، کارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی است و تاکید کرده که اصولگرایان هنوز درباره این موضوعات به تصمیمی مشخص نرسیده‌اند.

ترقی اما همچون اغلب همفکرانش درمجموع نسبت به نتایج انتخابات پیش‌رو بسیار خوش‌بین است و صراحتا گفته است: «احتمال اینکه اصولگرایان تمامی کرسی‌ها شوراها را به دست بیاورند، زیاد است.» این عضو حزب موتلفه البته علت این خوش‌بینی خود را در عملکرد نامناسب شورای فعلی تحلیل کرده و گفته که «عملکرد شورای شهر فعلی نتوانسته رضایت مردم را جلب کند» اما بعید نیست علل همانی باشد که دیگر اصولگرایان را از ماه‌ها پیش به سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰ خوش‌بین کرده بود. دلایلی که البته هرچه به روز سرنوشت نزدیک می‌شویم، از قطعیت‌شان کاسته و با اما و اگر بیشتر مواجه می‌شوند.

۱۷۳۰۲