دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، گفت: مولفه‌های حیاتی برای برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی باید پیش از پایان سال مشخص شود. مریم قاسمی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هر چند عملکرد صنعت تجهیزات پزشکی در کشورمان افتخارآفرین و قابل دفاع است ولی باید تعارف را کنار بگذاریم و […]

چالش‌های تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی/ مشکل تامین ارز در سال ۱۴۰۰

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، گفت: مولفه‌های حیاتی برای برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی باید پیش از پایان سال مشخص شود.

مریم قاسمی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هر چند عملکرد صنعت تجهیزات پزشکی در کشورمان افتخارآفرین و قابل دفاع است ولی باید تعارف را کنار بگذاریم و آسیب شناسی‌ ها و نگرانی‌ها را پیگیری کنیم.

وی افزود: واقعیت این است که حوزه تجهیزات پزشکی، طیفی از مشکلات و مسائلی دارد که برخی از آنها مزمن و برخی هم به دلیل شرایط و رویدادهای جدید، نوظهور هستند.

قاسمی گفت: متأسفانه شاهد هستیم گاهی اوقات در دریای مواج مشکلاتی که مسئولین با آن مواجه هستند، مصائب تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی مورد غفلت قرار می‌گیرد.

وی افزود: شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی را بابت سال آینده دارند که برخی از آنها واقعاً سرنوشت ساز است و حیات و بقای بنگاه‌ها به چاره اندیشی برای آنها وابسته است.

قاسمی ادامه داد: به همین دلیل در جلسه با مسئولین سازمان‌های مختلف، موضوع را پیگیری می‌کنیم و در جلسه‌ای روز گذشته هیأت مدیره انجمن با ریاست سازمان غذا و دارو، این موضوعات را به اطلاع دکتر شانه ساز رسانده و در خصوص راهکارهای آنها همفکری داشتیم.

وی افزود: راهکارهای حمایت از تولید تجهیزات پزشکی در کشور و توسعه زیرساخت‌های آن از موضوعاتی بود که در سرفصل‌های مختلف مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

قاسمی گفت: استراتژی بودجه بندی شرکت‌ها وابسته به مؤلفه‌های زیادی از جمله تورم و نرخ ارز است و این بودجه ریزی باید به شکلی باشد که هم منافع صنعتکاران و فعالان اقتصادی تأمین شود و هم منافع مردم و مصرف کنندگان در نظر گرفته شود.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی، افزود: بحث نرخ ارز و نامعلوم بودن آن، چه در حوزه ارز یارانه‌ای و چه ارز آزاد، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که منجر به بلاتکلیفی شرکت‌ها و اخلال در برنامه ریزی آنها می‌شود.

قاسمی گفت: بحث رصد و نمونه برداری از بازار و کنترل کیفی pmqc ماسک، الکل و سایر اقلام نیز موضوعی است که از مطالبات مردم است و نقش تعیین کننده‌ای در تأمین سلامت مردم خصوصاً در دوره کرونا دارد و انجمن به دلیل حساسیتی که به این موضوع دارد، این مسئله را در دستور کار خود قرار داده است و خوشبختانه از سوی رئیس سازمان غذا و دارو نیز مورد استقبال قرار گرفت.

در پایان این نشست، به پاس زحمات و تلاش‌های رئیس سازمان غذا و دارو، لوح تقدیری از سوی انجمن به دکتر شانه ساز اهدا شد.

.
.
منبع : مهر