مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: ما باید بتوانیم از پتانسیل ها و شایستگی های افراد آسیب دیده برای باور کردن انگیزه های آنها استفاده کنیم. به گزارش خبرنگار مهر، غنچه راهب، روز دوشنبه در نشست خبری همایش روز مددکار که به مناسبت تولد حضرت علی (ع) برگزار می‌شود، افزود: […]

نقش مددکاران اجتماعی در حوزه سلامت/تبعات برچسب زدن به آسیب دیدگان

مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: ما باید بتوانیم از پتانسیل ها و شایستگی های افراد آسیب دیده برای باور کردن انگیزه های آنها استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، غنچه راهب، روز دوشنبه در نشست خبری همایش روز مددکار که به مناسبت تولد حضرت علی (ع) برگزار می‌شود، افزود: رسالت اصلی مددکار اجتماعی، کمک به انسان‌ها و حرکت در جهت اهداف عالی انسانی است و این همایش کمک می‌کند تا بهتر و بیشتر، با جایگاه و رسالت مددکاران اجتماعی در جامعه آشنا شویم.

وی با درخواست از مسئولین برای به رسمیت شناختن روز مددکار و ثبت آن در تقویم کشور گفت: آسیب‌های اجتماعی یکی از معضلات اصلی کشور است که به واسطه مددکاران اجتماعی می‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد.

راهب بر ضرورت آشنایی بیشتر با ابعاد حرفه‌ای و علمی رشته مددکاری اجتماعی تاکید کرد و افزود: یکی دیگر از رسالت‌های مددکار اجتماعی، کار کردن در راستای سلامت اجتماعی است.

مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: مددکاران اجتماعی با دو طیف از افراد جامعه سر و کار دارند. نخست، کسانی که دچار آسیب شده‌اند و باید آنها را با توانمندسازی به جامعه برگردانند و طیف دوم، افراد سالم هستند که باید از رفتن آنها به سمت آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنند.

راهب به کودکان اشاره کرد و گفت: یک دسته از افراد، کودکان در معرض خطر هستند که مددکاران اجتماعی می‌بایست آنها را حمایت کنند. آسیب‌هایی همچون فقر، بدسرپرستی، کودک آزاری، آسیب‌های زیستی و…، که کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی در ادامه به اهداف همایش روز مددکار اشاره کرد و افزود: این همایش به دنبال معرفی هویت حرفه‌ای مددکاری اجتماعی است. زیرا، کسانی به عنوان مددکار اجتماعی در این حرفه مشغول کار هستند که دارای تحصیلات و توانمندی‌های لازم برای خدمت به مردم هستند.

راهب در عین حال از حضور افرادی تحت عنوان مددکار اجتماعی نام برد که رشته تحصیلی این حرفه را ندارند و گفت: حضور این افراد برای مددکاری اجتماعی خطرناک است و باعث می‌شوند افراد با خدماتی که از آنها دریافت می‌کنند، به بیراهه بروند. زیرا، شرح وظایف و اقدامات آنها مبتنی بر واقعیت‌های حرفه مددکاری اجتماعی نیست.

وی افزود: مددکاران اجتماعی، علم و دانش و مهارت‌های حرفه‌ای را در کنار همدیگر دارند. از همین رو، امیدواریم وزارتخانه‌های بهداشت و علوم، با تدابیری که اتخاذ می‌کنند، مددکاری اجتماعی به سمت تخصصی شدن برود.

مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به ضرورت توجه به نیازهای افراد آسیب پذیر و آسیب دیده در جامعه، گفت: ما باید بتوانیم از پتانسیل‌ها و شایستگی‌های افراد آسیب دیده برای باور کردن انگیزه‌های آنها استفاده کنیم تا به زندگی عادی و سالم در جامعه باز گردند.

وی با اظهار تأسف از اینکه «جامعه خیلی پذیرا» برای افراد آسیب دیده نداریم، افزود: غالب این افراد آسیب دیده دچار برچسب‌هایی از سمت و سوی جامعه می‌شوند و ادغام اجتماعی در مورد آنها خیلی اتفاق نمی‌افتد.

مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بر ضرورت تغییر نگرش نسبت به آسیب دیدگان و برخورد مهربانانه با آنها برای بازگشت به زندگی عادی و سالم تاکید کرد.

راهب بر نقش مددکاران اجتماعی در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: امروزه مددکاران اجتماعی بیشتر در حوزه سلامت کار می‌کنند. پیشگیری از آسیب افراد برای اینکه از گردونه زندگی سالم خارج نشوند و کمک به آسیب دیدگان برای بازگشتن به زندگی عادی، از جمله وظایف مددکاران اجتماعی در حوزه سلامت است.

بنابراین گزارش، همایش روز مددکار در روزهای ۵ و ۶ اسفند ۹۹ در محل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می‌شود.

.
.
منبع : مهر