سخنگوی دولت با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی گفت: آنچه ما در سه سال گذشته پیش بینی می کردیم امروز از زبان مقام های دولت آمریکا تکرار می شود: این واقعیت که فشار و تحریم علیه مردم ایران شکست خورده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز(سه‌شنبه) در […]

واکنش سخنگوی دولت به چند سیگنال بایدن به ایران

سخنگوی دولت با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی گفت: آنچه ما در سه سال گذشته پیش بینی می کردیم امروز از زبان مقام های دولت آمریکا تکرار می شود: این واقعیت که فشار و تحریم علیه مردم ایران شکست خورده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در ایام ماه مبارک رجب و در آستانه نوروز شاهد همپوشانی پدیده‌های مبارک هستیم. در یکسو پیروزی به ثمر نشستن مقاومت ملت ایران را داریم با به سر آمدن عصر فشار حداکثری با اعتراف صریح سه مقام بلند پایه آمریکایی به شکست فشار حداکثری این پیام را برای همگان داد که هیچکس با هیچ فشاری نمی‌تواند ایران را تسلیم کند.

وی افزود: در سوی دیگر شاهد بازتاب روشن همان شکست در گفتار و بیانیه های کاخ سفید هستیم.در این میان پس گرفتن نامه سازمان مللی ترامپ توسط رئیس جمهور کنونی کاخ سفید نکات عبرت آموز بسیاری دارد.

>>>> بیشتر بخوانید؛

>>>> ربیعی: گفتگوی غیررسمی با حضور آمریکا درحال بررسی است /یک میلیارد دلار از اموال ایران در کره‌جنوبی آزاد می‌شود

سخنگوی دولت گفت: پیشتر شاهد انزوای مکرر امریکا در سازمان ملل و در شورای امنیت سازمان ملل بودیم اما نکته مهم این است که مقامات کنونی آمریکا به صراحت می گویند آن شکست ها محصول یک شکست بزرگ تر یعنی، نتیجه بی نتیجه شدن فشار حداکثری بوده است.

آمریکا در معرض یک آزمون بزرگ است

ربیعی گفت: این سخن یعنی آنکه کاخ سفید پیروزی این ملت بر ترامپ را به رسمیت شناخته است.به این ترتیب امریکا اکنون در معرض یک آزمون دشوار زمانه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پرسش اصلی این آزمون این است آیا امریکا کاخ سفید به رای ملت آمریکا علیه ترامپ تن خواهد داد آیا امریکا به واقع آمادگی گسست بی شائبه از ترامپ و از آنچه که «میراث ترامپ» نامیده می شود را دارد؟ این را باید در مقام عمل به نمایش بگذارد.خروج یکجانبه و قلدر منشانه از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در واقع یکی از ارکان اصلی آن میراث شوم است.

اقدامات اخیر آمریکا را ناکافی می‌دانیم

سخنگوی دولت با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی گفت: آنچه ما در سه سال گذشته پیش بینی می کردیم امروز از زبان مقام های دولت آمریکا تکرار می شود: این واقعیت که فشار و تحریم علیه مردم ایران شکست خورده است.

ربیعی تاکید کرد: در ادامه این اقرار به شکست، دولت آمریکا در نامه ای به رئیس شورای امنیت ادعای ناکام مانده دولت قبل آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه های تحریمی لغو شده را پس گرفت و به محدودیت غیرقابل قبول در تردد دیپلمات های ایرانی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک خاتمه داد.

وی خاطر نشان کرد: هرچند از این اقدامات دیرهنگام استقبال می کنیم و آن را به معنای قرار دادن آمریکا در مسیر سازنده ارزیابی می کنیم اما این اقدامات را به شدت ناکافی می دانیم. اقرار به شکست فشار حداکثری به مردم ایران که تاکنون ملازم با نقض گسترده حقوق بشر از جمله اخلال در دسترسی مردم ما به منابع مالی خود در بیرون از مرزها وحتی دسترسی عادلانه به تجهیزات درمانی و بهداشتی در عصر پاندمی کرونا بود، تنها باید شروعی بر جبران گذشته باشد.

سخنگوی دولت گفت: انتظار داریم که دولت آمریکا به آنچه در زبان می‌گوید در عمل نیز متعهد باشد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه در اولین گام دولت آمریکا مانند یک عضو مسئولیت پذیر از سازمان ملل متحد به قطعنامه ۲۲۳۱ فوراً و کامل عمل کند.

واکنش سخنگوی دولت به چند سیگنال بایدن به ایران

ربیعی گفت: ما همیشه برای ازسرگیری دیپلماسی با اعضای برجام همراه با جدیت و حسن نیت آماده بوده ایم تا اطمینان پیدا کنیم که این توافق با همه جزییات آن بدون هیچ زائده و کاستی با دقت به اجرا درخواهد آمد.

اجرای قانون هسته‌ای مجلس طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود

وی افزود: در یکی از آخرین اتفاق ها و همزمان با سررسیدن موعد اجرای قانون مصوب مجلس در راستای توقف اجرای پروتکل الحاقی، سازمان انرژی اتمی توافق موثر و اطمینان بخشی را با آقای گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای صورت داد که اجرای قانون و مصوبات شورای عالی امنیت ملی، در آن مدنظر قرار گرفت به نحوی که مانع از آسیب رسیدن به مناسبات، اعتماد متقابل و همکاری های مثبت میان ایران و آژانس شد.

سخنگوی دولت گفت: امیدواریم که جامعه بین المللی و به ویژه طرف های برجام آخرین نمونه از شکیبایی جمهوری اسلامی ایران را دال بر حسن نیت ایران در فرصت دادن و به نتیجه رساندن تلاش های سیاسی در حفظ دستاوردهای پیشین ببینند و از آخرین فرصت ها برای احیای اعتبار و کارآمدی توافق های بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کنند.

ربیعی با بیان اینکه توضیحی نیز پیرامون مواضع و ابهامات مطرح شده در مجلس و بیانیه دولت را به استحضار مردم شریف می‌رسانم، گفت: اولویت دولت تدبیر و امید در این سال‌ها همواره دفاع از حقوق مردم، حق ملت ایران برای برخورداری از زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه بوده و از این میثاق خود با مردم هیچگاه عدول نخواهد کرد.

وی افزود: دولت همواره خود را متعهد به قانون اساسی و قوانین جاری کشور می داند و برای اجرای این قوانین، مصالح ملی و صیانت از زندگی شرافتمندانه مردم را مبنای عمل خود قرار داده است.

سخنگوی دولت گفت: با ابراز تاسف شدید از برخی مباحث مطرح شده روز گذشته در مجلس شورای اسلامی و متخلف دانستن رئیس محترم جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی همانطور که در بیانیه شب گذشته هیات دولت مطرح شد ضمن استقبال از دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد یک صدایی در اجرای قانون مجلس تاکید می کنیم که اجرای این قانون بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و انتظار رفتاری توام با شکیبایی را از همگان داریم. حل مسائل کلان کشور به دور از هیجان راحت تر و امکان پذیرتر است.

ربیعی گفت: در موضوع هسته ای موضع دولت، پس از اعلام نظرات خود در مرحله تصویب، اجرای تکلیف قانونی بوده است ولی در نحوه اجرا، کاهش هزینه های اجرا و کمک نکردن به دشمنان ایران را هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: تدبیری هم که اندیشیده شد و به تصویب شورایعالی امنیت ملی رسید، همین هدف را تحقق داد. لازم می دانیم از مقام معظم رهبری تشکر صمیمانه کنیم که یکبار دیگر ضرورت شنیده شدن صدای واحد از کشور را مورد تاکید قرار دادند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: پس از آنکه در مسیر صحیح، تدبیر شد و تصمیم گرفته شد، همه باید همین سخن واحد را بگویند. امیدواریم تمهیدی اندیشیده شود که اطلاعات مربوط به این تدبیر به نمایندگان محترم مجلس منتقل شود، این در سایه همکاری متقابل امکان پذیر است.

ربیعی اظهار کرد: دولت به دنبال تعامل با قدرت‌ها از ابتدا وظیفه خود می‌دانست که همه تلاش خود را بر این مبنا استوار کند تا ظلم هایی را که سالها تحت عنوان تحریم و جنگ اقتصادی بر زندگی، معیشت و سلامت مردم سایه افکنده و تحمیل شده است، رفع کند. اکنون بیش از هر زمان دیگری در سال‌های اخیر به هدف عقب راندن تحریم و ناکام گذاشتن جنگ اقتصادی نزدیک شده ایم.

وی ادامه داد: دولت با تکیه بر مقاومت و شکیبایی ملی دوراندیشانه بر همان هدف نخست اصرار دارد و تا اطمینان از برچیده شدن فشار و تحریم از زندگی روزمره مردم از پای نخواهد نشست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت به عنوان مجری قانون و براساس آیین‌نامه اجرایی تدوین شده، قانون اقدام راهبردی علیه رفع تحریم ها را به طور کامل و بر اساس ملاحظات فنی و منافع ملی ابلاغ کرده و خود را متعهد به اجرای آن می داند.

ربیعی گفت: در میسر اجرای این آیین نامه و در مذکرات صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس انرژی اتمی و با تایید توافق از سوی شورای عالی امنیت ملی در عین توقف پروتکل الحاقی تلاش شد که سطح همکاری ها و اعتماد متقابل و مناسبات ایران و آژانس که ستون اعتماد جامعه بین المللی به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران است آسیب وارد نشود.

وی افزود: همانطور که بارها گفته‌ایم در صورتی که سایر اعضای برجام براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تعهدات خود بازگردند ما نیز آمادگی داریم به تعهدات برجامی خود بازگردیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: اجرای پروتکل را هم متوقف کرده ایم که در صورت بازگشت آمریکا و سایر طرف‌ها به تعهدات برجامی، ایران نیز به تعهدات قبلی خود بازخواهد گشت.

ربیعی خاطرنشان کرد: دولت بر اساس وظایف قانونی خود در تعریف آیین نامه های اجرایی متکی بر قوانین کشور و مصالح نظام اطمینان پیدا کرد که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بطور کامل در عین رعایت ملاحظات فنی و منافع ملی به اجرا درخواهد آمد.

وی ادامه داد: لازم به یادآوری است که این مرحله از کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام همانند گام های پیشین کاهش تعهدات، برگشت پذیر بوده و دولت آمادگی دارد که به محض راستی آزمایی در التزام سایر طرف های توافق به تعهدات شان بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، به تعهدات خود کمافی سابق بازگردد.

۲۷۲۱۵