سیاسی/ بین الملل به لحاظ نظامی ترکیه دست برتر را دارد اما در صورت هرگونه درگیری با یونان، عوامل غیرنظامی گوناگونی از جمله ائتلاف‌های سیاسی، تدبیر و نظم اقتصادی و اراده ملی در روند جنگ تاثیر خواهد گذاشت. به گزارش خبر فوری، روابط ترکیه و یونان مدتی است که شکراب شده است. در پی جاه‌طلبی‌های […]

سیاسی/ بین الملل 6036486c11cfc_2021-02-24_16-07 به لحاظ نظامی ترکیه دست برتر را دارد اما در صورت هرگونه درگیری با یونان، عوامل غیرنظامی گوناگونی از جمله ائتلاف‌های سیاسی، تدبیر و نظم اقتصادی و اراده ملی در روند جنگ تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش خبر فوری، روابط ترکیه و یونان مدتی است که شکراب شده است. در پی جاه‌طلبی‌های رجب طیب اردوغان و سخنرانی‌های متعددش در مورد احیاء خلافت عثمانی، سیاست نفوذ در کشورهای همسایه که روزی بخشی از خاک عثمانی بودند، آغاز شده است. بدون شک، یکی از مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین مناطقی که سالها تحت تصرف ترک‌ها بوده، یونان است. مبدا شکوفایی تمدن غرب و سرزمین فلاسفه و معماران باستان و نیز یکی از کشورهای مسیحی شرق اروپا، تسلط ترک‌های مسلمان بر خود را سخت و ناراحت کننده می‌دانست. از این رو، سالها برای آزادی خود جنگید و تلاش کرد خود را از یوغ عثمانی برهاند.
حالا با قدرت گیری ترکیه و روی کار آمدن اردوغان و آرمان عثمانی‌گری‌اش بار دیگر دعوای ترک و یونانی آغاز شده است.
دعوای ترکیه و یونان بر سر چیست؟
اختلاف بین دو کشور زمانی اوج گرفت که وزارت دفاع ترکیه بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر این‌که ترکیه "فورا" به حادثه تجاوز جنگنده‌های یونانی به کشتی تحقیقاتی این کشور در آب‌های بین‌المللی دریای اژه پاسخ می‌دهد. بعد از این، ارتش یونان در بیانیه‌ای گفت: آنها (ترکیه) از جنگ گسترده با یونان می‌ترسند زیرا می‌دانند از یونان شکست می‌خورند، از این رو می‌خواهند ما را پشت میز مذاکره‌ای بکشانند که خودشان ایجاد کرده‌اند، لذا به منظور بردن تنش به سمت خط قرمز رسانه‌های اردوغان، از ایجاد اقدمات تحریک‌آمیز جنگنده‌های اف-۱۶ یونان علیه کشتی‌ تحقیقاتی ترکیه صحبت کردند.
ترکیه یا یونان، ارتش کدامیک قدرتمندتر است؟
مدت‌ها است که دیگر اثری از امپراتوری عثمانی وجود ندارد‌. حالا دیگر قدرت ترکیه و یونان غیرقابل مقایسه نیست. اما آیا ادعای ارتش یونان درست است؟ آیا ارتش این کشور به راحتی ترکیه را شکست می‌دهد؟ شواهد گویای این است که چنین نیست.
مروری بر آمار نظامی دو کشور نشان می‌دهد که ترکیه هنوز هم دست برتر را دارد. طبق اطلاعات ژورنال‌های نظامی، ترکیه به علت جمعیت بیشترش، نیروی نظامی (انسانی) فعال بیشتری هم دارد. طبق اطلاعات مندرج، ترکیه حدود ۷۰۰ هزار سرباز فعال دارد اما سهم یونان فقط ۱۵۰ هزار سرباز است. همچنین تعداد سربازهای ذخیره ترکیه حدودا ۴۰۰ هزار و یونان ۲۰۰ هزار است.
از نظر بودجه نظامی نیز وضعیت ترکیه بهتر است. ترکیه از یونان ثروتمندتر است و طبعا بودجه نظامی بیشتری هم دارد. بودجه نظامی ترکیه حدود ۲۰ میلیارد دلار و بودجه یونان تنها ۷ میلیارد دلار است.
در زمینه نیروی هوایی، علی رغم ادعای ارتش یونان، وضعیت ترکیه بهتر است. ارتش ترکیه حدود ۳ برابر بیشتر از یونان هواپیمای نظامی در اختیار دارد. همچنین، ارتش ترکیه مجهز به انواع جنگنده‌ها، جنگنده‌های چند منظوره، هلی‌کوپتر و جت است. این در حالی است که ارتش یونان هیچ جنگنده چند منظوره مجهزی ندارد. غالب هواپیماهای جنگی دو ارتش F16 است. با این حال، ترکیه مجهز به فانتوم F4 نیز هست.
به جز این مساله، ترکیه مجهز به سامانه‌های ضد هوایی روسی و آمریکایی است در حالیکه یونان فاقد چنین سامانه‌های پیچیده ضدهوایی است.
در زمینه دریایی، وضعیت دو کشور کمی برابرتر است. هر چند تعداد ناوهای ترکیه از یونان بیشتر است اما تعداد زیردریایی‌های دو کشور تقریبا برابر و همچنین نیروی دریایی هر دو طرف مجهز به ناوچه است.
اما نیروی زمینی و تجهیزات زرهی؛ تعداد خودروهای زرهی ترکیه سه برابر یونان است. آنها حدود ۸ هزار خودرو زرهی و ماشین‌ جنگی دارند ولی یونانی‌ها حدود ۳۵۰۰ خودرو زرهی دارند.
تعداد توپخانه معمولی و گرانشی ترکیه حدودا دو برابر بیشتر از یونان است و همچنین تعداد تانک‌های ترکیه نیز دو برابر همسایه اروپایی خود است.
با توجه به این مطلب باید گفت که ترکیه دست برتر را دارد. هر چند نباید فراموش کرد که در صورت هرگونه درگیری، عوامل غیرنظامی گوناگونی از جمله ائتلاف‌های سیاسی، تدبیر و نظم اقتصادی و اراده ملی در روند جنگ تاثیر گذاشته و سرنوشت دو ملت را تعیین می‌کنند.

.
.
منبع : خبرفوری