سیاسی/ بین الملل وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم این کشور برای برداشتن تحریم‌های ایران گفت اگر ایران به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، برخی معافیت‌ها در نظر گرفته خواهد شد اما فاصله زیادی تا آن وجود دارد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بعد از طرح برخی رویکرد‌های دولت «جو بایدن» در بحث […]

سیاسی/ بین الملل 6040ac7bd1436_2021-03-04_13-16 وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم این کشور برای برداشتن تحریم‌های ایران گفت اگر ایران به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، برخی معافیت‌ها در نظر گرفته خواهد شد اما فاصله زیادی تا آن وجود دارد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بعد از طرح برخی رویکرد‌های دولت «جو بایدن» در بحث سیاست خارجی، به تشریح برخی از آن‌ها در مصاحبه با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» پرداخت.

او در این مصاحبه با اشاره به گام‌های ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی به دلیل بدعهدی طرف‌های دیگر توافق، مدعی شد ایران اکنون در موقعیتی قرار دارد که به توانایی تولید مواد شکافت‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای نزدیکتر است.

وی افزود: بنابراین منافع واقعی ما تلاش برای بازگرداندن ایران به آن جعبه (محدودیت‌های ناشی از برجام) است و دیپلماسی راه انجام آن است. ما روشن کرده‌ایم که راه دیپلماسی باز است. اتحادیه اروپا که یکی از طرف‌های توافق اصلی است، از همه طرف‌ها، شرکای اروپایی ما، روسیه، چین و ایران و ما دعوت کرده تا درباره بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای آغاز به صحبت کنیم. ما گفتیم بله، ایران گفت نه. خواهیم دید که در ادامه چه خواهند کرد. توپ در زمین ایران است تا تصمیم بگیرد موافقت می‌کند یا خیر.

او در پاسخ به سوالی درباره تصمیم آمریکا برای برداشتن تحریم‌های ایران گفت: ما به وضوح گفته‌ایم که ایران باید به تعهدات خود طبق توافق بازگردد و اگر این کار را بکند، ما هم همین کار را خواهیم کرد. و این چرخش خواهد داشت—این شامل، اگر انجام دهند، برخی معافیت‌های تحریمی خواهد شد. اما باز هم، با این فاصله زیادی داریم.

بلینکن مدعی شد: متاسفانه ایران در مسیر غلطی حرکت می‌کند. به گام‌هایی ادامه می‌دهد که محدودیت‌های مختلف توافق را برمی‌دارد و برنامه خود را خطرناک‌تر می‌کند. بنابراین، برای ما اولین و مهمترین مسئله این است که می‌خواهیم ایران به تعهداتش بازگردد.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش، درباره حمله راکتی روز چهارشنبه به پایگاه «عین‌الاسد» محل استقرار نظامیان آمریکایی در عراق نیز گفت: اولین چیز این است که بررسی کنیم و در حد توان بفهمیم چه کسی در واقع مسئول (این حملات) است. و بعد فکر می‌کنم رئیس جمهور به وضح گفته که پاسخ مناسب در مکان و زمان مورد نظر ما انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهار‌شنبه در اظهاراتی برخی رویکرد‌های دولت بایدن در بحث سیاست خارجی را مطرح کرد و ایران را در کنار روسیه و کره شمالی از چالش‌های جدی آمریکا خواند. (جزئیات بیشتر)

بلینکن پیش از آنکه به عنوان وزیر امور خارجه دولت بایدن تأیید صلاحیت شود، در اظهاراتی در خصوص راهبرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قبال ایران گفته بود که این راهبرد به شدت نتیجه معکوس داشته است. با این وجود وی در برخی از صحبت‌های اخیر خود همان مواضع دولت‌های پیشین آمریکا را اتخاذ کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اواخر بهمن ماه در مصاحبه‌ای گفته بود که سیاست آمریکا همچنان این است که نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد. بلینکن گفت که هرگونه توافق آتی باید به دیگر موضوعات مانند اقدامات ایران در دیگر کشورهای خاورمیانه بپردازد.

دولت قبلی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام و احیای تحریم‌ها، به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران روی آورد. ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. در حالی دوران چهار ساله ریاست‌جمهوری ترامپ به پایان رسید که او در تحقق این هدف ناکام ماند.

.
.
منبع : خبرفوری