سیاسی/ بین الملل وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد: ونزوئلایی‌های ساکن این کشور واجد شرایط دریافت وضعیت "حفاظت موقت" برای مدت ۱۸ ماه هستند. به گزارش پایگاه آکسیوس، ده‌ها هزار ونزوئلایی در ضمن وجود مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در داخل کشورشان، به آمریکا فرار کرده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در آخرین روز […]

سیاسی/ بین الملل 6047324af292b_6047324af292d وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد: ونزوئلایی‌های ساکن این کشور واجد شرایط دریافت وضعیت "حفاظت موقت" برای مدت ۱۸ ماه هستند.

به گزارش پایگاه آکسیوس، ده‌ها هزار ونزوئلایی در ضمن وجود مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در داخل کشورشان، به آمریکا فرار کرده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در آخرین روز ریاست جمهورزی‌اش یک سری امتیازات حمایتی را برای ونزوئلایی‌ها در نظر گرفت که به گفته قانونگذاران و وکلا کافی نبودند.

تعیین وضعیت حفاظت موقت برای این ونزوئلایی‌ها که در حال حاضر در آمریکا هستند، به آنها اجازه دادن درخواست برای وضعیت حفاظتی که تا نهم سپتامبر ۲۰۲۲ طول خواهد کشید را می‌دهد.

این در حالی است که طبق اعلام وزارت امنیت داخلی آمریکا، تنها کسانی که بتوانند از هشت مارس ۲۰۲۱ اقامت مداوم در آمریکا را اثبات کنند واجد شرایط وضعیت حفاظت موقت تعیین شده برای ونزوئلا هستند.

آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: شرایط زندگی در ونزوئلا نشان دهنده یک کشور آشوب زده است که قادر به حفاظت از شهروندان خود نیست.

وی افزود: در زمان‌های وجود شرایط موقت و فوق‌العاده مثل این شرایط است که آمریکا برای حمایت از اتباع ونزوئلایی واجد شرایطی که از قبل در اینجا در ضمن تلاشهای کشور وطنشان برای بیرون کشیدن خود از بحرانهای کنونی حضور داشته‌اند، قدم جلو می‌گذارد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، بالغ بر ۱۴۵۰۰۰ ونزوئلایی در آمریکا واجد شرایط وضعیت حفاظت موقتی که دونالد ترامپ در ماه ژانویه بر اساس برنامه موسوم به برنامه "تاخیر در اجرای اخراج" اجرا کرد، بودند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در زمان کمپین انتخاباتی وعده اعطای وضعیت حفاظت موقت به ونزوئلایی‌ها "که به دنبال التیام پیدا کردن از بحران انسانی ایجاد شده توسط حکومت مادورو هستند" را داد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک مقام ارشد دولت آمریکا در یک کنفرانس تلفنی گفت، آمریکا در مذاکرات دوجانبه با دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا وارد نشده است.

این مقام آمریکایی گفت: این مذاکرات بین آمریکا و حکومت مادورو نیست بلکه بین حکومت نامشروع و دولت موقت ونزوئلا است.

وی بیان کرد، مذاکرات با مادورو در گذشته شکست خورده و کاراکاس را متهم به استفاده از آنها به عنوان یک تاکتیک تاخیر کرد.

مقام آمریکایی اظهار کرد، دولت بایدن با شرکای جهانی از جمله اتحادیه اروپا و کشورهای همپیمان در حوزه آمریکای لاتین به جهت افزایش فشار به صورت چند جانبه بر دولت مادورو کار خواهد کرد. وی اضافه کرد که ونزوئلا خودش را با تحریمهای زمان ترامپ انطباق داده است.

سال ۲۰۱۸ ونزوئلا انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرد که در آن مادورو، رئیس جمهور این کشور به عنوان برنده اعلام شد. با این حال آمریکا نتایج این انتخابات و مادورو را به عنوان رئیس جمهور مشروع به رسمیت نشناخته و یک سری تحریمها را علیه این کشور حوزه آمریکای لاتین و عمدتا با تاثیرگذاری بر صنعت نفت اعمال کرد.

مقام مذکور در کنفرانس تلفنی اظهار کرد: آمریکا قرار است به افزایش دادن فشارش ادامه دهد. این کشور قرار است این فشار را به شکل چندجانبه گسترش دهد تا تضمین کند افراد گناهکار از بابت سواستفاده‌های حقوق بشری، دزدیدن از مردم ونزوئلا، دخیل در فعالیتهای مجرمانه شایع، واقعا هیچ پناهی در هیچ کجا نداشته باشند، جز اینکه با جدیت پشت میز نشسته و تصمیماتی که منجر به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور شود، بگیرند.

وی افزود: تمرکز ما بر این است که اطمینان حاصل کنیم همکاری و هماهنگی خیلی نزدیکی با اتحادیه اروپا، با دوستان و همپیمانانمان در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب داریم و همچنین اطمینان حاصل کنیم که محرک دیدگاهی بر مبنای اتفاق نظر نسبت به چگونگی اعمال موثرترین فشار بر حکومت ونزوئلا هستیم.

.
.
منبع : خبرفوری