ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این که آقایان می‌گویند فقط نظامی می تواند کشور را نجات دهد و بس به نظر بنده توهین به ملت، دانشگاهیان، نخبگان و فرهیختگان کشور است؛ یعنی کشور را به میدان جنگ تشبیه می کنند محمدرضا خباز، درخصوص استعفای سعیدمحمد از سمت نظامی خود و اعلام کاندیداتوری […]

پس لرزه کاندیداتوری سردار سعید محمد در انتخابات 1400

ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این که آقایان می‌گویند فقط نظامی می تواند کشور را نجات دهد و بس به نظر بنده توهین به ملت، دانشگاهیان، نخبگان و فرهیختگان کشور است؛ یعنی کشور را به میدان جنگ تشبیه می کنند

محمدرضا خباز، درخصوص استعفای سعیدمحمد از سمت نظامی خود و اعلام کاندیداتوری برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: خوشبختانه در طول ۴۰ سال انقلاب که ۱۲ رئیس جمهور را پشت سر گذاشتیم انواع و اقسام‌شان را تجربه کرده‌ایم؛ یعنی هم رئیس جمهور نظامی و هم غیر نظامی، هم رئیس جمهور حزبی و هم رئیس جمهور غیر حزبی، هم رئیس جمهور روحانی و هم رئیس جمهور مکلا و همه را تجربه کردیم و از همه آنها خاطرات تلخ و شیرین داریم.

وی خاطر نشان کرد: این که آقایان می‌گویند فقط یک فرد نظامی می تواند کشور را نجات دهد و بس، به نظر بنده توهین به ملت، دانشگاهیان، نخبگان و فرهیختگان کشور است؛ یعنی کشور را به میدان جنگ تشبیه می کنند و می گویند همان طور که در جنگ هشت ساله ایران پیروز شد و در سرکوب و از بین بردن حکومت خود ساخته ابوبکر البغدادی نیز نظامی ها موفق شدند، به همان دو دلیل رئیس جمهور نظامی می تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. ما در نحوه طرح این مساله ایراد داریم و به این مغالطه می گوییم؛ یعنی صغری و کبری نامناسب چیدن و از آن نتیجه مثبت درآوردن. به عبارت دیگر بندهایی که به هم هیچ ارتباطی ندارند را به عنوان صغری و کبری قرار می دهند و سپس نتیجه مورد نظر خود را از آن در می آورند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تا به حال تعداد کاندیداهای نظامی کم نداشتیم. به گواه تاریخ در شش دوره از انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای نظامی داشتیم و همیشه هم مردم به کاندیدای نظامی رأی ندادند؛ یعنی مردم می فهمند، می دانند و آگاهند که فرد نظامی به درد امور نظامی می خورد و به مردم مثل سرباز نگاه می کند و فکر می کند همه کشور پادگانی است که ایشان فرمانده آن پادگان است و همه باید در مقابلش خبردار بایستند و همگی به او بله قربان بگویند و هر چه گفت بگویند چشم قربان؛ چون در مکان‌های نظامی چرا معنا ندارد و هر چه فرماندهی گفت باید چشم بگویید و انجام دهید. این نگاه به درد کشورداری نمی‌خورد. این نگاه به درد اداره کشور فرهیخته‌ای که یک زمانی قطب اول دنیا و جزو کشورهای برجسته جهان بوده و امروز هم نخبگانش نه تنها در ایران بلکه در خیلی از کشورها سرآمد هستند، به درد نمی‌خورد چرا که این افراد سرباز نیستند.

وی ادامه داد:چند روز پیش یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس خطاب به رئیس مجلس که سابقه نظامی‌گری دارد گفت اینجا پادگان نیست که شما می‌خواهید مثل پادگان مجلس را اداره کنید. یعنی فرد ماهیت خودش را نشان می دهد و بعد از مدتی که سر کار می‌رود، همه چیزها به اصل خودشان برمی گردند.

پس لرزه کاندیداتوری سردار سعید محمد در انتخابات 1400

خباز با بیان این که در گذشته هم کاندیدای نظامی داشتیم و مساله جدیدی نیست، اظهار کرد: در حال حاضر کاندیدای نظامی می‌خواهد بیاید می‌تواند بیاید و کسی مانعش نمی شود. در گذشته کاندیدای غیر نظامی با فکر نظامی داشتیم که هرچند یونیفرم نظامی بر تن نداشت، اما پس از آنکه رأی آورد اکثر قریب به اتفاق وزرایش را از افراد نظامی و پاسدار انتخاب کرد و حتی تعداد زیادی از استانداران و فرماندارانش نیز نظامی بودند. لذا ما دولت نظامی که حدود هزار میلیارد دلار درآمد هر سالش بوده داشتیم که متاسفانه بدترین عملکرد را هم ارائه کردند. آقایان فکر کردند مردم آن دوران یادشان رفته که اسم فرد منتخب نظامی نبوده ولی رسم او نظامی بوده است.

وی افزود:در همان زمان بیشتر روزنامه ها بسته شد، قلم های عده زیادی از منتقدین شکسته شد و گرفتاری های زیادی برای کشور از جمله صدور شش قطعنامه سازمان ملل به بار آمد. چون دیدگاه نظامی حاکم بود می گفتند هر چقدر قطعنامه می خواهید صادر کنید، صادر کنید تا قطعنامه‌دانتان پر شود که ادبیات زشت و نامناسبی هم بود. آنها ادبیات از بالا به پایین و ادبیات ارباب رعیتی را حاکم کردند که آن هم نتایجش شد؛ پس ما دولتی بدون یونیفرم نظامی ولی با فکر، منش و روش نظامی داشتیم و دیدیم. حتی همان‌هایی که آن روز حمایت می کردند امروز نه تنها از آن دولتمردان حمایت نمی کنند بلکه از آن دولتی تبری می‌جویند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره این‌که سعید محمد می‌گوید من از سپاه بیرون آمدم اماهنوز سمت مشاوره دارد؛ آیا این جای شبهه ندارد، بیان کرد: بله، امیرالمومنین فرمودند کاری نکنید که به شما تهمت بزنند؛ اگر مردم به شما تهمت زدند رفتار خود شما باعث شده که این تهمت را زدند و از موضع تهمت بپرهیزید. چه اشکالی دارد فرد پنج شش ماه مرخصی بگیرد و با تحویل دادن تمام امکانات، مثل یک شهروند عادی می آمد و کاندیدا می شد؟! اما اگر هر گونه وابستگی داشته باشد و این امکانات در مسیر آن حرکت قرار بگیرد، هم خلاف شرع، هم خلاف عقل، هم خلاف قانون و هم خلاف منطق است.

خباز درباره اعلام کاندیداتوری پیش از موعد سعید محمد نیز گفت: اعلام موضع کردن بین برخی دیگر از کاندیداها هم هست اگرچه این خلاف قانون است و قانونا تبلیغات زودرس است ولی از دیگر قماش هم قبلا اعلام آمادگی کردند و گفتند که ما هستیم. زمانی هست که فرد می گوید من کاندیدا هستم ولی زمانی هست که ستاد تشکیل داده و علنا از طریق فضای مجازی سوءاستفاده می‌کند برای این که مردم زودتر او را بشناسند و به او رأی بدهند.

وی ادامه داد:معتقدم چنین کاری حکایت کلاه گذاشتن بر سر دو نفر است که یکی خود فرد و دیگری خداست. خیلی بد است که آدم بر سر خودش کلاه بگذارد و مثلا ظاهرا بگوید من تبلیغات زودرس نمی کنم ولی عملا تبلیغات زودرس انجام دهد. تبلیغات زود هنگام خلاف قانون است و شورای نگهبان می تواند از این مساله به عنوان تخلف انتخاباتی استفاده کند.

۲۷۲۱۵