سیاسی/ مجلس یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از طرح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره شیرین کردن آب دریا و رساندن آن به استان های مختلف خبر داد. مصطفی میرسلیم، نماینده تهران که از چند روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده است،‌ در نامه […]

سیاسی/ مجلس 605343b3e9960_2021-03-18_15-42 یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از طرح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره شیرین کردن آب دریا و رساندن آن به استان های مختلف خبر داد.

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران که از چند روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده است،‌ در نامه ای به علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت سوالاتی درباره شیرین کردن آب دریا و رساندن آن به استان های مختلف مطرح کرد.

متن این نامه قرار داده شده به شرح زیر است:

«جناب آقای رزم حسینی

وزیر محترم صمت

با سلام و با تبریک اعیاد ماه معظم شعبان،

با ابراز خوشحالی از این که فرصت چند ماهه باقیمانده از عمر دولت دوازدهم را قدر شناخته اید و به چند کار بنیادی توجه نموده اید، در باره یکی از طرح های مهم ملی که اخیرا خبر آن را نشر داده اید، یعنی شیرین کردن آب دریا و رساندن آن به استانهای مختلف، چند سوال از موضع نماینده مردم شریف کشورمان در مجلس شورای اسلامی، تقدیم می کنم به امید دریافت جواب فوری:

۱- سامانه های آب شیرین کن بسیار متنوع اند، برای طرح حاضر کدام سامانه انتخاب شده و چرا؟ چه معیارهایی در آن انتخاب دخیل بوده اند و در مطالعات مرحله صفر آن مطرح شده اند؟ مشاور و ناظر و مجری اصلی و مجریان فرعی چگونه انتخاب شده اند؟

۲- انتخاب ایستگاه تاسیسات اصلی، بر مبنای چه خصوصیاتی انجام گرفته و چگونه به بهترین مکان استقرار تاسیسات رسیده اید؟

۳- با توجه به افزایش شوری آبهای برگشتی ، چه مطالعاتی با هماهنگی محیط زیست در باره تغییرات ریزاقلیم منطقه استقرار اصلی در کنار دریا از نظر گیا و زیا، انجام گرفته تا کمترین اثر سوء را داشته باشد؟

۴- عمر مفید تاسیسات چند سال پیش بینی شده و چه تمیداتی به لحاظ مدیریتی برای بهره برداری و نگهداری و تعمیرات نوبه ای و اساسی در نظر گرفته شده تا بر آن عمر مفید افزوده شود؟

۵- چند درصد از کل تاسیسات ساخت داخلی و چند درصد خارجی است و برای بخش وابسته به خارج چه تضمینی از لحاظ خدمت رسانی و انتقال دانش فنی در قرارداد پیش بینی شده است؟ بر کیفیت کار در حین اجرا چه نظارتی اعمال شده است؟

۶- افرادی که باید مدیریت و بهره برداری و نگهداری و تعمیرات را انجام دهند چه آموزشهایی دیده اند و در گزینش آنها چگونه شایستگی های مختلف مراعات شده است؟

۷- کل تاسیسات افتتاح شده چگونه تحویل گرفته شده و از درستی کار انجام شده بر مبنای قرارداد اطمینان حاصل شده است؟

۸- انتخاب مسیر لوله گذاری از تاسیسات لب دریا تا مقاصد نهایی در استان های، مختلف بر مبنای چه معیارهایی انجام گرفته است؟ مشاور و ناظر و مجری های مختلف این مسیر طولانی چگونه انتخاب شده اند؟

۹- با توجه به شوری نسبی آب منتقل شده و خورندگی آن چه تدابیری اندیشیده شده است که از دوام لوله ها کاسته نشود؟

۱۰- چه استفاده ای از تجربیات صد ساله شرکت نفت در زمینه لوله گذاری و لوله کشی صورت گرفته تا اشتباهات آنها تکرار نشود؟

۱۱- حریم لوله گذاری چگونه تعریف و حدنگاری شده است؟

۱۲- با توجه به اختلاف ارتفاع متوسط بیش از هزار متر بین تاسیسات لب دریا و استانهای بهره بردار از آب، چند تلنبه خانه میان راهی پیش بینی و در چه استگاههایی مستقر شده و چگونه از آنها نگهداری و بموقع تعمیر می شود. چه تمهیدات حفاظتی برای مجموعه لوله گذاری و تلمبه خانه ها در نظر گرفته شده است؟

۱۳- تعمیرگاه اصلی و تعمیرگاههای فرعی مجموعه موتور ها و تلمبه ها و سایر دستگاهها و قطعات،در کدام شهرستانها و بر مبنای چه معیارهایی انتخاب و مستقر شده اند و افراد آن چه آموزشهایی دیده اند و چه شیوه نامه هایی برای تعمیر و نگهداری و بازرسی نوبه ای تدوین شده است؟

۱۴- محاسبات اقتصادی کلان طرح چگونه انجام گرفته است و قیمت آب توزیع شده در مناطق مختلف چگونه محاسبه شده است (شامل هزینه های زیربنایی و هزینه های جاری).

۱۵- تاسیسات فرعی مکان های توزیع برای اقدامات تکمیلی روی کیفیت آب و شبکه توزیع چگونه پیش بینی و انجام شده است تا از هرگونه اتلاف و اسراف پرهیز شود؟

امیدوارم این طرح کلان که مسئولیت آن بر دوش شما، وزیری که از مجلس انقلابی رای اعتماد گرفته اید، به گونه ای پیش رفته باشد که کوچکترین ایرادی نتوان از لحاظ اتقان کار و حفط منافع میهنی بر آن گرفت.»

.
.
منبع : خبرفوری