ساعاتی مانده به مذاکرات وین، مقامات ایران و آمریکا از طریق رسانه‌ها شروط خود برای گفتگوهای برجامی را تشریح می‌کنند. به گزارش خبر فوری، از یکسو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: ما به دنبال رسیدن به تفاهم بهتر درباره نحوه محقق شدن وضعیت مطلوب است که عبارت است از «پایبندی در برابر پایبندی». او […]

606b708f3320a_2021-04-06_00-48 ساعاتی مانده به مذاکرات وین، مقامات ایران و آمریکا از طریق رسانه‌ها شروط خود برای گفتگوهای برجامی را تشریح می‌کنند.

به گزارش خبر فوری، از یکسو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: ما به دنبال رسیدن به تفاهم بهتر درباره نحوه محقق شدن وضعیت مطلوب است که عبارت است از «پایبندی در برابر پایبندی».

او خاطرنشان کرده، البته با ایرانی‌ها در این خصوص رایزنی‌های مستقیم نداشته‌ایم و با وساطت اروپایی‌ها در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا امکان رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران وجود دارد گفت که فرمول‌بندی اصلی مندرج در برجام کماکان پابرجا است.

او در توضیح بیشتر گفت که این فرمول‌بندی عبارت است از «رفع محدود تحریم‌های هسته‌ای» در ازای وضع «محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی علیه برنامه هسته‌ای ایران».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزوده، هدف ما از این گفت‌وگوها، فراهم کردن مقدمات برای پایبندی دوجانبه است.

تهران هیچ نتیجه‌ای از نشست وین به جز برداشته شدن تمام تحریم‌ها را نمی‌پذیرد… اگر نشست، به هرچیزی جز رفع تمام تحریم‌های آمریکا منتهی شود، رابرت مالی باید وین را دست خالی ترک کند

او توضیح داده، فرمول‌بندی اولیه هنوز هم صادق است که عبارت است از رفع محدود تحریم‌های هسته‌ای در ازای وضع محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی علیه برنامه هسته‌ای ایران. بنابراین، من فکر می‌کنم هنگامی که ما بخواهیم گامهای مورد نیاز را برداریم، برجام را سرلوحه کارمان قرار می‌دهیم.

اما در برابر این اظهارات، شبکه «پرس تی‌وی» به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به تیم ایرانی حاضر در نشست وین گزارش داد که آمریکا راهی جز رفع تمام تحریم‌های ایران به روشی قابل راستی‌آزمایی، ندارد.

این منبع ایرانی – که نامش فاش نشد – تاکید کرد: «تهران هیچ نتیجه‌ای از نشست وین به جز برداشته شدن تمام تحریم‌ها را نمی‌پذیرد… اگر نشست، به هرچیزی جز رفع تمام تحریم‌های آمریکا منتهی شود، رابرت مالی باید وین را دست خالی ترک کند».

در همین حال یک رسانه اسرائیلی به نقل از یک منبع فرانسوی مدعی شد که نشست کمیسیون مشترک برجام که سه شنبه در وین با حضور ایران برگزار می‌شود، بر اساس پیشنهاد ماکرون به بایدن و روحانی بوده است.

براساس ادعای این رسانه، ایالات متحده مایل است فقط یک میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را آزاد کند؛ همچنین آزادی برخی از زندانیان ایرانی در آمریکا امکان پذیر خواهد بود.

روشن است که اگر آمریکا بخواهد با چنین پیشنهادی گفتگوهای وین رو دنبال کند، به نتیجه نخواهد رسید.