علی نوری اسکویی کارگردان و تهیه‌کننده سینما بیان کرد که کرونا علاوه بر گرفتن مجال اکران، سرمایه‌های انسانی همچون زنده‌یاد محمد ابوالحسنی را هم از سینمای ایران گرفته است. علی نوری اسکویی کارگردان سینمای انیمیشن درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: چندی پیش کار ساخت «درخت خاموش» را به پایان رساندیم که این اثر تولید مشترک […]

606bdd49167ad_606bdd49167af علی نوری اسکویی کارگردان و تهیه‌کننده سینما بیان کرد که کرونا علاوه بر گرفتن مجال اکران، سرمایه‌های انسانی همچون زنده‌یاد محمد ابوالحسنی را هم از سینمای ایران گرفته است.

علی نوری اسکویی کارگردان سینمای انیمیشن درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: چندی پیش کار ساخت «درخت خاموش» را به پایان رساندیم که این اثر تولید مشترک ایران و ترکیه است و من تهیه‌کننده آن هستم. به همین ترتیب این فیلم در حال حاضر در نوبت اکران قرار دارد، اگر کرونا مجال دهد، «درخت خاموش» را امسال به نمایش می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه تمام بازیگران این اثر ترکیه‌ای هستند، عنوان کرد: این فیلم سینمایی به کارگردانی فایصال سویسال، یک سری عوامل ایرانی دارد. مثلاً تدوین آن توسط مصطفی خرقه‌پوش و موسیقی آن توسط پیام آزادی انجام شده است، ما کارهای جشنواره‌ای «درخت خاموش» را هم انجام داده و تاکنون آن را به چند فستیوال ارسال کرده‌ایم.

نوری اسکویی اظهار کرد: «درخت خاموش» داستانی اجتماعی دارد و روایت‌کننده داستان زندگی نویسنده‌ای است که به دلیل مشکلات اجتماعی و خانوادگی، دیگر نمی‌تواند بنویسد. به گونه‌ای گذشته او، اتفاقات دوران کودکی و روابط بد اجتماعی و خانوادگی‌اش روی فضای هنری که داشته، سایه انداخته است. او سعی می‌کند از این چالش‌ها عبور کند.

وی توضیح داد: سردار اورچین بازیگر اصلی «درخت خاموش» است اما هیچ بازیگر ایرانی در این فیلم حضور ندارد. تمام سکانس‌های این فیلم هم در ترکیه فیلمبرداری شده البته بنیاد سینمایی فارابی در تولید این اثر مشارکت داشته است.

آغاز اکران «درخت خاموش» از ترکیه

نوری اسکویی گفت: ما کار اکران را با ترکیه شروع می‌کنیم. با توجه به شدت گرفتن موج چهارم کرونا در ایران و در مقابل آغاز واکسیناسیون عمومی در ترکیه به نظر می‌رسد سینماها در ترکیه زودتر کارشان را آغاز کنند به همین دلیل می‌شود در چند ماه آینده روی سینماهای آنجا حساب باز کرد. البته به محض اینکه در ایران فضا بهتر شود، اکران را در اینجا هم آغاز می‌کنیم اما در غیر این صورت احتمالاً به سمت اکران آنلاین می‌رویم.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره انیمیشن سینمایی «آبتین» هم توضیح داد: تولید این فیلم هم پیشرفت خوبی داشته است اما به دلیل مسایلی مانند کرونا مجبور می‌شدیم کار را متوقف کنیم. انیمیشن معمولاً کار پرنیرویی است که افرادش در استودیو کنار هم کار می‌کنند به همین دلیل رعایت موارد بهداشتی لازم است. ضمن اینکه برخی از بچه‌ها را دورکار کرده‌ایم و این موضوع هم سرعت کار را پایین آورده است.

این انیمیشن‌ساز ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به مشارکت کره جنوبی در ساخت این فیلم و با توجه به مشکلاتی که برای انجام سفرها داشتیم، کار کمی کند پیش رفت با این حال در مجموع با توجه به شرایط پیشرفت خوبی داشتیم و امیدواریم امسال بتوانیم کار ساخت «آبتین» را به پایان برسانیم.

دست‌اندازهای مالی موجب کندی پیشرفت پروژه‌ها

نوری اسکویی تأکید کرد: پیگیر هستیم که بحث مشکلات نقدینگی کار هم مرتفع شود چون هنوز فیلم‌های قبلی من اکران نشده و محدودیت‌های مالی داریم. از سوی دیگر قرار بود مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تولید این انیمیشن کمک‌هایی کند که آنها هم مسایل خودشان را دارند به هر حال بحث مالی در همه جای کشور مشکلاتی به وجود آورده است. این عوامل باعث کندی کار ما شده اما سعی می‌کنیم از جاهای مختلف تأمین اعتبار کنیم و کار را به سرعت انجام بدهیم.

وی در پایان مطرح کرد: اگر روند طبیعی داشتیم باید کار تولید «آبتین» سال گذشته به سرانجام می‌رسید چون هیچ مشکل لاینحلی در کار نداریم فقط موضوعات پیش‌بینی نشده برای ما اتفاق افتاد. مثلاً با قرمز شدن وضعیت شهر ما ناگزیریم مراقب سلامتی بچه‌ها باشیم. اخیرأ هم متاسفانه محمد ابوالحسنی را که از بهترین دوستانمان بود از دست دادیم، این افراد مهمترین سرمایه‌های ما بودند که کرونا از ما گرفت از همین رو نمی‌توانیم بچه‌ها را مجبور کنیم بیشتر از آنچه که پروتکل‌ها اجازه می‌دهد درگیر کار شوند. ضمن اینکه در حال نزدیک شدن به مشکلات ناشی از هزینه‌های دلاری انیمیشن هم هستیم. مثلاً سال گذشته هم همین اتفاق رخ داد و نوسانات ارز به کارمان آسیب زد به همین دلیل امیدوارم زودتر بتوانیم کار را به سرانجام برسانیم.