استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن گفت: نشست روز سه‌شنبه وین یک گام رو به جلو در مورد برجام محسوب می‌شود. شیرین هانتر درباره رابطه ایران و آمریکا اظهار داشت: نشست روز سه‌شنبه وین یک گام رو به جلو در مورد برجام محسوب می‌شود. خود این امر که ایالات متحده آمریکا و ایران هرچند به صورت […]

606fea56ee8fd_2021-04-09_10-17 استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن گفت: نشست روز سه‌شنبه وین یک گام رو به جلو در مورد برجام محسوب می‌شود.

شیرین هانتر درباره رابطه ایران و آمریکا اظهار داشت: نشست روز سه‌شنبه وین یک گام رو به جلو در مورد برجام محسوب می‌شود. خود این امر که ایالات متحده آمریکا و ایران هرچند به صورت غیرمستقیم با هم گفت‌وگو می‌کنند، نوعی تحول مثبت است.

مانع و سد راه مهم در مورد آمریکا، پیچیدگی‌های سیستم تحریم‌های ترامپ است که در دوران دولت قبل اعمال شدند و برداشتن آنها، کار آسانی نیست.

مخالفت‌های بسیاری که از جمهوریخواهان و بعضی از دموکرات‌ها با بازگشت به برجام نیز کار دولت بایدن را دشوار می‌کند.

عوامل زیادی به ایجاد انعطاف میان طرفین کمک کرده‌اند. تحریم‌ها به اقتصاد ایران ضربات و لطمات زیادی وارد کرده‌ و تداوم این شرایط کار را برای ایران سخت کرده است. ایران نیازمند گشایش‌هایی در زمینه اقتصادی است و بدون رفع و لغو بعضی از تحریم‌ها ایجاد این گشایش‌ها، امکانپذیر نیست.

امضای موافقت‌نامه همکاری‌های درازمدت راهبردی میان ایران و چین هم ممکن است نوعی هشدار برای کشورهای غربی بوده باشد به ویژه آنکه آمریکا در رقابت با چین قرار دارد و علاقه‌مند نیست ایران به عنوان یک کشور مهم در خاورمیانه بیش از این به چین نزدیک شود.

با این حال، نمی‌توان تاثیر این عمل را درست ارزیابی کرد و گفت که آمریکایی‌ها به این خاطر مجبور به انعطاف شده‌اند.