روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی احتمال مصرف داخلی اقدام خرابکارانه حمله به نطنز برای بنیامین نتانیاهو و بهره برداری او از این اقدام برای افزایش شانس نخست وزیری دوباره را مطرح کرد. این روزنامه نوشت: اگرچه مقام های اسرائیلی طبق معمول چنین حملاتی سکوت پبشه کرده اند ولی رسانه های خبری اسرائیلی به نقل از […]

60756a02271b6_2021-04-13_14-23 روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی احتمال مصرف داخلی اقدام خرابکارانه حمله به نطنز برای بنیامین نتانیاهو و بهره برداری او از این اقدام برای افزایش شانس نخست وزیری دوباره را مطرح کرد.

این روزنامه نوشت: اگرچه مقام های اسرائیلی طبق معمول چنین حملاتی سکوت پبشه کرده اند ولی رسانه های خبری اسرائیلی به نقل از منابعی، موساد را عامل حمله اخیر معرفی کردند.

این روزنامه آمریکایی در بخشی دیگر از گزارش خود نوشت: در اسرائیل برخی این سوال را مطرح کردند که آیا این حمله نفع داخلی برای نخست وزیر دارد یا تنها یک هدف در سیاست خارجی بوده است.

این گزارش می افزاید بنیامین نتانیاهو در حال محاکمه به اتهام فساد مالی است و تقلا می کند تا یک دولت ائتلافی جدید پس از انتخابات سراسری ماه گذشته تشکیل دهد. برخی از تحلیلگران می گویند که رویارویی علنی با ایران ممکن است به نتانیاهو کمک کند تا دیگر احزاب ائتلاف را قانع سازد که اکنون زمان کنار گذاشتن یک نخست وزیر کارآزموده نیست.

نیویورک تایمز روز گذشته نیز در گزارشی درباره حادثه نظنز، به همزمانی این حادثه با مذاکرات برجامی در وین اشاره کرد و نوشت: این موضوع شک و تردیدها را در مورد برخی توطئه ها برای تحت تاثیر قرار دادن سرنوشت دیپلماسی هسته ای مضاعف کرده است.

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: حادثه نظنز همزمان با آن رخ می دهد که تلاش های دیپلماتیک برای فعال سازی توافق برجام در جریان است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلام ایران روز گذشته با اشاره به توطئه صهیونیست ها برای انتقام گرفتن از موفقیت ها در مسیر لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران، گفت: صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام موفقیت ها در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.

ظریف گفت که مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی صراحتا گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد و اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند. ولی صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت.

حمله روز یکشنبه در حالی رخ داده که قدرت های جهانی در حال مذاکره برای بازگرداندن ایران و آمریکا به توافق هسته ای ایران هستند. این حمله خرابکارانه، با هدف توقف و به عقب برگرداندن این مذاکرات است که باعث تشدید تنش ها در خاورمیانه خواهد شد.

تهران تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است. ایران در واکنش به خروج آمریکا در دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران همه محدودیت ها در غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از ماه ژانویه(بهمن) روی کار آمده است گفته که خواستار بازگشت دوباره به توافق هسته ای است. هفته گذشته مذاکرات در وین با هدف کمک به پیشرفت در این زمینه آغاز شد.

نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود نوشت: حادثه نطنز دقیقا همزمان با روزی اتفاق افتاد که صبح همان روز "لوید آوستین" وزیر دفاع آمریکا مشغول دیدار از اسرائیل بود.

"هنوز نمی توان قضاوت کرد آیا دولت "بایدن" در جریان عملیات نطنز قرار داشته است یا نه. "

"به هر حال یک واقعیت کاملا واضح است. اسرائیل به هیچ وجه از اراده بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای ایران راضی و خوشحال نیست. "