معاون سفیر آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شد. خبرگزاری ریانووستی روز چهارشنبه به نقل از یک مقام وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: وزارت خارجه روسیه معاون سفیر آمریکا در مسکو را احضار کرد. این مقام روس به دلیل احضار گورمن معاون سفیر آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه اشاره ای نکرد. […]

60802fd64bcc4_60802fd64bcc9 معاون سفیر آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شد.

خبرگزاری ریانووستی روز چهارشنبه به نقل از یک مقام وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: وزارت خارجه روسیه معاون سفیر آمریکا در مسکو را احضار کرد.

این مقام روس به دلیل احضار گورمن معاون سفیر آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه اشاره ای نکرد.

گورمن پیش از ورود به وزارت خارجه روسیه بدون ذکر جزییات بیشتر به خبرنگار ریانووستی گفت که برای دیدار با شرکای خود آمده است.

به دنبال پاسخ روسیه به تحریم‌های آمریکا و درخواست واشنگتن از جان سالیوان سفیر ایالات متحده در روسیه برای حضور در کشورش با هدف رایزنی، وی روز گذشته اعلام کرد که این هفته مسکو را ترک می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، سالیوان روز سه شنبه با تائید سفرش به واشنگتن گفت: در چند هفته آینده "پیش از دیدار احتمالی پوتین و بایدن" به مسکو باز خواهم گشت.

برخی رسانه ها به نقل از سالیوان گفته اند که اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بخواهد او کشور را ترک کند، باید او را مجبور به این کار کند. این منابع جزئیات دیگری از اقامت سفیر در مسکو ارائه نکردند.

در عین حال وزارت امورخارجه آمریکا گفته است که سالیوان این هفته به واشنگتن پرواز خواهد کرد و طی هفته های آینده به روسیه بر می‌گردد.

بر اساس تحریم های متقابل روسیه، ابتدا به سالیوان توصیه شد به پایتخت کشور خود برود و در آنجا مشاوره های دقیق و جدی انجام دهد».همانطور که آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده هم از ۲۰ مارس برای مشاوره به مسکو آمده است.

البته یک مقام دیپلماتیک آن موقع به رسانه های روسی گفته بود که سالیوان نمی خواهد مسکو را ترک کند.
اخراج ۱۰ دیپلمات آمریکایی از روسیه بخشی از این تحریم‌های مهم روسیه علیه آمریکاست. اخراج این تعداد دیپلمات سفارت آمریکا در مسکو «مقابل به مثل» مسکو به اخراج ۱۰ دیپلمات روس در واشنگتن است.

محدود شدن صدور ویزا برای وظایف کوتاه مدت ماموران آمریکایی در روسیه بخش دیگری از محدودیت‌های روسیه علیه آمریکاست، بر همین اساس در هر سال تنها برای ۱۰ نفر دیپلمات آمریکایی ویزا صادر خواهد شد.

روسیه می گوید: آمریکایی ها علاوه بر اعزام افرادی برای حقوق و دستمزد خود در سفارتخانه ها و کنسولگری ها، سالانه چند صد نفر از کارمندان خود را برای سفرهای کوتاه مدت کاری به مسکو می فرستادند اما اهداف آنها قابل قبول نیست.

براساس این تحریم ها، نمایندگی های دیپلماتیک ایالات متحده دیگر قادر به استخدام پرسنل اداری و فنی از میان شهروندان فدراسیون روسیه و کشورهای ثالث نخواهند بود.
روسیه همچنین هشت مقام آمریکایی را از ورود به خاک روسیه ممنوع کرد.
کاخ سفید روز پنجشنبه هفته گذشته با متهم کردن روسیه به سوءاستفاده سایبری و دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی ۳۲ نهاد روسی را مورد تحریم قرار داد که شامل اخراج ۱۰ دیپلمات‌ بود.

این تحریم‌ها همچنین از ماه ژوئن خرید اوراق بهادار به روبل را ممنوع می‌کند.

این دومین دور تحریم‌های عمده علیه روسیه پس از تحریم‌های ماه گذشته در واکنش به مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد دولت روسیه است که شامل تحریم هفت مقام میان رتبه و ارشد روسی و بیش از ۱۲ نهاد آن کشور بود. روسیه می‌گوید که نقشی در مسمومیت او نداشته است.