مهسا ایرانیان، مجری رادیو و تلویزیون که با مسابقه استندآپ کمدین «خندوانه» دیده شد، درباره سابقه حضور و فعالیتش در این عرصه و سختی‌هایی که پشت سر گذشته تا به شهرت برسد صحبت می‌کند. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید مهسا ایرانیان مجری با انرژی مسابقه «هفت چالک» رادیو صبا که شنبه تا چهارشنبه […]

609c8561f3e1d_609c8561f3e1f مهسا ایرانیان، مجری رادیو و تلویزیون که با مسابقه استندآپ کمدین «خندوانه» دیده شد، درباره سابقه حضور و فعالیتش در این عرصه و سختی‌هایی که پشت سر گذشته تا به شهرت برسد صحبت می‌کند.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید مهسا ایرانیان مجری با انرژی مسابقه «هفت چالک» رادیو صبا که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۳۰ صدایش را از این شبکه رادیویی می‌شنویم همان استندآپ کمدین برنامه «خندوانه» است که از اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی به شهرت رسید و بعدا بارها او را در اجرای مسابقات تلویزیونی دیده‌ایم. البته خودش می‌گوید من سال‌ها پیش در تلویزیون فعالیت می‌کردم و شاید کمتر کسی این را بداند.

کمتر کسی می‌داند مجری بودم

مهسا ایرانیان درباه اجراهایش در رادیو می‌گوید: «من تاکنون جسته گریخته در رادیو اجرا داشته‌ام برنامه«هفت چالک» اولین تجربه پخش زنده رادیویی من است. این برنامه یک مسابقه ۴۵ دقیقه‌ای است که تلفنی اجرا می‌شود و شرکت کنندگان باید با پاسخ صحیح به سوالات مسابقه از هفت سیاره بگذرند و به زمین برسند.»

این مجری درباره راحتی اجرا در قالب تصویر می‌گوید: «به نظر من کار در مدیای تصویر راحت‌تر است چرا که در تصویر چهره شما دیده می‌شود و راحت‌تر می‌توانی با مخاطب ارتباط برقرار کنی اما در رادیو همه این موارد در صدای تو خلاصه می‌شود. رادیو همیشه جذابیت‌های خودش را داشته و کسانی که در رادیو کار می‌کنند اولین معیارشان عاشق بودن است و این حس صمیمیتی که اکنون در رادیو تجربه می‌کنم بسیار برای من جذاب است.»

این گوینده درباره تعداد زیاد مسابقات رادیویی و تلویزیونی و نحوه جذب مخاطبان می‌گوید: «برای مجری شدن نباید دنبال بازیگر چهره بود، چرا که کسی باید این کار را انجام دهد که مدل اجرا را بشناسد. باید ایده خیلی خاصی را ارائه دهد که متفاوت باشد وگرنه حتی جایزه‌های آن‌چنانی هم سبب جذب مخاطب نمی‌شود.»

مهسا ایرانیان، چگونه از استندآپ کمدیِ «خندوانه»، به اجرا رسید؟

ایرانیان درباره «برنامه هفت چالک» و چارچوب‌های اجرا برای خانم‌ها می‌گوید: «شناخت مرز بین طنز و تمسخر بسیار مهم است که چه خانم و چه آقا باید آن را رعایت کنند مرز بین بانمک بودن و تلاش برای آن هم همینطور. در کمدی اگر مایه طنز و با نمک بودن را در ذاتت داشته باشی و یا اینکه به درستی آموخته باشی چگونه شاد بودن را نمایش دهی ناخودآگاه برای مخاطب جذاب هستی. در همه جای دنیا برای مدیای تصویر چارچوب‌هایی وجود دارد و تو نمی‌توانی هر کاری را که دوست داری جلوی دوربین انجام دهی به هرحال نکات زیادی وجود دارد که باید هوشمندانه جلو رفت. چارچوب‌ها دست و پای آدم را نمی‌بندند و اگر آدم باهوشی باشی با رعایت همان چارچوب‌ها هم می‌توانی خودت را نشان دهی. الان در صدا و سیما مجری خانم به سبک من وجود ندارد. البته نقش هدایت کننده خوب را نیز نباید نادیده گرفت به عنوان مثال رضا عطاران به خوبی با خانم‌ها موقعیت طنز غیر کلامی میسازد. لذا اگر کارت را بلد باشی با همان چارچوب‌ها هم می‌توان بانمک بود.»

از تئاتر وارد اجرا شدم

ایرانیان از نحوه ورودش به حوزه اجرا می‌گوید: «حقیقتا شاید برعکس باشد من از سال ۱۳۸۵ که وارد دانشگاه در رشته تئاتر شدم، هم در ژانر کمدی و هم در ژانر تراژدی روی صحنه می‌رفتم اما بعدا با صداپیشگی وارد تلویزیون شدم بعد هم استندآپ کمدی به خوبی در کنار اجرای من گنجانده شد و هم اکنون مجری-استندآپ کمدین هستم و این دو مقوله را با هم می‌بینم.»

او درباره یکی از استندآپ‌هایش که به گویندگان رادیو پرداخته و با آنها شوخی کرده بود می‌گوید: «من پیش از این‌که آن استندآپ را اجرا کنم در رادیو کار کرده بودم و از نزدیک نحوه اجرا را دیده بودم و می‌دیدم که گاهی اوقات آن‌قدر صدا و نحوه صحبت گوینده رادیو در پشت صحنه با جلوی میکروفن فرق دارد که انگار بیگ بنگ اتفاق می‌افتد. آن‌موقع غرض فقط ادا نبود بلکه واقعا این صحنه را دیده بودم و می‌خواستم آن را نقد کنم. خیلی‌ها بعد از من خواستند این کار را انجام دهند اما چون فضای اجرا را از نزدیک ندیده بودند طنزشان درنیامد. من چه در اجرای تلویزیونی و چه در رادیو خودم هستم و ادا درنمی‌آورم شاید به همین خاطر است که هر زمان که با مخاطبان برخورد کرده‌ام به من ابراز لطف می‌کنند چون هیچ تفاوتی بین من در پشت یا جلوی دوربین نیست.»

این گوینده درباره اتفاقاتی که علیه او شکل گرفت می‌گوید: «شاید اگر پیشینه‌ام را نمی‌دانستند علیه من جبهه می‌گرفتند یا می‌گفتند این دختر دو تا مسخره بازی درآورد و از اینستاگرام به تلویزیون آمد، اما دوستان زیادی بودند که من را می‌شناختند و می‌دانستند که سال‌ها پیش از این در تلویزیون اجرا داشتم و یک‌دفعه وارد این فضا نشدم، بلکه سال‌ها تلاش کردم و سختی کشیدم. گاهی این حرف‌ها به گوشم می‌رسید اما اصلا از آن‌ها ناراحت نمی‌شدم درست است اینستاگرام نقطه دیده شدن من بود اما سال‌ها پیش از آن کار اجرا انجام می‌دادم و رزومه خوبی دارم و با استفاده از تجربه‌ام فقط به جلو نگاه می‌کنم و با قدرت پیش می‌روم. در این حرفه چون تب دیده شدن وجود دارد پس رقابت هم هست در هر حرفه دیگری هم رقابت وجود دارد و هر کسی خودش را برتر از دیگری می‌داند در تلویزیون این رقابت بیشتر است چرا که مثلا اگر لازم باشد در رادیو ۱۰ پله طی کنی تا دیده شوی در تلویزیون ۳ پله لازم است این دوربین یا میکروفن (بخصوص دوربین) زهری دارد که حس حسادت به آن زیاد است من نه اهل مسابقه دادنم نه حسادت فقط تلاش می‌کنم بهترین خودم باشم.»

ایرانیان در رابطه با تجربه گویندگی در فضای رادیو هم می‌گوید: «آن‌چه در رادیو برای من جالب است، وجود این حجم ازصمیمیت در فضا و بعد هم این طیف وسیع مخاطب است که به نوعی برایم تازگی داشت و فکر نمی‌کردم یک برنامه رادیویی ۴۵ دقیقه‌ای تا این اندازه شنونده داشته باشد. همراه بودن عوامل برنامه نیز خیلی برایم جالب است به گونه‌ای که تهیه کننده برنامه آقای احسان زارع آنقدر حواسش به من هست که اجازه نمی‌دهد اجرای برنامه برایم سخت شود.»