نائب رئیس مجلس در وکنش به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی نوشت: ترفند جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیمای ایرانی، همان ترفند رژیم جعلی صهیونیستی در ۸ سپتامبر ٢٠١٨ است. در پی تعرض جنگنده‌های ..

5f1af3b5e0886_5f1af3b5e0889 نائب رئیس مجلس در وکنش به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی نوشت: ترفند جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیمای ایرانی، همان ترفند رژیم جعلی صهیونیستی در ۸ سپتامبر ٢٠١٨ است.

در پی تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیماهای ماهان امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «ترفند جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیمای ایرانی، همان ترفند رژیم جعلی صهیونیستی در ۸ سپتامبر ٢٠١٨ است: جنگنده اسرائیلی پشت هواپیمای روسیه پنهان شد تا سیستم پدافند هوایی سوریه به اشتباه هواپیمای روس را بزند. اقدام اخیر خلاف موازین حقوق بشر و استفاده از سپر انسانی برای اهداف نظامی است.»

اقدام آمریکا نیازمند واکنش جدی است

مهر نیز نوشت، ابوالفضل عمویی در واکنش به مواجهه جنگنده آمریکایی با هواپیمای ماهان، اظهار داشت: اقدام خطرناک و تهدیدآمیز هواپیمای جنگنده آمریکایی در نزدیک شدن و ایجاد مشکل برای پرواز مسافربری ماهان در شب گذشته نیازمند واکنش جدی است.

وی بیان کرد: این اقدام آمریکایی‌ها خلاف حقوق بین‌الملل و آزادی تردد هواپیماهای غیرنظامی در مسیرهای شناخته شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مطلع شدیم که دولت از طریق سازمان هواپیمایی جهانی (ایکائو) دست به شکایت زده است اما فراتر از آن لازم است که این موضوع از طریق سایر مجامع بین‌المللی هم پیگیری شود.

عمویی افزود: در وهله اول باید شکایت جمهوری اسلامی ایران از این تهدید تروریستی ایالات متحده، در شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت شود چراکه اقدام فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا (سازمان تروریستی سنتکام) تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ماست.

وی گفت: همین طور باید پیام محکمی برای طرف آمریکایی صادر شود، تا آمریکایی‌ها مطلع باشند که تهدید هواپیماهای مسافربری ما با واکنش جدی مواجه خواهد شد. آمریکایی‌ها سابقه بسیار تلخی در مورد خطوط مسافربری ما دارند که هنوز فراموش نشده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اصل حضور نیروهای آمریکایی‌ها در سوریه نامشروع است و اشغال پایگاه التنف که بخشی از خاک سوریه است، کاملاً غیرقانونی و بی مبناست و بالتبع حضور هواپیماهای آمریکا در این منطقه هم غیر مشروع و ناامن کننده است.

عمویی تاکید کرد: این ادعا از سوی سنتکام که جنگنده‌های آمریکایی قصد شناسایی داشتند غلط است چرا که هواپیمای ایرانی یک هواپیمای مسافربری ثبت شده و در حال حرکت در یک مسیر شناخته شده برای پروازهای سیویل (غیرنظامی) بوده است و به تبع آن آمریکایی‌ها بهانه‌ای برای اقدام علیه این پرواز نداشته‌اند.

وی گفت: اکنون که این پرواز دچار اختلال شده و چند نفر از اعضای آن پرواز مصدوم شدند، هزینه‌های خسارت‌هایی که وارد شده و مشکلاتی که برای مسافران به وجود آمده، به عهده طرف آمریکایی است و فراتر از آن آمریکایی‌ها باید بدانند که این اقدام آنان بدون پاسخ نخواهد بود.