یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یکی از عوامل بدبین شدن و ناامید شدن نسبت به آینده این کشور این است که ما در صحنه‌ها و زمینه‌های مختلف، روز به روز دچار ِفقر و کمبود شخصیت‌ها و مراجع سیاسی و اقتصادی می‌شوی..

5f2101596681f_2020-07-29_09-25

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یکی از عوامل بدبین شدن و ناامید شدن نسبت به آینده این کشور این است که ما در صحنه‌ها و زمینه‌های مختلف، روز به روز دچار ِفقر و کمبود شخصیت‌ها و مراجع سیاسی و اقتصادی می‌شویم.

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب، در مورد انتخابات ۱۴۰۰ و برخی اظهارات بدبینانه مبنی بر نبودِ کاندیدای اصلاح طلب به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اینگونه اظهارنظرها خبر از یک آینده تلخ و تاریک برای کشورمان می دهد و آینده‌ای بسیار مبهم، حزن آلود و ناراحت کننده‌ای است که یک جناح اعلام کند که کس دیگری جز ما حق شرکت در انتخابات را ندارد. در هر صورت سرکوب یا حذف رقیب یا هر چیزی که شما اسمش را می دانید، در واقع خودِ اظهار کردن این مطالب و این مسائل در هر صورت در آینده سیاسی کشور، آثار بسیار منفی دارد.

او افزود: به نظر من این اظهارنظرات منفی، موجب می شود مردم دچار بی انگیزگی و بی تفاوتی شوند همانطور که انتخابات قبلی نیز این موضوع نشان داده شد. من فکر می کنم انتخابات قبلی برای همگان، برای نظام و جناح های مختلف باید درسِ عبرت باشد که اگر در این انتخابات هم این گونه اظهارنظرها و موضع گیری‌ها، برجسته شود قطعا مردم احساس می کنند که دوران انتخابات و رای دادن در کشور تمام شده و به هرصورت کشور از حالتِ جمهوری خارج می‌شود.

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان در این شرایط چه باید کنند؟ تصریح کرد: اصلاح طلبان هم مثل یک ایرانی چه به نام اصلاح طلب یا هر عنوان دیگری حق طبیعی آنهاست که در انتخابات شرکت کنند، کاندیدا معرفی کنند و از حق خودشان دفاع کنند و افراد و اقشارِ صغیر و غیر ممیز نیستند که دیگران برای آنها تصمیم بگیرند. اصلاح طلب ها خودشان از جایگاه و پایگاهِ بسیار قوی در میان مردم برخوردار هستند و می توانند، برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات خودشان تصمیم بگیرند و نیازی به ولی و قیم ندارند که دیگران برای آنها تصمیم گیری کنند. خودِ همین فضای سردِ انتخابات و این فضای این حرف‌ها بازهم خودش موجب می شود که فضا بیشتر سرد شود و در فضای سرد، واقعا تصمیم گیری برای اصلاح طلبان خیلی سخت می‌شود. اما اصلاح طلبان من فکر نکنم به این آسانی صحنه را برای رقیب ترک کنند و یعنی نسبت به اجرای حق خودشان و احقاق حق مردم عقب نشینی کنند یا کوتاه بیایند.

او در پاسخ به این سوال که چهره های برجسته اصلاح‌طلبی که می‌توانند کاندیدا شوند چه کسانی می‌توانند باشند؟ عنوان کرد: ما متاسفانه هر روز به طرف خلاءِ کشور از شخصیت ها می رویم. یعنی در واقع روز به روز یکی از عوامل بدبین شدن و ناامید شدن نسبت به آینده این کشور این است که ما در صحنه ها و در زمینه های مختلف، روز به روز دچار ِفقر و کمبود شخصیت ها و مراجع سیاسی و اقتصادی می شویم و به جای اینکه نسبت به ابتدایِ انقلاب دچار شخصیت سازی، رشد و اعتماد سازی و چهره سازی شویم، شاهدیم که دچار یک افت بسیار وحشتناک شده ایم.

این استاد دانشگاه به اصولگرایان اشاره کرد و گفت: حتی افرادی که خودِ اصولگراها، به عنوان کاندیداها معرفی کرده اند هیچ کدام در قد وقواره ریاست جمهوری نیستند. حال اگر اصلاح طلبان، امروز به این نتیجه برسند که واقعا شخصیتی را ندارند که برای کاندیدا معرفی کنند یعنی باید دیگر فاتحه فعالیت سیاسی را در این کشور خواند اما باز هم در میان اصلاح طلبان افرادی هستند که واقعا شایستگی این را دارند مثلا از محمدرضا خاتمی، دکتر شکوری راد بگیرید تا پزشکیان، جهانگیری، شریعتمداری، عبدالله نوری ، واقعا باز هم در سطح دانشگاه یا احزاب، شخصیت های بسیار ارزشمندی هستند که هر کدام می توانند در جایگاه رئیس جمهور، نقشی را ایفا کنند.

منبع: برنا

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

اصلاح طلبان
اصولگرایان