وجود مخالفان اجتماعی و مردمی در کنار چالش مخالفان نتانیاهو در دولت وحدت ملی، وضعیت او را بیش از قبل دچار چالش و بی ثباتی کرده است. هفته ای که گذشت شاهد تظاهرات وسیعی در قدس اشغالی و تل آویو علیه نتانیاهو بودیم. تظاهرات این بار کمی متفاوت از برخی تجمعات طی دو سال اخیر […]

5f290c668da28_2020-08-04_11-51 وجود مخالفان اجتماعی و مردمی در کنار چالش مخالفان نتانیاهو در دولت وحدت ملی، وضعیت او را بیش از قبل دچار چالش و بی ثباتی کرده است.

هفته ای که گذشت شاهد تظاهرات وسیعی در قدس اشغالی و تل آویو علیه نتانیاهو بودیم. تظاهرات این بار کمی متفاوت از برخی تجمعات طی دو سال اخیر بود. اگر در تجمعات پیشین اعتراضات بیشتر به پرونده های فساد نتانیاهو بود، اما این بار اعتراضات وسیع تر، ادامه دار تر و در برگیرنده موضوعات بیشتری است. این بار مخالفان نتانیاهو صلاحیت سکانداری دولت، احساس عدم راهبرد صحیح برای امنیت مرزهای شمالی و مهار حزب ا…، تشدید مشکلات اقتصادی و عدم مدیریت در موضوع کرونا را دلیل حضورشان در جلوی منزل نتانیاهو می دانند. اعتراضات حتی به خارج از اسرائیل هم کشیده شده است.

روزنامه جروزالم پست در مطلبی با عنوان « اعتراض ضد نتانیاهو در چند روز آینده جهانی می شود»نوشت، جنبش اعتراضی علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه در سطح بین المللی گسترش می یابد و اعتراضاتی روی پل گلدین گیتِ سانفرانسیسکو برگزار می شود…پایگاه عبری آی ۲۴ نیز در یادداشتی از نکته های مهمی پرده برداشته که نشان می دهد اعتراضات تا چه میزان مهم و چالش اجتماعی در اسرائیل جدی است. این سایت نوشته است: پس از شیوع بحران کرونا و آغاز تظاهرات علیه نتانیاهو، گانتز، رئیس حزب آبی و سفید درباره افزایش خشونت علیه تظاهرکنندگان ابراز نگرانی و تاکید کرد این برخورد سمبل یک شیب لغزنده است که می تواند ما را به سمت جنگ داخلی سوق دهد. این به این معناست که مخالفان نتانیاهو می دانند بی بی قدرت را به این سادگی رها نخواهد کرد و امنیت اجتماعی را به گروگان گرفته است.اما آن چه نتانیاهو را بیش از پیش در معرض خطر قرار می دهد، برپا شدن کابینه او بر یک دولت وحدتی اضطراری و سست است.

از هفته های قبل اختلافات بین حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتز بر سر تصویب بودجه دولت همچنان ادامه دارد و شبکه ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که بنی گانتز در جمع اعضای حزبش بار دیگر بر موضع خود مبنی بر تصویب بودجه برای دو سال آینده تاکید کرده اما نتانیاهو به دنبال تصویب یک ساله بودجه است.
مسئله ای که نشان می دهد نتانیاهو به دنبال فروپاشی دولت و برگزاری انتخابات دوباره است تا شاید باز هم با تکرار چندین باره انتخابات بر قدرت بماند.در این خصوص روزنامه عبری زبان معاریو در گزارشی تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو با جدیت در فکر انحلال دولت ائتلافی و تشکیل دولتی جدید و راست‌گرا متشکل از ۶۱ عضو است. به گفته این روزنامه، نتانیاهو دولت جدید خود را با مشارکت احزاب تندروی حریدی و احزاب ائتلاف یمینا به رهبری نفتالی بنت تشکیل خواهد داد.

همچنین قرار است شماری از اعضای کنست که حامی نتانیاهو و مخالف سیاست‌های بنی گانتز وزیر جنگ و نخست وزیر کشیک رژیم صهیونیستی هستند و در چارچوب ائتلاف آبی و سفید در انتخابات اخیر مشارکت داشتند، به دولت جدید او ملحق شوند.برخی اعضای کنست در گفت وگو با معاریو گفته‌اند که طی هفته‌های اخیر تلاش زیادی برای جذب برخی اعضای کنست از حزب گانتز به دولت جدید نتانیاهو صورت گرفته است. احتمال می‌رود که پس از مشکلات و بحران‌های اخیر در میان احزاب راست‌گرا به سبب سیاست‌های نتانیاهو، نفتالی بنت تا حدودی به سمت او متمایل شود.به نظر می رسد نتانیاهو تابستان داغی را تا انتخابات آمریکا خواهد داشت.
وجود مخالفان اجتماعی و مردمی در کنار چالش مخالفانش در دولت وحدت ملی، وضعیت او را بیش از قبل دچار چالش و بی ثباتی کرده است؛ برخی شواهد نشان می دهد نتانیاهو راه فرار از این چالش ها را برگزاری دوباره انتخابات به امید رهایی از دولت وحدت ملی با گانتز و رقیب چپ گرای خود می داند. امیدی که به وضعیت اقتصادی، کرونا و نتایج انتخابات پیش روی آمریکا بسیار وابسته است. می توان گفت تا انتخابات آمریکا و تعیین تکلیف وضعیت ترامپ و حلقه صهیونیستی فعلی کاخ سفید به سرکردگی کوشنر داماد ترامپ، وضعیت بی ثباتی سیاسی و اجتماعی آمریکا ادامه خواهد داشت. اگر ترامپ کاخ سفید را ترک کند، امید مخالفان وی برای زیرکشیدن صندلی قدرت بی بی پس از ۱۲ سال چندین برابر خواهد شد؛ اما اگر ترامپ بار دیگر در کاخ سفید مستقر شود می توان پیش بینی کرد که نتانیاهو به سمت برگزاری انتخاباتی جدید برای رهایی از جدال و تنش با گانتز و وزرای چپ کابینه اش برود.

منبع: روزنامه خراسان

۶۶

نتانیاهو
اسرائیل