چای یربا ماته یک نوشیدنی بسیار محبوب است که خواص مفید بسیار زیادی برای بدن و سلامتی دارد. شما با مصرف این دمنوش انرژی و نیروی فوق‌العاده‌ای را به‌دست خواهید آورد زیرا از کافئین زیادی برخوردار است. علاوه‌بر این استفاده از آن به شما کمک خواهد کرد که سریع‌تر به تناسب اندام برسید و چربی‌های […]

یربا ماته چیست؟

چای یربا ماته یک نوشیدنی بسیار محبوب است که خواص مفید بسیار زیادی برای بدن و سلامتی دارد.

شما با مصرف این دمنوش انرژی و نیروی فوق‌العاده‌ای را به‌دست خواهید آورد زیرا از کافئین زیادی برخوردار است. علاوه‌بر این استفاده از آن به شما کمک خواهد کرد که سریع‌تر به تناسب اندام برسید و چربی‌های اضافی بدن خود را کاهش دهید. حتی افراد مشهور نیز به دلیل خواص بسیار زیاد این چای مصرف آن را در رژیم روزانه خود قرار می‌دهند. اما آیا واقعاً این نوشیدنی به همان اندازه که از آن تعریف می‌شود خوب است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ما همراه باشید.

معرفی چای یربا ماته

یک دمنوش گیاهی است که از برگ‌ها و شاخه‌های یک درخت با نام علمی Ilex paraguariensis تهیه می‌شود. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و سرخپوستان گوارانی اولین کسانی بودند که از آن استفاده کردند. برگ‌های آن را روی آتش خشک می‌کنند و سپس در آب گرم یا سرد قرار می‌دهند تا دم کشیده و آماده شود. میوه این گیاه پرخاصیت و بسیار محبوب می‌تواند سبز یا قرمز متمایل به ارغوانی باشد. از فواید دمنوش یربا ماته می‌توان بهبود عملکرد ورزشی، افزایش تمرکز، کمک به کاهش وزن و کاهش خطر بیماری قلبی را نام برد.

ترکیبات گیاه یربا ماته

این گیاه از ترکیبات به خصوصی تشکیل شده است و همین امر سبب شده آن را به عنوان انرژی زای طبیعی بشناسند. اکنون بعضی از این ترکیبات را برای آشنایی هر چه بیشتر شما معرفی می‌کنیم.

  • اسید آمینه: نوشیدنی یربا ماته حاوی هفت اسید آمینه از نه اسید آمینه ضروری است و تقریباً تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کمپلکس B و C را داراست.
  • پلی فنول‌ها: گروه بزرگی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک خواهند کرد.
  • ساپونین‌ها: این ترکیبات تلخ خواص ضد التهابی خاصی دارند و به کاهش کلسترول کمک می‌کنند.
  • زانتین‌ها: می‌توان گفت که این ترکیبات منحصربه‌فرد به عنوان محرک عمل می‌کنند و شامل کافئین و تئوبرومین هستند که در قهوه و شکلات نیز یافت می‌شوند.
  • مشتقات کافئویل: این ترکیبات آنتی اکسیدان‌های اصلی موجود در چای یربا ماته هستند.

افراد مشهوری که ماته می‌خورند

نوشیدنی محبوب مسی ماته است و می‌توان گفت او یکی از طرفداران پروپاقرص این گیاه محبوب به شمار می‌رود. او آن را به عنوان بخشی از صبحانه خود در رختکن پاری سن ژرمن با هم تیمی‌هایش و همچنین بعدازظهرها با همسرش آنتونلا روکوزو و پسرانش تیاگو، متئو و چیرو مصرف می‌کند. برای این بازیکن مشهور راز این دمنوش این است که داغ و تلخ بدون شکر، شیرین کننده و سایر مواد افزودنی آن را می‌نوشد.

یربا ماته چیست؟

خواص درمانی/ ورزشی/ سلامتی/ لاغری

خواص مختلف چای یربا ماته شامل حال افرادی می‌شود که از آن استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه این مزیت‌ها بسیار گسترده هستند برای آشنایی هر چه بیشتر شما به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • انرژی و تمرکز ذهنی را افزایش می‌دهد

به‌طور کلی ۸۵ میلی‌گرم کافئین در هر گورد کالاباش یا لیوان مخصوص چای یربا ماته وجود دارد. بنابراین، مانند هر غذا یا نوشیدنی کافئین‌دار دیگری، می‌تواند سطح انرژی را افزایش داده و احساس خستگی را کاهش دهد. کافئین همچنین می‌تواند بر سطوح مولکول‌های سیگنالی خاص در مغز تأثیر بگذارد و تمرکز ذهنی را بالا ببرد.

  • عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد

کافئینی که در این چای وجود دارد و در بهبود انقباضات عضلانی، کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی نقش دارد. در یک مطالعه، شرکت‌کنندگانی که یک کپسول یک گرمی یربا ماته را مصرف کردند، در طول فعالیت بدنی با شدت متوسط، ۲۴ درصد چربی بیشتری سوزاندند. بنابراین می‌توانید به‌عنوان جایگزین قهوه قبل از فعالیت‌های ورزشی از آن استفاده کنید.

یربا ماته چیست؟

  • در برابر عفونت ها محافظت می‌کند

یربا ماته می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی، انگلی و قارچی کمک کند. طی یک مطالعه، دوز بالای عصاره این گیاه باکتری E. coli که باعث مسمومیت غذایی، گرفتگی معده و اسهال می‌شود را غیرفعال کرد. ترکیبات موجود در Yerba Mate همچنین می توانند از رشد مالاسزیا فورفور جلوگیری کنند. این قارچ مسئول پوسته پوسته شدن پوست، شوره سر و بثورات خاص است.

  • به کاهش وزن و چربی شکم کمک می‌کند

کم کردن وزن برای افراد مختلف بسیار دشوار و حتی ناممکن است اما گیاهان مختلف می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. این نوشیدنی کافیین دار بدون تپش قلب می‌تواند اشتها را کاهش داده و متابولیسم را افزایش دهد بنابراین قادر است به کاهش وزن کمک کند. این گیاه حتی تعداد کل سلول های چربی را کاهش می‌دهد بر همین مبنا در کنار برنامه تمرینی خود برای لاغری می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد

یربا ماته حاوی ساپونین است که ترکیبات طبیعی با خواص ضد التهابی هستند. علاوه بر این، مقادیر کمی ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم و روی را برای بدن مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند. همچنین قادر است به کاهش قند خون و عوارض دیابت کمک کند. اما اگر نوشیدن گیاهان مختلف برای شما دشوار است می‌توانید از نی ویژه مصرف یربا ماته یا همان نی بومبیلا استفاده کنید. از آنجایی که فقط مایع از منافذ نی بومبیلا عبور می‌کند و برگ های یربا ماته را در داخل ظرف نگه می‌دارد، استفاده از بومبیلا نوشیدن چای را خوشایندتر خواهد کرد.

  • بهبود وضعیت قلب و عروق

در دنیای امروز به دلیل افزایش غذاهای مضر و همچنین غیر ارگانیک بودن محصولات کشاورزی شاهد بیماری‌های قلبی و عروقی مختلف هستیم. بی‌شک بهتر است از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها استفاده کنیم. در این راستا این دمنوش می‌تواند به افراد مختلف بسیار کمک کند. در یک مطالعه ۴۰ روزه دیگر، شرکت کنندگانی که ۱۱ میلی‌لیتر یربا میت در روز می‌خوردند، سطح کلسترول بد LDL خود را ۸٫۶ تا ۱۳٫۱ درصد کاهش دادند. این گیاه به‌طور طبیعی به شما کمک خواهد کرد که وضعیت جسمانی خود را بهبود ببخشید و بیشتر عمر کنید.

یربا ماته چیست؟

قیمت چای یربا ماته

قیمت چای یربا ماته تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی است بنابراین امکان ذکر یک مبلغ ثابت برای تهیه آن وجود ندارد. با این حال بهتر است عواملی که می‌توانند هزینه خرید این چای را تحت تاثیر قرار دهند، بشناسید. برند تولید کننده به‌عنوان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عامل شناخته می‌شود و قطعاً شرکت‌های صاحب نام قیمت بیشتری را برای فروش این محصول درنظر می‌گیرند. نوسانات بازار و همچنین حجم چای نیز دیگر مواردی هستند که در قیمت گذاری فروش آن نقش دارند.

خرید یربا ماته

از آنجایی که این چای، یک نوشیدنی محبوب است، توسط برندهای مختلف در اشکال متنوع‌ به بازار عرضه می‌شود. توصیه می‌کنیم انواع ارگانیک این گیاه که اصولی تهیه شده را مصرف کنید. بعضی از افراد سودجو از محبوبیت این چای استفاده کرده و انواع بی‌کیفیت و غیراستاندارد آن را به فروش می‌رسانند. بنابراین برای خرید چای یربا ماته باید از مراکز معتبر و اصلی فروش که بدون واسطه آن را عرضه می‌کنند، مانند کافه عربی مدیترانه اقدام به خرید کنید.

سخن پایانی

چای یربا ماته برای اغلب افراد از جمله کسانی که به دنبال کاهش وزن و همچنین افزایش انرژی بدن خود هستند توصیه می‌شود. علاوه‌بر این، می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد، زیرا حاوی پتاسیم بوده که یک ماده معدنی است و به شل شدن شریان ها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد خون راحت‌تر گردش کند. شما به جای انواع چای می‌توانید از این نوشیدنی پرخواص استفاده کنید و از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.