سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی در مورد خطرات پر کردن دندان‌ها با ماده موسوم به آمالگام در برخی گروه‌ها هشدار داده است. سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد: این گروه‌ها عبارتند از زنان باردار و جنین در حال رشد آنها، زنانی که قصد باردار شدن دارند، کودکان به ویژه افراد کمتر […]

5f7724ece0be3_5f7724ece0be7

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی در مورد خطرات پر کردن دندان‌ها با ماده موسوم به آمالگام در برخی گروه‌ها هشدار داده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد: این گروه‌ها عبارتند از زنان باردار و جنین در حال رشد آنها، زنانی که قصد باردار شدن دارند، کودکان به ویژه افراد کمتر از ۶ سال، افرادی که بیماری عصبی مانند مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)، آلزایمر یا پارکینسون دارند، افرادی که اختلال عملکرد کلیه دارند و نیز افرادی که حساسیت (آلرژی) شناخته شده نسبت به جیوه یا سایر اجزای آمالگام دندان دارند.

آمالگام مخلوطی از جیوه و یک آلیاژ پودری متشکل از نقره، قلع و مس است. آمالگام با گذشت زمان مقادیر کمی بخار جیوه آزاد می‌کند. در حالی که سطح پایین بخار جیوه استنشاق شده برای اکثر افراد مضر نیست، افراد در معرض خطر ممکن است دچار پیامدهای مضر شوند. میزان آزاد شدن بخار جیوه می‌تواند به زمان پر شدن دندان یا عادات فرد، مانند دندان‌قروچه بستگی داشته باشد.

FDA به دندانپزشکانِ توصیه می‌کند که برای افراد در معرض خطر از گزینه‌های غیرجیوه‌ای مانند رزین‌های کامپوزیت و سیمان‌های گلاس آیونومر استفاده کنند.

به گزارش دویچه‌وله، مانند بیشتر مواد مضر، میزان آسیب ناشی از جیوه در بدن به مقدار آن مربوط می‌شود. مقادیر بسیار پایین جیوه هیچ عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند. در مقادیر بالاتر جیوه می‌تواند باعث ایجاد علائمی در بدن انسان از جمله مسمومیت، اضطراب، تحریک‌پذیری، کاهش حافظه، سردرد و خستگی شود و در حالت خطرناک‌تر بخار جیوه می‌تواند روی کلیه‌ها و مغز نیز اثر مخرب داشته باشد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری