اگر داوطلبان، انتخاب رشته درستی نداشته باشند، به هیچ عنوان نمی‌توانند در آیندهِ شغلی خود موفق باشند. این روز‌ها به علت مشکلات اقتصادی، بیشتر خانواده‌ها، فرزندان خود را به تحصیل در رشته‌های پردرآمد سوق می‌دهند که ممکن است این افراد به علت عدم شناخت کافی از رشته تحصیلی خود بعد‌ها مهارت لازم را در مشاغل […]

5f79c96ddbf5b_2020-10-04_16-39

اگر داوطلبان، انتخاب رشته درستی نداشته باشند، به هیچ عنوان نمی‌توانند در آیندهِ شغلی خود موفق باشند.

این روز‌ها به علت مشکلات اقتصادی، بیشتر خانواده‌ها، فرزندان خود را به تحصیل در رشته‌های پردرآمد سوق می‌دهند که ممکن است این افراد به علت عدم شناخت کافی از رشته تحصیلی خود بعد‌ها مهارت لازم را در مشاغل گوناگون به دست نیاورند و با شکست‌های جبران ناپذیری مواجه شوند.

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های هر فردی در زندگی به خصوص در دوران تحصیل بحث «انتخاب رشته» است، در واقع به عقیده متخصصان روانشناسی انتخاب رشته درست باید مطابق سلایق، توانمندی‌ها و استعداد‌های فرد باشد، در غیر این صورت به هیچ عنوان نمی‌توان در آیندهِ شغلی موفق بود و نتایج مطلوبی از آن گرفت.

در حال حاضر بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن استعداد‌های خود به رشته تجربی روی می‌آورند و با درس نخواندن درست و حسابی، خود را در فرم پزشکی تصور می‌کنند، در واقع این افراد بعد از شرکت در کنکور و نتایج انتخاب رشته با کارنامه سفید مواجه خواهند شد؛ چراکه مطابق توانایی‌های خود رشته مورد نظر را انتخاب نکردند و در این مرحله با شکست بزرگ و ناامیدی مواجه می‌شوند.

برخی از افراد دیگر به علت علاقه زیاد به همین رشته پزشکی بعد از شرکت در کنکور سراسری رشته مورد نظر خود را قبول می‌شوند و با معدل الف در دانشگاه مدرک پزشکی خود را دریافت می‌کنند، اما مسئله اینجاست که آیا می‌توانند بعد‌ها استعداد خود را در کار مرتبط با این رشته نمایان سازند یا خیر؟

در حال حاضر با توجه به اوضاع جامعه، اقتصاد و سیاست به نظر می‌رسد که رشته‌هایی مانند پزشکی یا پیرا پزشکی به علت ظرفیت بالای اشتغال و اجرای طرح تحول سلامت تا سال‌های طولانی ظرفیت برای اشتغال و پذیرش دانشجویان را داشته باشند. همچنین با افزایش نرخ رشد جمعیت سالمندان در کشور، نیاز به فیزیوتراپی و توانبخشی هم روز به روز بیشتر خواهد شد.

جالب است بدانید که از آغاز ایجاد رشته پرستاری تا امروز، همواره کمبود نیرو در این حوزه به خوبی احساس شده است. در واقع دانشجویان پرستاری مدعی هستند که دغدغه کار ندارند، اما مشکل اصلی این حرفه کار سنگین و ساعات کاری بالای آن است که با افزایش نیرو این معضل هم رفع می‌شود.

حال نکته قابل توجه این است که دانشگاه‌ها تا چه میزان می‌توانند بازار کار مرتبط با رشته فارغ التحصیلان را آماده کنند؟ تنها رفتن به دانشگاه و مطالعه دروس سخت و طاقت‌فرسا شرط ورود به بازار کار نیست، بلکه افزایش مهارت در حوزه شغلی حائز اهمیت است که در این صورت دانشگاه‌ها باید تا حد توان نقش خود را ایفا کنند.

رشته‌های پزشکی که این روزها افراد زیادی را به خود جذب می‌کنند مانند حبابی هستند که دانشجویان با قبول نشدن در آنها به مشکلات و بیماری‌های گوناگون مبتلا خواهند شد.

بازار کار غیرمرتبط با رشته تحصیلی فارغ التحصیلان، دغدغه سال‌های اخیر
در واقع یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در سال‌های گذشته جامعه ما با آن مواجه شده، بحث بازار کار غیرمرتبط با رشته تحصیلی بیشتر فارغ‌التحصیلان است؛ برای مثال فردی که با ذوق و علاقه به دانشگاه می‌رود و در رشته محبوب خود مدرک تحصیلی‌اش را می‌گیرد بعد از اتمام این دوران به علت کم بها دادن به این نیرو‌های جوان، مجبور می‌شود که در مشاغلی غیرمرتبط با مدرک تحصیلی‌اش فعالیت کند و در این زمان است که ضرب المثل مدرک و کوزه را عمیق‌تر درک خواهد کرد.

با همه این موارد نمی‌توان از تاثیر دانشگاه بر سطح سواد جامعه غافل ماند و باید دانست که در این مسئله، اماواگر‌هایی وجود دارد، در واقع برای مواجهه با این واقعیت می‌توان به بطن جامعه و فضای مجازی نگاهی انداخت تا کاملاً متوجه شویم که دانشگاه و آموزش عالی تاثیر زیادی بر افزایش سطح سواد و فرهنگ افراد ندارد و بهتر است فارغ التحصیلان مهارت خود را افزایش دهند.

بنابراین بهتر است خانواده‌ها با این موضوع آشنا شوند و این واقعیت را دریابند که دانشگاه دیگر تاثیر و عملکرد چندانی بر مهارت دانشجویان نخواهد گذاشت و اگر این افراد تخصص خود را در حیطه کاری بالا ببرند و در مشاغل گوناگون فعالیت داشته باشند شاید زودتر به مقصد برسند و پولدار شوند تا اینکه وقت خود را برای مطالعه دروس در دانشگاه بگذرانند و در پایان بیکار بمانند.

البته در این خصوص هم باید گفت که انگیزه و تلاش افراد برای جذب در بازار کار از اهمیت زیادی برخوردار است و بدون این گزینه نباید انتظار درآمدزدایی داشت؛ چراکه بسیاری از افراد بدون داشتن هیچ علاقه‌ای به فعالیت در بیرون از منزل، می‌گویند که هیچ کاری وجود ندارد و به همین علت است که بیکار مانده‌ایم، اما اگر از سطح توقعات خود کم کنیم به راحتی می‌توانیم درآمد متناسب با خرج روزانه خود را به دست آوریم.

در حال حاضر لازم است تا دانشگاه‌ها برای رفع این موضوع و اشتغال فارغ التحصیلان در بازار کار مرتبط با رشته آنان برنامه‌ریزی کنند و تمام آموزش‌های خود را متناسب با این هدف سوق دهند تا دانشجویان بعد‌ها با مشکل بیکاری مواجه نشوند.

تربیت نیرو‌های تکنسینی، محور اصلی آموزش عالی و مهارتی
ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره هدف اصلی این دانشگاه در آموزش‌های مهارتی به دانشجویان گفت: آموزش‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای شکل‌های متفاوت رسمی و غیررسمی دارد که شکل غیررسمی آن در دوره‌های متوسطه، فنی و حرفه‌ای و کارودانش صورت می‌گیرد و آموزش‌های عالی و مهارتی رسمی آن در دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود.

صالحی عمران ادامه داد: محور اصلی آموزش عالی و مهارتی تربیت نیرو‌های تکنسینی است، در واقع نیروی کاری که بتواند از نظر توانمندی‌های عملی شایستگی‌های لازم را داشته باشد، جایگاه خاصی هم در اقتصاد دنیا خواهد داشت. شاید اشتغال نیرو‌های تکنسینی در کشور‌های دیگر حدود ۲۰ درصد باشد، اما این آمار در ایران حدود ۷۴ درصد است که به همین علت دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت نیرو‌ها را بر عهده دارد تا فارغ التحصیلان بعد از جذب در عرصه تولید بتوانند فعالیت‌های موثری از خود نشان دهند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه به عرصه صنعت گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت باید همیشه وجود داشته باشد و به همین علت طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، از ورودی‌های ۹۳ یا ۹۴ به طور میانگین حدود ۶۴ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای کار وارد عرصه صنعت می‌شدند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری