ایران قصد دارد تا با راه‌اندازی خط لوله‌ هزار و ۱۰۰ کیلومتری طی ۵ ماه آینده، روزانه یک میلیون بشکه نفت خام خود را از بوشهر به بندر جاسک در بندرعباس برساند تا بدون نیاز به عبور از تنگه‌ هرمز آن را روانه آبهای آزاد کند. عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی مکران پنجم تیرماه آغاز شده ولی مطابق وعده حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قرار است، اسفند ماه آتی به بهره‌برداری برسد. ایران اعلام کرده که برای احداث این خط لوله ۴۲ اینچی بیش از ۱.۵ میلیارد یورو هزینه خواهد کرد تا پایانه‌های صادراتی خود را متنوع کند.
در حال حاضر، پایانه جزیره خارک بار ۸۰ درصد صادرات نفت خام ایران را برعهده دارد؛ پایانه‌ای که در طول جنگ ایران و عراق نیز به پاشنه آشیل صنعت نفت ایران بدل شده بود و بمباران مداوم آن، استمرار صادرات نفت ایران را با مشکل مواجه می‌کرد.
بر همین اساس، ایران در تلاش است تا سطح آسیب‌پذیری صادرات نفت خود را با احداث خط لوله‌ای هزار و ۱۰۰ کیلومتری که از تلمبه‌خانه‌ای در گوره استان بوشهر آغاز می‌شود و پس از عبور از استان فارس به پایانه جدید بندر جاسک واقع در سواحل مکران ا..

5f88b0c95c366_2020-10-15_23-57 ایران قصد دارد تا با راه‌اندازی خط لوله‌ هزار و ۱۰۰ کیلومتری طی ۵ ماه آینده، روزانه یک میلیون بشکه نفت خام خود را از بوشهر به بندر جاسک در بندرعباس برساند تا بدون نیاز به عبور از تنگه‌ هرمز آن را روانه آبهای آزاد کند.

عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی مکران پنجم تیرماه آغاز شده ولی مطابق وعده حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قرار است، اسفند ماه آتی به بهره‌برداری برسد. ایران اعلام کرده که برای احداث این خط لوله ۴۲ اینچی بیش از ۱.۵ میلیارد یورو هزینه خواهد کرد تا پایانه‌های صادراتی خود را متنوع کند.

در حال حاضر، پایانه جزیره خارک بار ۸۰ درصد صادرات نفت خام ایران را برعهده دارد؛ پایانه‌ای که در طول جنگ ایران و عراق نیز به پاشنه آشیل صنعت نفت ایران بدل شده بود و بمباران مداوم آن، استمرار صادرات نفت ایران را با مشکل مواجه می‌کرد.

بر همین اساس، ایران در تلاش است تا سطح آسیب‌پذیری صادرات نفت خود را با احداث خط لوله‌ای هزار و ۱۰۰ کیلومتری که از تلمبه‌خانه‌ای در گوره استان بوشهر آغاز می‌شود و پس از عبور از استان فارس به پایانه جدید بندر جاسک واقع در سواحل مکران استان هرمزگان می‌رسد، کاهش دهد؛ پایانه‌ای در حاشیه دریای عمان و دورتر از خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز پرالتهاب و رو به آبهای آزادی که به بازارهای هدف ایران در آسیای جنوب شرقی، به ویژه چین، نزدیک‌تر است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که نخستین محصولی که از بندر جاسک صادرخواهد شد میعانات گازی پارس جنوبی است که اواخر سال انجام خواهد شد و تا قبل از پایان دولت، رساندن نفت و میعانات به جاسک آغاز می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران نیز اخیرا از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی این پروژه خبر داده و ابراز امیدواری کرده که ‌با توجه به روند پیشرفت کار، اولین محموله نفتی تا پایان سال از پایانه جاسک صادر می‌شود.

ظرفیت انتقال روزانه این خط لوله، حدود یک میلیون بشکه نفت خام اعلام شده است.

صادرات روزانه نفت ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۶ قدرت جهانی و تا پیش از بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور به بالای ۲ میلیون بشکه رسیده بود. دولت آمریکا پس از خروج از برجام و از ماه مه سال ۲۰۱۹ تحریم همه جانبه نفت ایران را با هدف به صفر رساندن صادرات این کشور به اجرا گذاشته است.

.
.
منبع : خبرفوری