سیاسی/ سیاست داخلی عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی اظهار داشت: اگر برای آقای روحانی و دولتش بخواهیم یک دستاورد مهم قائل بشویم، قطعا آن دستاورد برجام خواهد بود. این مساله و واقعیت قابل کتمان نیست. محمدجواد حق‌شناس درباره سخنان اخیر رییس‌جمهوری، گفت: سخنان آقای روحانی در ابعاد مختلفی بود و نمی‌توان یک جمع بندی کلی […]

سیاسی/ سیاست داخلی 5fd8a76c910e5_5fd8a76c910ea عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی اظهار داشت: اگر برای آقای روحانی و دولتش بخواهیم یک دستاورد مهم قائل بشویم، قطعا آن دستاورد برجام خواهد بود. این مساله و واقعیت قابل کتمان نیست.

محمدجواد حق‌شناس درباره سخنان اخیر رییس‌جمهوری، گفت: سخنان آقای روحانی در ابعاد مختلفی بود و نمی‌توان یک جمع بندی کلی برای تمامی این موضوعات در نظر گرفت. ایشان در بخشی از سخنان خودشان اشاره کرده بودند که کشور را در بدترین شرایط تحویل گرفته بودند که من در این خصوص فکر می‌کنم که این مطلب قابل درک است. اقتصاد کشور در سال ۹۲ در بدترین شرایط قرار داشت. ذخایر کشور بر اساس آمار رسمی آن وقت از وضعیت اسفباری برخوردار بود. شاخصه‌های اقتصادی با بدترین وضعیت از دولت قبلی به دولت آقای روحانی به ارث رسیده بود و برای یک نقد منصفانه درباره عملکرد اقتصادی دولت باید این مسائل در نظر گرفته شود.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی با اشاره به توضیحات روحانی درباره برجام و استقبال ایران از بازگشت آمریکا به برجام، گفت: اگر برای آقای روحانی و دولتش بخواهیم یک دستاورد مهم قائل بشویم، قطعا آن دستاورد برجام خواهد بود. این مساله و واقعیت قابل کتمان نیست. اگر بخواهیم نقد منصفانه‌ای داشته باشیم باید اذعان کنیم که دولت اگرچه در بخش‌های مختلفی از جمله عمده وعده‌های مغفول مانده به دولت انتقادهایی وارد است ولی در بحث برجام، دولت تمامی تلاش و همت خودش را به کار گرفت.

این تحلیلگر و فعال رسانه‌ای ادامه داد: سهم دولت در لغو تحریم‌ها و برجام کاملا مشخص است. مجموعه دولت و مشخصا وزارت خارجه با یک برنامه منسجم وارد این عرصه شدند و با جدیت تمام موفق شدند که برجام را به نتیجه برسانند. ما نباید فراموش کنیم که پرونده هسته‌ای ایران تا قبل از دولت یازدهم در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار داشت و دبیرهای وقت این شورا، موضوع را پیگیری می‌کردند ولی بعدتر با درخواست دولت یازدهم انتقال این پرونده از شورا به وزارت خارجه به درستی انجام شد و در نهایت دولت و وزارت خارجه طبق سیاست‌های کلان نظام و تحت حمایت مجلس و رهنمودهای رهبری به نتیجه مطلوبی رسید.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز منتقدان دولت، رویکرد منصفانه‌ای نسبت به برجام ندارند، اظهارکرد: منتقدان اگر برجام به دلایل مختلفی ادامه پیدا نکرد، باید دلایل همه جانبه آن را بررسی کرده و با توجه به همه ابعاد و زوایای این پرونده نقد و نظر بدهند. متاسفانه این عدم شفافیت و نقدهای غیرمنصفانه باعث شده که اهمیت و نقش برجسته برجام فراموش شود و ما از نقاط مثبت و قوت آن غافل شویم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: آقای روحانی در سخنان اخیر خودشان گفتند که ما از بازگشت آمریکا به برجام استقبال می‌کنیم که البته این سخن به مذاق برخی جریان‌های داخلی خوش نیامده است. سوال من این است که چه عقل سلیمی باید بابت این موضوع ناراحت شود. آیا جز ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان و جریان‌های خارجی ضد ایرانی، جریانات دیگری هستند که بابت بازگشت احتمالی آمریکا به برجام ناراحت هستند. برخی جریان‌های خاص داخلی اگر بابت این موضوع ناراحت هستند، خوب است که این احساس مشترکشان با ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان را برای مردم شفاف کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با اشاره به تاکید روحانی بر اختیارات قانونی دولت، گفت: همه باید بدانند که آقای روحانی تا شهریور سال آینده طبق قانون ریاست جمهوری کشور را برعهده دارد و این دوره حتی اگر یک روز تا پایان آن زمان باقی مانده باشد، با روز اول ریاست جمهوری ایشان فرقی ندارد و نباید اختیارات و وظایف دولت نادیده گرفته شود. اگر کسی فکر می‌کند که می‌تواند اختیارات دولت را در این ماه‌های پایانی سال زیر سوال ببرد، شاید قانون اساسی را نمی‌داند یا به آن اهمیتی نمی‌دهد. باید قانون رعایت شود و اجازه بدهیم که مسئولان به وظایف خودشان عمل کنند.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم درباره اختلافات بین مجلس و دولت به صورت یک طرفه نظر بدهیم. همان طور که باید اختیارات و وظایف قانونی دولت مورد توجه قرار بگیرد، لازم است که اختیارات مجلس را مورد توجه باشد. قانون به صورت شفاف درباره این مساله حرف زده و اصل تفکیک قوا را مطرح کرده است. اگر اختلاف بین دولت و مجلس باعث شود که قوا نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند، بهتر است که طرفین با تکیه بر اصل تفکیک قوا این مسائل بین خودشان را برطرف کنند.

.
.
منبع : خبرفوری