جشن شب یلدای کودکان بستری در بخش های مختلف بیمارستان قلب شهید رجایی، امسال به گونه دیگری برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه پدیده بیماری دارای ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی است، می توان گفت که به رغم پیشرفت علمی درمان از بعد فیزیولوژیک در کشور، کمتر به جنبه های روانی […]

روایت شب یلدای کودکان بیمارستان قلب شهید رجایی

جشن شب یلدای کودکان بستری در بخش های مختلف بیمارستان قلب شهید رجایی، امسال به گونه دیگری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه پدیده بیماری دارای ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی است، می توان گفت که به رغم پیشرفت علمی درمان از بعد فیزیولوژیک در کشور، کمتر به جنبه های روانی و اجتماعی بیماری توجه شده است.

در سال های اخیر برای رفع این نقیصه پروتکل هایی بر پایه مداخلات مددکاری اجتماعی از سوی وزارت بهداشت ابلاغ و مراکز درمانی ملزم به اجرای آنها شدند.

این پروتکل ها شامل ارزیابی روانی و اجتماعی، راند در بخش، مدیریت مورد، مشاوره و مداخله در بحران است. تسهیل فرایند درمان و حمایت از گروه های پرخطر و اقشار آسیب پذیر در مقابله با مشکلات خانوادگی و اجتماعی، برنامه ریزی برای ترخیص و حمایت یابی های درون و برون سازمانی از جمله وظایف مددکاران اجتماعی در مراقبت های بهداشتی است.

اگرچه اغلب مدیران سطوح مختلف و آحاد مردم فقط حمایت مالی از بیماران را به عنوان شاخص فعالیت های مددکاری اجتماعی می شناسند اما باید اذعان کرد که مددکاران اجتماعی نقش های مختلف را در مسیر انجام وظایف حرفه ای بر عهده دارند.

تسهیل گری، میانجی گری، مدافعه گری و آموزش دهنده از جمله این نقش ها است.

هر کدام از این نقش ها در جای خود از اهمیت ویژه ای برخوردارند، اما یکی از نقش های اصلی آنان نقش آموزش دهنده است.

این نقش مهم اغلب به صورت آموزش مستقیم به بیماران در قالب تشکیل گروه های آموزشی برای بیماران انجام می شود. همچنین به منظور افزایش ظرفیت مقابله ای بیماران و بهبود بهداشت روانی آنان، واحدهای مددکاری اجتماعی در بیمارستان ها با برگزاری جشن ها و آئین های ملی و مذهبی، سعی در ایجاد فضایی دلنشین و شاد برای بیماران بستری دارند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا، امسال جشن آئینی یلدا در بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی که همه ساله به همت واحد مددکاری اجتماعی و همکاری روابط عمومی بیمارستان برگزار می شد، شکل دیگری داشت.

به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی در روز یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹ مراسم شب یلدا با مشارکت جمعی از خیرین به شکل اهدای کارت هدیه و توزیع بسته «جوایز یلدا» بر بالین کودکان بستری در بخش های این بیمارستان، با هدف ارتقاء ظرفیت روحی و روانی کودکان بیمار انجام شد.

.
.
منبع : مهر