سیاسی/ بین الملل وزارت امور خارجه انگلیس در یک عقب نشینی آشکار به وکلای نازنین زاغری اعلام کرده شهروندان انگلیسی که خارج از این کشور دستگیر می‌شوند حق دریافت خدمات کنسولی ندارند. در این نامه‌ که یک نسخه آن توسط نشریه تایمز لندن مشاهده شد آمده است که اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری تعهد […]

سیاسی/ بین الملل 5fea24764ec94_5fea24764ec97 وزارت امور خارجه انگلیس در یک عقب نشینی آشکار به وکلای نازنین زاغری اعلام کرده شهروندان انگلیسی که خارج از این کشور دستگیر می‌شوند حق دریافت خدمات کنسولی ندارند.

در این نامه‌ که یک نسخه آن توسط نشریه تایمز لندن مشاهده شد آمده است که اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری تعهد خاصی را برای دولت لندن ایجاد نمی‌کند.

«نازنین زاغری» تبعه ایرانی– انگلیسی سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام بازداشت شد و اکنون در حال گذراندن دوره محکومیت خود است.

او بر اساس بیانیه سپاه ثارالله کرمان از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه ماموریت‌های مختلفی برای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده است.

دولت انگلیس در پنج سال گذشته از تمام ابزارهای ممکن برای تضمین آزادی زاغری استفاده کرد اما موفق به چنین کاری نشد. از جمله اقدام بحث‌برانگیز و غیر معمول وزیر امور خارجه سابق انگلیس که دو سال پیش با اعطای حمایت دیپلماتیک به خامن زاغری، این مناقشه را به یک مسئله رسمی فی‌مابین دولت‌های دو کشور تبدیل کرد.

جرمی هانت با بیان این ادعا که تصمیم او یک گام مهم دیپلماتیک است و به تهران نشان می‌دهد رفتارش کاملاً نادرست است، افزود: این اقدام به‌تمامی جهانیان نشان خواهد داد که نازنین بی‌گناه است و بریتانیا وقتی با یکی از شهروندانش ناعادلانه رفتار می‌شود تنها نظاره‌گر نخواهد بود.

خبر موضع‌گیری جدید دولت انگلیس در حالی منتشر می‌شود که شبکه چهارم تلویزیون انگلیس هفته پیش مستندی را درباره وضعیت زاغری در ایران و تلاش‌های همسرش در لندن برای آزادی او پخش کرد.

تولیپ صدیق نماینده حوزه انتخابیه محل سکونت خانواده رتکلیف هم اخیرا اعتراض کرده که دولت لندن از شهروندانش در خارج از کشور حمایت نمی‌کند.

دولت ایران بارها اعلام کرده که حساسیت مقام های انگلیس نه تنها به حل این پرونده بلکه با توجه به حساسیت‌های سیاسی و قضایی، شرایط حل آن را سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد کرد.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن پیشتر در نشستی با حضور رسانه‌های این کشور متذکر شد که زاغری از نظر حقوق ایران یک تبعه ایرانی محسوب می‌شود و ما به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیریم که یک کشور خارجی بخواهد درباره یک تبعه ایرانی اظهار نظر کند.

وی رفتار لندن در باره این پرونده را دخالت صریح در امور داخلی ایران خواند و غیر قابل قبول دانست. سفیر کشورمان توضیح داد: اینکه ما موضوع او را دنبال می‌کنیم فقط به خاطر اهداف انسان دوستانه است که روشن شود این فرد در ایران در چه شرایطی قرار دارد، اما به معنای این نیست که ما دخالتی را از طرف کشور خارجی بپذیریم و هر نوع دخالت در این زمینه کاملاً مردود است.

سفیر کشورمان با بیان اینکه پرونده متهم بایستی در فضایی آرام مراحل قانونی خود را طی کند خاطر نشان کرد که فشارهای سیاسی، پرونده وی را پیچیده‌تر کرده و کمکی به حل آن نخواهد کرد.

.
.
منبع : خبرفوری