سردار سلیمانی یکی از ستارگان عرصه جهاد اسلامی است و قطعا ویژگی‌های ممتاز شخصیتی و رفتاری او را به یک قهرمان تبدیل کرد در طول تاریخ از این قبیل شخصیت‌ها که دارای این ویژگی‌های ممتاز باشند کم نداشته‌ایم. گواه آن هم مالک اشتر، سلمان و عمار است. اما در این مقطع تاریخی کنونی، ما این […]

سرداری که در جستجوی شهادت بود

سردار سلیمانی یکی از ستارگان عرصه جهاد اسلامی است و قطعا ویژگی‌های ممتاز شخصیتی و رفتاری او را به یک قهرمان تبدیل کرد

در طول تاریخ از این قبیل شخصیت‌ها که دارای این ویژگی‌های ممتاز باشند کم نداشته‌ایم. گواه آن هم مالک اشتر، سلمان و عمار است. اما در این مقطع تاریخی کنونی، ما این خصوصیات ویژه را در وجود سردار سلیمانی که از نظر تاریخی با ما همزمان بودند، دیدیم.

تاریخ را که ورق می‌زنیم ویژگی‌هایی از علی ابن ابیطالب (ع) را از پیش چشم می‌گذرانیم که با زبان عقل تحلیل برایش سخت می‌شود مثلا اینکه می‌گفتند علی ابن ابیطالب (ع) جمع ضدین است. اما روش و منش سردار سلیمانی، این گفته را برای ما زنده کردند. یعنی اشدء علی الکفار، بدان معنا که در مقابل غاصب‌ها همچون شیر قوی و جنگنده می‌ایستادند و در مقابل خودی‌ها خشوع داشتند به طور تمام کمال در وجود حاج قاسم قابل مشاهده بود. کما اینکه در برابر کودکان یتیم هم زانو می‌زد و گریه می‌کرد. اما این در حالی است که این دو وجهه رفتاری با یکدیگر جمع نمی‌شود که شخصی با آن غلظت رفتاری در مقابل زورگویان و ابرقدرت‌ها، در برابر یک بچه یتیم، بچه شهید، جانباز، پدر شهید، و… همانند یک پنبه نرم شود. اما سردار سلیمانی این دو خصوصیات را با همزمان باهم داشتند.

نکته دیگر که قابل توجه است این است که همه گمان می‌کردند که سردار تمام وقت و زندگی‌اش را معطوف به جهاد کرده که این گمان درستی است، ما هم معتقدیم سردار سلیمانی در امر جهاد هیچگونه کم فروشی نکرده است اما این شهید بزرگوار در اوج رفتارهای جهادی و بین المللی خود نه تنها از وضعیت خانواده‌اش غافل نبود بلکه تمام حضور، تفریح و سفرش را با خانواده خود می‌گذراند. همه چیز زندگی سردار در سر جای خود قرار داشت حتی زمانی که نوه‌شان به دنیا آمد، ایشان در شرایطی که حفاظت می‌شدند، به بیمارستان رفتند که هم خیر مقدم به نوه‌اش بگوید و هم احوال فرزندش را جویا شود که این مهم بسیار با ارزش است.

از جمله خاطراتی که از ایشان به یاد دارم مربوط به زمانی است که برای دو دوره کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردم. در همان زمان در یک ملاقات خصوصی نزد ایشان رفتم و به سردار گفتم که شما مقبولیت خوبی دارید، برای ریاست جمهوری کاندید شوید اما ایشان هم دغدغه داشتند از اینکه اگر در حوزه ریاست جمهوری مشغول شوند، فرامین مقام معظم رهبری در جهان اسلامی روی زمین بماند و این مهم را تکلیف خود می‌دانستند. این در حالی است که امروز برای اینکه یک طیفی بتواند رییس جمهور را از جناح خود انتخاب کند، نه تنها شخص رقیب را بلکه خاندان رقیبش را هم خرد می‌کند. در هر صورت این هم یک نگاه است و نگاه دیگر آن است که می‌گوید نمی‌خواهم فرمان رهبرم روی زمین بماند.

بسیاری می‌گویند سردار سلیمانی شهید شد، اما من می‌گویم ایشان در ۱۳ دی ماه ۹۸ شهید نشد بلکه سال‌ها بود که ایشان در جست و جوی شهادت می‌گشت. باورم بر این است که ایشان در دفاع مقدس شهید شده بود و در آنجا پاداشش را گرفته بود. همچنین به یاد دارم در روزی که قرار بود سردار سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس معارفه شوند، ایشان می‌گفتند که غسل شهادت کرده‌اند و برای این معارفه آمدند. در حقیقت می‌خواهم بگویم که سردار از آن روز با شهدا و مجاهدان عهد و پیمانی بستند و از همان ابتدا شهادت را طلب کردند.

امیدواریم که خداوند کمک کند تا مادران این سرزمین قاسم‌های فراوانی را تربیت کنند و شیر پاک، لقمه حلال و اشک سیدالشهدا را بدرقه پرورش و تربیت فرزندانشان کنند، به این امید که جامعه ما از قاسم های فراوان مملو شود.

*نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی