سیاسی/ بین الملل تحلیلگر مسائل سیاسی عمان، تاکید می‌کند که پادشاهی عمان به دنبال وساطت، میانجی گری و زمینه سازی برای برگزاری دیدار‌هایی در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا به یکدیگر است. محمد أبو رزق در الخلیج آنلاین نوشت: در بحبوحه تنش‌های موجود در منطقه خلیج فارس و حضور نیرو‌های نظامی امریکا در […]

سیاسی/ بین الملل 5ff137b71e9c8_5ff137b71e9cb تحلیلگر مسائل سیاسی عمان، تاکید می‌کند که پادشاهی عمان به دنبال وساطت، میانجی گری و زمینه سازی برای برگزاری دیدار‌هایی در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا به یکدیگر است.

محمد أبو رزق در الخلیج آنلاین نوشت: در بحبوحه تنش‌های موجود در منطقه خلیج فارس و حضور نیرو‌های نظامی امریکا در آن با هدف ضربه زدن به ایران، نقش دیپلماتیک قدرتمند و موثر پادشاهی عمان در راستای تلاش برای آرام کردن اوضاع و دور نمودن گزینه نظامی، بروز می‌یابد.

در ادامه این مطلب آمده است: پادشاهی عمان که سابقه زیادی برای میانجیگری بین کشور‌های بزرگی نظیر ایران و ایالات متحده دارد، تلاش می‌کند تنش‌ها را کنترل کند. در همین راستا، دو کشور عمان و آمریکا مذاکرات رسمی با هدف بررسی راه‌های تقویت همکاری دو جانبه برگزار کردند. این مذاکره‌ها در سایه افزایش تنش‌ها در منطقه و حضور نظامی آمریکا، با استقرار دو بمب افکن در خاورمیانه انجام شد، ضمن آنکه وزیر دفاع ایالات متحده این حضور نظامی را هشداری برای ایران دانست.

قدرت نرم

احمد الشیزاوی، تحلیلگر مسائل سیاسی عمان، تاکید می‌کند که پادشاهی عمان به دنبال وساطت و میانجی گری و زمینه سازی برای برگزاری دیدار‌هایی در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا به یکدیگر است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد پادشاهی عمان در دوره سلطان هیثم بن طارق و وزیر خارجه جدیدش، به همان مسیر قبلی میانجی گری ادامه می‌دهد.

در خصوص تضمین موفقیت پادشاهی عمان در آرام کردن دشمنی‌ها در منطقه، الشیزاوی تصریح کرد که این مساله به دو طرف ایران و آمریکا برمی گردد که ایا به دنبال راه حل و اتش بس هستند یا نه.

به عقیده الشیزاوی، در صورتی که حسن نیت وجود داشته باشد، امکان استفاده از ابزار و واسطه‌های زیاد بین تهران و واشنگتن وجود دارد.

به عقیده این تحلیلگر عمانی، پادشاهی عمان روابط خوب و معتدلی با هر دو طرف ایران و آمریکا دارد و سعی کرده است خود را از منازعات ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دور نگه دارد، امری که می‌تواند توازن خوبی در روابط و سیاست‌های خارجی اش ایجاد کند.

الشیزاوی تاکید می‌کند عمان برخوردار از یک قدرت نرم است که بر عمق و پیشینه تاریخی، فرهنگی و سیاسی این کشور متکی است، موضوعی که باعث شده در حوزه دیپلماتیک توانمند باشد و بتواند با دولت های همسایه اش تعامل‌های سیاسی مداوم داشته باشد. در واقع عمان توانسته است با استفاده از سیاست خارجی و قدرت نرم خود به ندای صلح در منطقه تبدیل شده و برای استقرار آرامش در داخل و خارج تلاش کند.

در رابطه با امکان وقوع جنگ بین ایران و ایالات متحده، الشیزوای معتقد است که سیاست آمریکا در طول دهه‌های گذشته نشان میدهد که به دنبال جنگ با ایران نیست، به این دلیل که دستاورد‌های فعلی آن بیشتر از زمانی است که وارد جنگ شود.

آمریکا توانسته است از ایران برای فشار بر دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس و به یغما بردن منابع مالی آن‌ها از طریق فروش سلاح آمریکایی استفاده کند. به نظر می‌رسد سناریوی نزدیکتر، ورود ایران و آمریکا به دوری از مذاکرات که شاید چند سال به طول بینجامد.

به گفته الشیزاوی، ایران یک نگرانی جدید در منطقه خلیج فارس دارد که همان ورود رژیم صهیونیستی به کشور‌های عربی همسایه است، بویژه آنکه در طول دهه‌های گذشته، ایران موفق به ایجاد روابط حسنه‌ای با همسایگان عرب خود نشده است.

در رابطه با بحران فعلی در روابط ایران و امریکا، رئیس جمهور ایالات متحده در سپتامبر گذشته با سلطان هیثم بن طارق گفتگو کرده و دو طرف به بررسی راه‌های تقویت امنیت منطقه‌ای و نیز تحکیم روابط اقتصادی خود پرداختند.

ترامپ ایران را متهم به دست داشتن در حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد می‌کند که در بیستم دسامبر ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، حادثه ای که به لحاظ زمانی، نزدیک به سالگرد ترور سردار سلیمانی بود. در برابر تهدیدات آمریکایی، وزارت خارجه ایران به واشنگتن هشدار داده است که اگر دست به ماجراجویی بزند، این کشور اماده دفاع از امنیت خود است. همچنین،فرمانده نیرو‌های دریایی سپاه پاسداران ایران نیز از امادگی نیرو‌های دریایی برای دفاع از امنیت این کشور خبر داده است.

.
.
منبع : خبرفوری