آیت الله مصباح یزدی از علمایی بودند که وجوه شخصیتی و فکری متعددی داشتند. ایشان فقیه مسلم، فیلسوف، عارف و مفسر بودند و در تمام این وجوه، آثار، تالیفات و شاگردان بسیاری داشتند که در دوران حیات ایشان تکثیر شدند. خوشبختانه آثار بسیار زیادی چه به صورت مکتوب و چه به صورت غیر مکتوب که […]

آیت الله مصباح؛ یک روحانیِ تکلیف‌گرا

آیت الله مصباح یزدی از علمایی بودند که وجوه شخصیتی و فکری متعددی داشتند. ایشان فقیه مسلم، فیلسوف، عارف و مفسر بودند و در تمام این وجوه، آثار، تالیفات و شاگردان بسیاری داشتند که در دوران حیات ایشان تکثیر شدند.

خوشبختانه آثار بسیار زیادی چه به صورت مکتوب و چه به صورت غیر مکتوب که شامل شاگردانی است که تربیت کرده‌اند، از ایشان به یادگار مانده است.

این عالم بزرگوار همواره نقش موثری در سیاست داشتند. هیچ‌گاه خود را کنار نکشیدند و هیچ‌گاه عافیت طلبی پیشه نکردند. کما اینکه جبهه پایداری به صورت مداوم از رهنمودهای ایشان استفاده کرد و مکررا شورای مرکزی و دیگر اعضا به مناسبت‌های مختلف با آیت الله مصباح یزدی جلسه می‌گذاشتند. همچنین در جلسات عمومی که از سوی جبهه پایداری برگزار می‌شد از ایشان دعوت به عمل آورده می‌شد و مرحوم مصباح یزدی هم این دعوت را اجابت می‌کردند که ماهم از حضور و رهنمودهایشان فیض می‌بردیم.

مرحوم آیت الله مصباح یزدی از معدود افرادی بود که به معنای واقعی کلمه در نظریه پردازی اسلامی توانمند بودند و در این زمینه آثاری به جای گذاشته‌اند و نظریه پردازی کردند.

باور من این است که به حق لقب علامه را به ایشان داده‌اند. چرا که تنها در یک زمینه خاص صاحب نظر نبودند بلکه در موضوعات متعدد صاحب نظر بودند و علمش را داشتند.

از منظر منش و زندگی هم انسان فوق العاده زاهد، بی‌تکلف، متواضع و با تقوایی بودند که این مهم مورد توافق همگان و حتی دشمنان‌شان است. از دیگر خصوصیات بارز ایشان این بود که تکلیف‌گرا بودند و تحت هیچ شرایطی تکلیف‌شان را فراموش نمی‌کردند. به یاد دارم که می‌فرمودند انسان نباید بگوید حرف مرد یکی است، اگر موقعیتی پیش آمد که اقتضائات تازه‌ای را به همراه آورد و تکلیف با آنچه از قبل پیش بینی شده بود، تفاوت داشت، باید به آنچه پیش آمده است عمل کند. به بیان دیگر ایشان از آن دسته افرادی نبود که بخواهد به بهانه اینکه حرف مرد یکی است، شرایط و تکلیف جدید را نادیده گیرد.

در انتهای سخن، امیدوارم که شاگردان ایشان که الحمد الله تعدادشان هم زیاد است، بتوانند به خوبی راه ایشان را ادامه دهند.

عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس یازدهم

۲۱۶۲۱۶