سیاسی/ رهبری خبرگزاری‌های غربی در پوشش سخنان امروز رهبر انقلاب به تأکید ایشان بر اولویت برداشته شدن تحریم‌ها و ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس توجه کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری نوشت که ایران عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد. این خبرگزاری دولتی افزود: آیت‌الله خامنه‌ای […]

سیاسی/ رهبری 5ff83b33a5a0c_2021-01-08_14-30 خبرگزاری‌های غربی در پوشش سخنان امروز رهبر انقلاب به تأکید ایشان بر اولویت برداشته شدن تحریم‌ها و ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس توجه کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری نوشت که ایران عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

این خبرگزاری دولتی افزود: آیت‌الله خامنه‌ای گفت که مسئله، «بازگشت یا عدم بازگشت آمریکا نیست»؛ مسئله برداشته شدن تحریم‌های یک‌جانبه آن است.

وی افزود: ما هیچ عجله‌ای نداریم و اصراری بر بازگشت آنها نداریم. خواسته ما که عقلانی و منطقی است، برداشته شدن تحریم‌هاست.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنان رهبر انقلاب نوشت:"ما در مورد حقی صحبت می‌کنیم که از ملت ایران دزدیده شده است. اگر تحریم‌ها برداشته شود بازگشت آمریکائی‌ها معنا خواهد داشت."

این خبرگزاری نوشت که ایران از سال ۲۰۱۹ به تدریج اجرای بسیاری از تعهدات کلیدی خود در توافق هسته‌ای را که محدودیت‌های شدیدی بر فعالیت‌های آن در ازای برداشته شدن تحریم‌ها اعمال می‌کرد، تعلیق کرده است.

دیگر طرف‌های توافق به‌خصوص انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران فشار آورده‌اند تا برای نجات برجام عمل به تعهدات خود را از سر گیرد اما ایران بارها خواسته تا در وهله نخست آمریکا تحریم‌های فلج‌کننده خود را بردارد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه،(آیت‌الله) خامنه‌ای گفت: وقتی که طرف دیگر عملاً به هیچکدام از تعهدات خود پایبند نیست، عقلانی نیست که جمهوری اسلامی تعهدات خود را محترم شمارد. اگر آنها به تعهدات خود بازگردند، ما هم بازمی‌گردیم.

خبرگزاری رویترز نیز به فرازی از سخنان رهبر انقلاب در مورد بازگشت آمریکا به برجام اشاره کرد و در ادامه نوشت: (آیت‌الله سید) علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران روز جمعه دولت را از واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس منع کرد.

رویترز به نقل از مقام معظم رهبری نوشت: واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. من این را به مسئولین گفته‌ام و الآن هم به‌طور عمومی می‌گویم. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند که واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد.

رویترز با اشاره به اینکه ایران بیشترین تلفات را از بیماری کووید در خاورمیانه داده است و ماه پیش آزمایش نخستین واکسن ساخت داخل علیه بیماری کووید ۱۹ را انجام داد، به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای از تلاش‌های داخلی برای ساخت واکسن قدردانی کرد و نوشت: (آیت‌الله) خامنه‌ای گفت که ایران می‌تواند واکسن را «از جاهای مطمئن دیگر» تهیه کند.

رویترز نوشت: او جزئیاتی ارائه نداد ولی چین و روسیه متحدان ایران هستند.

رویترز افزود که رهبر ایران با یادآوری جنجال خون‌های آلوده در دهه ۸۰ و ۹۰ قرن بیستم میلادی گفت: من به فرانسه هم خوش‌بین نیستم چرا که سابقه خون‌های آلوده را دارند.

رسانه روس اسپوتنیک نیز مانند رویترز به اعلام ممنوعیت واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی کرونا پرداخت و نوشت: تهران در حال حاضر مشغول ساخت واکسن داخلی کووید ۱۹ است و کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت به اسپوتنیک گفته که انتظار می‌رود نخستین واکسن تولید داخل در بهار دریافت شود.

یورنیوز هم در انعکاس خبر بیانات رهبر معظم انقلاب، به آن بخش که به واکسن کرونا و ممنوعیت ورود واکسن های انگلیسی و آمریکایی مربوط بود، پرداخت.

بیانات رهبر معظم انقلاب در سالروز ۱۹ دی و قیام مردم قم در سال ۱۳۵۶ در رسانه های عرب منطقه نیز بازتاب گسترده ای داشت. از جمله شبکه های المیادین و الجزیره قطر برنامه های عادی خود را برای لحظاتی طولانی قطع کرده و بطور مستقیم بیانات رهبر معظم انقلاب را پخش کردند.

.
.
منبع : خبرفوری