دبیر سی‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد که با همکاری وزارت بهداشت از تمام گروه‌های حاضر در این جشنواره آزمایش کرونا گرفته خواهد شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین مسافرآستانه در نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: «همه شما می‌دانید که هنر، در جریان‌های گوناگون زندگی بشری چقدر تاثیرگذار بوده است. […]

مسافرآستانه: نتوانستیم حامی مالی جذب کنیم

دبیر سی‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد که با همکاری وزارت بهداشت از تمام گروه‌های حاضر در این جشنواره آزمایش کرونا گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین مسافرآستانه در نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: «همه شما می‌دانید که هنر، در جریان‌های گوناگون زندگی بشری چقدر تاثیرگذار بوده است. به ویژه تئاتر که همیشه برای آرامش بخشی به وضعیت های روحی و روانی نقشی اساسی داشته و در طول تاریخ هرگز از این نقش فاصله نگرفته است. اکنون ما با شرایط سخت و طاقت فرسایی رو به رو هستیم که جهان با آن مواجه است علیرغم اینکه تئاتر نتوانسته اجراهای عمومی مثل گذشته داشته باشد و به التیام روحی و روانی جامعه بپردازد اما بیکار هم ننشسته بود. هرچند امکان اجرا پیدا نکرده اما از کار دست نکشیده است. می‌خواهم از گروه‌هایی بگویم که در این شرایط سخت کار کردند چه روی صحنه رفتند چه وقتی نرفتند دست از تلاش برنداشتند امیدوارانه کار کردند و نقش خود را در ارتباط با مردم ایفا کردند. کم از ایثارگران دیگر رشته ها نداشتند.»

مسافر آستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با تقدیر از مدافعان سلامت ادامه داد: «از مدافعان سلامت تشکر می‌کنم که مثل زمان جنگ تلاش کردند. به نظرم هنرمندان تئاتر هم در این ایثار شریک هستند چون خواستند روح و روان مردم را التیام بدهند. این جشنواره از مهمترین فرصت هایی است که حاصل کار خود را ارایه بدهند. از همه عزیزانی که در جشنواره شرکت کردند و به هر دلیلی نتوانستند در بخش نهایی حضور پیدا کنند، تشکر می‌کنم چون آنها هم کار کردند. البته شرایط یه ما اجازه نداد در خدمت آنها باشیم و این دلیل بر ضعف آنها نبود ما نتوانستیم شرایط را بسط بدهیم ما این فرصت را مغتنم می شماریم تا برنامه‌ریزی های اجرا را شاهد باشیم.»

در ادامه نشست اطلاعات و آماری از کمیت و کیفیت آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ارائه شد که بخشی از آن در زیر آمده است.

بخش‌های اجرایی

در بخش اجرای آثار نمایشی جشنواره سی و نهم میزبان ۱۰۷ نمایش است. ۴۹ نمایش از تهران (۴۶% آثار) و ۵۸نمایش از سایر استان‌ها (۵۴% آثار).

تفکیک آثار اجرایی به شرح زیر است:

۱ و ۲- آثار صحنه‌ای (در دو بخش مسابقه و غیر رقابتی): ۴۸ نمایش، تهران۲۸ نمایش (۵۸%آثار) سایر استان‌ها ۲۰ نمایش (۴۲%آثار)
۳ و ۴- آثار خیابانی (در دو بخش مسابقه و سرباز انقلاب): ۳۹ نمایش، تهران ۸ نمایش (۲۱%آثار) سایر استان‌ها ۳۱ نمایش (۷۹% آثار)
۵- آثار دیگر گونه‌های اجرایی:۱۰ نمایش، تهران ۹ نمایش (۹۰%آثار) سایر استان‌ها ۱ نمایش (۱۰% آثار)
۶- آثار رادیوتئاتر: ۱۰ نمایش، تهران۴ نمایش (۴۰% آثار) سایر استان‌ها ۶ نمایش (۶۰% آثار)

آثار صحنه‌ای (در دو بخش مسابقه و غیر رقابتی):

۴۸ نمایش، تهران۲۸ نمایش (۵۸%آثار) سایر استان‌ها ۲۰ نمایش (۴۲%آثار)

آثار خیابانی (در دو بخش مسابقه و سرباز انقلاب):

۳۹ نمایش، تهران ۸ نمایش (۲۱%آثار) سایر استان‌ها ۳۱ نمایش (۷۹% آثار)

آثار دیگر گونه‌های اجرایی:

۱۰ نمایش، تهران ۹ نمایش (۹۰%آثار) سایر استان‌ها ۱ نمایش (۱۰% آثار)

آثار رادیوتئاتر:

۱۰ نمایش، تهران۴ نمایش (۴۰% آثار) سایر استان‌ها ۶ نمایش (۶۰% آثار)

حسین مسافر آستانه در ادامه نشست گفت: «ما در شرایط سختی هستیم تجربه برگزاری دوره‌های گذشته چندان در این دوره برای ما کاربرد نداشت همه چیز را انگار برای اولین بار تجربه می‌کنیم من و همکارانم در ستاد سابقه طولانی در برگزاری جشنواره داشتیم ولی این دوره از هر نظر دوره سخت و غیرقابل پیش‌بینی بود. آن اول این گمان نمی‌رفت که اینقدر کار سختی داریم. تطبیق جشنواره با شرایط فعلی از کارهای سخت بود وقتی حضور آثار شهرستانی و تعداد آثار آن ها را دیدیم که بیش از دوره‌های گذشته است خیلی خوشحال شدیم و از طرفی فکر کردن به این موضوع به دلیل رفت و آمد و اسکان دادن آن ها سخت بود. وقتی قرار بر این شد اجزای فیزیکی داشته باشند، تازه آغاز سختی های ما بود. خدا را شکر می‌کنم یا پیگیری دوستانم همکاری با وزارت بهداشت صورت گرفت و نگرانی ما برطرف شد. تعداد زیادی گروه قرار است از شهرستان بیایند و رفت و آمد آنها ممکن بود به اتفاقاتی منجر شود ولی پایمردی وزارت بهداشت تا حدی مشکلات ما را برطرف کرد. همه گروه‌ها تست کرونا می‌دهند. این کار از چند روز پیش انجام شده است. همچنین حدود ۲۰۰ نفر از همکاران ستادی ما تست داده‌اند در اینجا از عمق جان از وزارت بهداشت سپاسگزارم.»

او ادامه داد: «البته همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کرد و فضاها را با رعایت فاصله‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم البته در سالن‌های کوچک امکان حضور مردم را نخواهیم داشت. از حامیان معنوی جشنواره تشکر می‌کنم ما حامیان مالی نداشتیم و نتوانستیم جذب کنیم. تئاتر این مظلومیت و مهجوریت را از سوی فرهنگ اقتصادی دارد ولی سپاسگزارم که به جهت معنوی مشکلات خاصی نداریم، دفتر تبلیغات، شرکت مترو، معاونت اجتماعی، بنیاد شهید و… حامی معنوی ما بودند.»

در این نشست خبری محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره حضور اصحاب رسانه در این رویداد گفت: «کارت مهمان نخواهیم نداشت، همه شرکت کنندگان صرفا با ارایه بلیت می‌توانند وارد سالن ‌شوند، بلیت هم باید یه صورت الکترونیکی تهیه شود. نحوه پذیرایی این است که با ارایه کارت در سه کافه مجموعه تئاتر شهر اهالی رسانه می‌توانند از امکانات استفاده کنند. کد بلیت حضوری برای خبرنگاران شب گذشته ارایه شده و از پنجشنبه ۱۲ ظهر به بعد اهالی محترم رسانه می‌توانند برای رزرو بلیت اقدام کنند.»

۵۸۵۸