رئیس جمهور گفت: ایران در ۴۲ سال پیش و با انقلاب اسلامی صاحب دموکراسی و جمهوریت و در چارچوب فرهنگ خود صاحب اسلامیت شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در مراسم تبریک سفیران کشورها به رییس جمهوری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در سالن اجلاس […]

روحانی: از دولت جدید آمریکا اقدامی ندیدیم /به تعهدات برجام برمی گردیم اگر ...

رئیس جمهور گفت: ایران در ۴۲ سال پیش و با انقلاب اسلامی صاحب دموکراسی و جمهوریت و در چارچوب فرهنگ خود صاحب اسلامیت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در مراسم تبریک سفیران کشورها به رییس جمهوری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: خوشحالم که در فرصت سالگرد انقلاب اسلامی باز هم برای من فرصتی فراهم شد تا با سفرای محترم کشورهای دوست در جمهوری اسلامی ایران سخن بگویم.

وی افزود: برای ما فردا ۲۲ بهمن روز بسیار مهم و تاریخ ساز است. روزی که ملت ما توانست با اتحاد و یکپارچگی و فداکاری در برابر یک رژیم تا دندان مسلح و مورد حمایت صد در صد آمریکا و برخی دیگر از کشورهای بزرگ جهان به پیروزی دست یابد.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از ایرنا و فارس، بخوانید؛

*این روز برای ما به خاطر استقلال مبارک است.همچنین این روز برای جهان مبارک است به دلیل این که ایران صاحب دموکراسی و جمهوریت و در چارچوب فرهنگ خود اسلامیت شد و ندای این نظام در ۴۲سال پیش تا امروز صلح، ثبات مذاکره دستیابی به دوستی با کشورهای مختلف در طول این ۴۲ سال بوده است.

*گرچه در این سال‌ها دو جنگ بر ما تحمیل شد یک جنگ توسط صدام و یک جنگ توسط ترامپ اما ما در برابر هر دو تجاوز با مقاومت و صبر ایستادگی کردیم و در هر دو جنگ به پیروزی رسیدیم.

*از صدام چیزی باقی نماند و از ترامپ هم جز ننگ و عار چیزی باقی نماند. ما از دولت جدید آمریکا تا به امروز اقدامی ندیدیم. دولت جدید آمریکا نسبت به دولت و ملت ایران در زمینه کووید اقدامی انجام نداده است.

*ما تمام داروهای مورد نیاز و اقلام بهداشتی را خودمان تولید کردیم. حتی برخی اقلام را صادر می‌کنیم. تا الان سه موسسه برکت، پاستور و رازی جواز تست بالینی واکسن را دریافت کرده‌اند و در آینده مردممان از واکسن تولید داخل استفاده می‌کنند.

*{درباره گزارشات آژانس و تعهدات ایران} ما پس از خروج آمریکا از برجام تا یکسال صبر کردیم و به همه تعهدات خود عمل کردیم. بعد از یکسال اجرای تعهدات یکجانبه و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان ما کاهش تعهداتمان را آغاز کردیم.

*{درباره کاهش تعهدات برجامی و بازگشت به برجام}در صورت اجرای تعهدات طرف‌های دیگر برجامی ما هم به تعهدات خود بر می‌گردیم، هر ساعتی که ۵+۱ به کلیه تعهدات برجام پایبند شودند و عمل کنند بدانند ما در ساعت بعد به همه تعهدات خود بر می‌گیردیم. اجرای تعهدات ما به گونه‌ای است که روشن باشد ۶ کشور مقابل ما به تعهدات کامل برگردند.

* ما آماده‌ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد ما هم همه تعهدات برجامی خود عمل کنیم. ایران ثابت کرده اگر چیزی را امضا کرد و تعهدی را پذیزفت پای امضای خود می‌ایستد.

*منطقه ما بسیار حساس و تاثیر گذار در سرنوشت جهان است. ما معتقدیم منطقه حساس خاورمیانه باید در صلح و ثبات باشد. در ۴۲ سال گذشته هر کشوری از ما کمک خواسته به یاری آن کشور رفته‌ایم. عراق، سوریه، لبنان و افغانستات شاهدان این موضوع هستند. هر کجا تروریسم فعالیت کرده و دولت آن کشور از ما کمک خواسته ما دریغ نکردیم.چه کسانی به تروریست‌ها کمک کردند؟

*آنها باید در برابر منطقه، ما و ملت‌ها پاسخگو باشند که چرا به تروریست‌ها کمک کردند تا تروریست‌ها بتوانند نفت کشورها را بفروشند. چرا کشورهای بزرگ، آمریکا و کشورهای اروپایی به کشور متجاوز یمن کمک کرده است. پاسخگوی این‌همه کشتار، قحطی و جنایت در یمن چه کسی است؟

*ما همیشه با ترور و تروریسم مقابله کرده‌ایم ، ما قربانی تروریست هستیم. آن کسی که از روز اول در کنار ملت و ارتش عراق به کمک کشور عراق رفت شهید سردار قاسم سلیمانی بود و در کشور عراق هم دوست و یارش ابوالمهدی مهندس بود؛ اینها داعش را سرنگون کردند. این عزیزان به دست آمریکا با دستور ترامپ ترور و شهید شدند. پاسخ این ترور را چه کسی باید بدهد؟ ما باز هم علیه ترور و تروریسم می‌جنگیم.

*جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند خواستار دوستی با کشورهایی است که خواستار دوستی با ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند راه حل مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود.

*یک سال بر همه ملت ها با رنج و سختی به خاطر کوید ۱۹ گذشت و بر ملت ما سخت تر گذشت چرا که همه ملت‌های دنیا می‌خواستند برای تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، دارو و واکسن از پول خود استفاده کنند، آزاد بودند جز جمهوری اسلامی ایران که منابع مالی آن با تحریم ظالمانه غیرقانونی آمریکا در اختیارش قرار نمی‌گرفت مگر با سختی‌های زیاد و گذشت هفته ها و گاهی ماه‌ها.

* کووید ۱۹ یک آزمایش بزرگ در سطح جهان برای انسانیت، ‌همکاری و ‌کمک به یکدیگر بود که در این آزمایش بزرگ هم دولت ترامپ رفوزه شد و در طول این مدت برای این که مردم ایران از منابع مالی خودشان برای مقابله با کووید ۱۹ استفاده کنند، یک بار هم اقدام مساعد انجام نداد و در دولت جدید آمریکا هم تا امروز ما اقدام مناسب و درستی را مشاهده نکردیم.

* دولت جدید آمریکا که مدعی است که می‌خواهد با کووید ۱۹ مقابله کند و دست ملت‌ها را در مقابله با این کووید باز بگذارد و کمک کند، لااقل نسبت به ملت ایران و دولت ایران اقدامی تا امروز انجام نداده است اما در عین حال ملت ما در این آزمایش هم توانست با موفقیت راه خود را طی کند.

*اعتقادم بر این است که در مسائل مهم انسانی و جهانی همه باید در کنار هم باشیم. ما از سال ۲۰۱۵ تا امروز به تعهدات خودمان در زمینه توافق هسته‌ای پابرجا بودیم. در تمام مراحل آژانس بین‌المللی گزارشی که از ایران داد، ‌این بود که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است. ما از آغاز این تعهد ۱۵ نوبت آژانس گزارش داد و در همه ۱۵ نوبت اعلام کرد که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است. حتی در سال ۲۰۱۷ که دولت جدید آمریکا نغمه‌هایی را علیه این توافق آغاز کرد و بالاخره در ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌های گسترده ای را علیه ملت ما اعمال کرد تا یک سال صبر کردیم و به تمام تعهداتمان عمل کردیم و گزارش آژانس در تمام سال ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ این بود که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند. بر مبنای اینکه کشورهای ۱+۴ به ما قول داده بودند که در زمینه این توافق علیرغم اینکه آمریکا خارج شده، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. بعد از یک سال اجرای تعهدات یک جانبه و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان ما کاهش تعهدات را آغاز کردیم.

* اولین کاهش برای مدت دو ماه و گفتیم در این دو ماه اگر شما به تعهدات عمل کنید ما به نقطه اول برمی‌گردیم و باز برای ۲ ماه دوم، دو ماه سوم، تا دو ماه پنجم و ما هم همه تعهدات برجامی را کاهش دادیم تا روزی که بقیه به برجام بازگردند

* امروز کسی نمی تواند از ایران توقعی داشته باشد چون ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است امروز هم اعلام می‌کنیم هر ساعتی که پنج به اضافه یک به کلیه تعهدات برجامی پایبند شود و عمل کند، ما هم در ساعت بعد به تعهدات خود عمل خواهیم کرد. اما اجرای تعهدات ما در صورتی است که کاملاً روشن و واضح باشد که ۶ کشور رو به روی ما هم به تعهدات خود عمل کرده باشند.

*اینکه چه کسی در این راه باید آغازگر باشد و قدم پیش بگذارد، تردیدی نیست که ما از تعهد خارج نشده ایم تا گام اول را برداریم، کسی و کشوری که از تعهد خارج شد و به مدت سه سال خلاف مقررات بین المللی و خلاف تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ این همه ظلم بر ملت ما روا داشته است، امروز موظف است در بازگشت به برجام آغازگر باشد. نه تنها امروز بلکه هر ساعتی که تأخیر کند روی قانون و تعهدات بین المللی پا گذاشته است و ما آماده ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد، ما هم همه تعهدات برجامی خود را اجرا می‌کنیم.

۲۷۲۱۹