وزیر بهداشت گفت: رعایت پروتکل‌ها در خوزستان به زیر ۱۰ درصد و تقریباً صفر رسیده بود و به همین میزان هم آسیب دیدیم. هر جا رعایت پروتکل‌ها ضعیف شد آسیب پذیری هم از همان جا بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که به صورت آنلاین برگزار شد، […]

رعایت پروتکل‌ها در خوزستان تقریباً به صفر رسیده بود

وزیر بهداشت گفت: رعایت پروتکل‌ها در خوزستان به زیر ۱۰ درصد و تقریباً صفر رسیده بود و به همین میزان هم آسیب دیدیم. هر جا رعایت پروتکل‌ها ضعیف شد آسیب پذیری هم از همان جا بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته مرتب در صحبت‌هایم با مردم و مسؤولان، خواهش کردم رعایت بیشتری داشته باشند. روش مبارزه با ویروس جدید با ویروس قدیم فرقی ندارد؛ گفت: تشدید فاصله گذاری ها، مراقبتها و رعایت پروتکل‌ها همچنان مهم است.

وی با ابراز تأسف از افزایش موارد بیماری در خوزستان که کانون آن هم شادگان بود، اظهار داشت: رعایت پروتکل‌ها به زیر ۱۰ درصد و تقریباً صفر رسیده بود و به همین میزان هم آسیب دیدیم. هر جا رعایت پروتکل‌ها ضعیف شد آسیب پذیری هم از همان جا بوده است.

وزیر بهداشت با طرح این سوال که با عملکرد جدید ویروس چه رویکردی را باید دنبال کنیم؟ اظهار داشت: این ویروس یک ویروس مهاجم، سرکش، با قابلیت سرایت بالا و با قابلیت بیماری‌زایی بالا و همچنین مرگ و میر بالاتر از روزهای قبلی است.

نمکی خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: باید فکر کنید این ویروس خیلی از جاها چرخیده است. پیش از این هم گفته بودم ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند؛ همانطور که ویروس ووهان توانست قطب جنوب را تسخیر کند، ویروس موتاسیون یافته آفریقایی و انگلیسی و … هم می‌توانند وارد شوند.

وی ادامه داد: اولین گام در این زمینه افزایش تست گیری است و در کنار رپید تست‌ها حتماً تست پی سی آر را به عنوان تست مهم به صحنه آورید. حتماً اگر بیماری هر دو تستش منفی بود اما علامت داشت را رها نکنید و مجدد بیمار را تست کنید و نمونه‌هایی را برای ان جی اس به مراکزی که قبلاً گفته بودم ارائه دهید تا اولین اثرات موتاسیون را ارزیابی کنیم؛ چراکه موتاسیون یا جهش مختص ویروس آفریقایی یا انگیسی نیست و با گستره جغرافیای و تنوع ژنتیکی موجود حتماً ممکن است به موتاسیون‌های جدیدی در داخل مرز برسیم.

وزیر بهداشت گفت: ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور چرخیده و زیر پوست هر روستا و شهری و خانواده‌ای می‌توان این ویروس را پیدا کرد و زنگ خطر جدی شیوع آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی خیز سهمگینی از ابتلاء به کرونا را به مسئولان کشور در صورت عدم رعایت برخی اصول داده بودم، گفت: ورود ویروس جهش یافته انگلیسی را پیش بینی کرده بودم، علی رغم اینکه انگلیسی‌ها به دروغ گفته بودند فقط ۳۰ تا ۷۰ درصد ممکن است قدرت سرایتش بالارفته باشد به صراحت گفتم قطعاً قدرت سرایت و مرگ و میر ویروس بالاتر از آن چیزی است که انگلیسی‌ها می‌گویند. و متأسفانه انگلیسی‌ها تازه اقرار کردند.

وی اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این بود که همه مرزها بیشتر رصد شود و به رؤسای علوم پزشکی گفته شد، حتی موارد غیرقانونی که قاچاق می‌آورند هم بدون توجه به شرایط حتماً تست شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به خبری که هفته قبل از مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی و اتفاقی که در هشتگرد افتاد و مرگ فردی بر اثر کرونا انگلیسی رخ داده است، اظهار داشت: این اتفاق اثبات کرد که این ویروس در کشور چرخیده و زیر پوست هر روستا و شهری و خانواده‌ای می‌توان این ویروس را پیدا کرد و این یکی از زنگ‌های خطر جدی ویروس کرونای جهش یافته است که آغاز شده است.

نمکی با بیان اینکه سخت‌ترین آخر هفته طول ۳۰ ماه گذشته‌ام در این هفته بود ابراز داشت: این ویروس با اقتدارترین نظام‌های بهداشتی درمانی اروپا را به زانو درآورده است وی با اشاره به اینکه روزهای سختی در حال آغاز است، خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: باید خودتان را برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس جهش یافته آمده کنید.

وزیر بهداشت گفت: ما هرچه خواهش و تمنا کردیم که رعایت بیشتری کنیم و روش مقابله با ویروس جدید فرقی با ویروس قدیمی نمی‌کند، فایده نداشت و همانطور که انتظار داشتم حتی اگر ویروس جهش یافته‌ای نمی‌آمد، با این سهل انگاری وارد فازجدید شیوع کرونا می‌شدیم.

وی افزود: در استان خوزستان خیز جدید داریم، اما فعلاً شیوع کرونا در مازنداران افت داشته است.

نمکی با بیان اینکه در اول گردنه پر التهاب خیز چهارم کرونا هستیم، ابراز داشت: باید از گردهمایی‌ها پرهیز شود و نباید در این ماه مبارک عروسی‌ها به عزا تبدیل شود. با توجه به اینکه این نوع جهش یافته ویروس چندین برابر سرایت بیشتری دارد.
وی افزود: برخلاف ادعای انگلیس بیماریی زایی و مرگ و میز بالایی دارد و براساس آمار جوان‌ترها هم گرفتار می‌شوند که گرفتاری هم از نوع بدخیم است.

نمکی گفت: همکاری برای تست بیشتر و مسائل بهداشتی در مراکز تجمع باید مورد توجه قرار گیرد با کار سنگینی که شروع کردیم امیدوارم، اسفندماه با تجدید رنگ بندی مناطق عید خوشتری نسبت به پارسال داشته باشیم.

وزیر بهداشت گفت: همچنین محدودیت مسافرت‌ها را ادامه دهیم. از کوچک‌ترین قصوری نگذرید و اگر هم در استان حریف نیستید، به من اعلام کنید. حتماً روی بستن جاهایی که باید ببندید، بایستید و حتماً بر روی مرزهای استان خود و استان همجوارتان دقت کنید.

نمکی خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: قرنطینه‌ها را جدی گرفته و اگر یک مورد مثبت موتاسیون یافته پیدا کردید، حتماً در قرنطینه‌هایی که دکتر کولیوند آماده کرده، ببرید. با کمیته‌های ما در ارتباط بوده و مراتب را مستمر گزارش کنید. کمربندها را سفت‌تر ببندید، چشم‌ها را بیش از قبل باز کنید و قدم‌ها را تندتر بردارید. متأسفانه آهنگ گرفتاری این ویروس ممکن است تندتر از گام‌هایی باشد که ما بر می‌داریم. امیدوارم با دیده بانی بیشتر و رصد مستمر بر این مشکل جدید هم فائق آییم.

.
.
منبع : مهر