فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: اعمال اقدامات نظارتی در مراکز اقامتی، تفریحی و رستوران های بین راهی، به ویژه در ابعاد بهداشتی بسیار اهمیت دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، در جلسه هم اندیشی با حضور رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی استان‌های تهران، البرز، قم، […]

ضرورت تشدید اقدامات نظارتی بر بهداشت مراکز اقامتی، تفریحی

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: اعمال اقدامات نظارتی در مراکز اقامتی، تفریحی و رستوران های بین راهی، به ویژه در ابعاد بهداشتی بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، در جلسه هم اندیشی با حضور رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی استان‌های تهران، البرز، قم، مازندران و گیلان با اشاره به اینکه در ۱۳ ماه گذشته با اتکا به خرد جمعی و بهره جستن از تمام ظرفیت‌های بین بخشی شاهد شکل گیری مدیریتی مطلوب در تمام بخش‌ها بوده ایم، گفت: حضور تمامی نهادها و ارگان‌های مسئول در کنار مدافعان سلامت و کنشگران بهداشت و درمان این کشور، نقطه‌ای امیدبخش است.

وی ادامه داد: استان و شهر تهران به عنوان مبدا اصلی و پرتواتر سفرهای نوروزی، از اهمیت ویژه برخوردار است و به همین منظور هماهنگی‌ها برای مدیریت بحران کرونا، باید بیش از گذشته صورت گیرد. البته در شرایطی تعطیلات نوروز پیش رو است که اکثر استان‌ها، موج سوم بیماری را پشت سر گذاشته اند و پیش بینی می‌شود با یک تاخر زمانی در تناسب با شرایط هر استان، در آستانه موج چهارم به سر می‌برند.

زالی با اشاره به نگرانی نسبت به واریانت های جدید ویروس کووید -۱۹، به ویژه واریانت انگلیسی، عنوان کرد: پیش بینی‌ها مبتنی بر این است که در خیز چهارم بیماری، سرعت ابتلاء، انتقال و اشباع ظرفیت درمان به مراتب بالاتر از موج‌های پیشین خواهد بود. جایگزینی ویروس جهش یافته با ویروس کلاسیک ووهان، تاب آوری نظام سلامت، میزان مرگ و میر و شکل گیری خیزهای جدید بیماری را تحت الشعاع قرار می‌دهد و امیدواریم این جایگزینی و غلبه با سرعت رخ ندهد.

وی در خصوص عدم ترویج سفرهای نوروزی با اشاره به تصمیم مقام معظم رهبری مبنی بر سفر نکردن ایشان، تصریح کرد: ایشان با نگاهی آینده نگارانه، این راهبرد را تسهیل کرد. از همین رو انتظار می‌رود راهبرد اعلامی مجاری اداری، اجرایی و تبلیغاتی کشور بر مبنای عدم ترویج سفر باشد.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با بیماری کرونا در تهران، پیشنهادی مبنی بر برگزاری جلسه ستاد ملی در هفته پیش رو با توجه به شرایط در حال دگرگونی و تغییر استان‌ها مطرح کرد.

زالی اظهار کرد: با توجه به زیست بوم‌های مدیریتی متفاوت در استان‌های تهران، البرز، قم، گیلان و مازندران، تفویض اختیارات موثق در تناسب با مدیریت کرونا به استانداران، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان، فرماندهان نیروی انتظامی و سپاه در تسریع اعمال تصمیمات می‌تواند کمک کننده باشد.

وی شکل گیری کانون مدیریت سازمان یافته با حضور رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، فرماندهان سپاه و نیروس انتظامی استان‌ها را به فال نیک گرفت و از استمرار این جلسات به منظور اشتراک نظر، حداقل به صورت موسمی و به طبع، مجازی برای فصل سفرهای نوروزی ابراز امیدواری کرد.

زالی در ادامه بر لزوم اعمال حداکثر پوشش لازم در مرزهای بین استانی و مناطق همپوشانی به خصوص در نقاطی که در عرصه بهداشت و درمان دچار خلأ هستند، تاکید کرد و افزود: اعمال اقدامات نظارتی و تشدید یافته در مراکز اقامتی، تفریحی و رستوران‌های بین راهی، به ویژه در ابعاد بهداشتی با برنامه ریزی های لازم بسیار اهمیت دارد.

وی همچنین پیشنهادی مبنی بر اعمال محدودیت در استان‌های مقصد و مسافرپذیر برای شکل گیری سکونتگاه‌های غیر رسمی همچون برپایی چادر، استفاده از فضای مدارس، مساجد و حسینیه‌ها مطرح کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان ضرورت ارائه گزارش روزانه موارد ابتلای مسافرین در شهرهای مقصد و مسافرپذیر توسط معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی و تبادل روزانه اطلاعات با شهرهای مبدا، عنوان کرد: در حوزه درمان نیز، شکل گیری مرکز عملیات اضطراری (EOC) مشترک بین دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور کمک به ظرفیت شهرستان‌ها و استان‌های مقصد با دستور رؤسای دانشگاه‌ها و مشارکت معاونین درمان و مسئولین EOC استان‌ها مؤثر خواهد بود.

زالی در خصوص استفاده از ظرفیت تیم‌های واکنش سریع به منظور به روز رسانی آمار و در صورت لزوم، اتخاذ تصمیمات لازم توسط وزارت بهداشت نیز ادامه داد: اطلاع رسانی هر مورد بحرانی به تیم واکنش سریع و در جریان قرار دادن وزارت بهداشت از رویدادها، در تسریع اقدامات مداخله گرایانه تأثیر چشمگیری دارد.

وی، نقش سازمان صدا و سیما به ویژه شبکه‌های استانی برای اعلام شیوه نامه‌های بهداشتی مطابق با رسومات سفر را بسیار پررنگ اعلام کرد و گفت: ترویج فرهنگ سفر در ایام کرونا و اطلاع رسانی نکات ضروری بهداشتی توسط صدا و سیما در امر پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با بیماری کرونا در تهران درخواستی مبنی بر تدوین شیوه نامه‌هایی با وحدت رویه برای تمام ابعاد مورد لزوم سفرهای نوروزی از وزارت بهداشت را مطرح کرد و افزود: پروتکل‌های مناطق، مشاغل، گروه‌های چهارگانه و مراکز تفریحی در شهرستان‌ها نیز باید دقیق‌تر تعیین و تکلیف شوند.

زالی، اظهار کرد: طراحی مدل ضابطین کرونایی در هر استان به منظور ارائه تذکرات لسانی به مراکز اقامتی، تفریحی و رستوران‌ها با استفاده از ظرفیت بسیج، هلال احمر، کانون‌های محلی، نیروی انتظامی و نیروهای بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز می‌تواند در کنترل بحران کرونا در ایام نوروز کمک کننده باشد.

وی همچنین پیشنهاد افزایش سهمیه و رایگان کردن تست سریع و PCR برای استان‌های مسافرت پذیر و مبادی ورودی و خروجی را ارائه داد تا لجستیک آزمایشات با چالش روبه رو نشود.

زالی در خصوص نقش سازمان گردشگری در حفظ مراکز نقاهتگاهی موجود و در صورت لزوم افزایش این مراکز نیز اشاره کرد: این مراکز برای ارائه خدمات پیش و پس بیمارستانی به گردشگران باید آمادگی لازم را داشته باشند. از طرفی انتظار می‌رود ستاد ملی مقابله با کرونا الزاماتی تصویب کند تا مردم برای کاهش بار مجموعه درمان، از استفاده از این مراکز اجتناب نکنند.

در این جلسه در خصوص وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌ها، بحث و تبادل نظر و بر لزوم تشدید نظارت‌ها و استمرار جدی طرح حاج قاسم سلیمانی تاکید شد.

.
.
منبع : مهر