دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان گفت: ایران مخالف بازکردن پرونده دیگری جز [پرونده] هسته‌ای در مذاکرات وین است و نمی‌پذیرد بر سر موشک‌های بالستیک و پرونده‌های منطقه، مذاکره کند. سیدحسن نصرالله عصر روز جمعه به بررسی مهم‌ترین تحولات لبنان و منطقه پرداخت. نصرالله در آغاز این سخنرانی تأکید کرد، سایت‌ها و رسانه‌هایی که آمریکا آنها […]

60d60407ccfc2_60d60407ccfc5 دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان گفت: ایران مخالف بازکردن پرونده دیگری جز [پرونده] هسته‌ای در مذاکرات وین است و نمی‌پذیرد بر سر موشک‌های بالستیک و پرونده‌های منطقه، مذاکره کند.

سیدحسن نصرالله عصر روز جمعه به بررسی مهم‌ترین تحولات لبنان و منطقه پرداخت.

نصرالله در آغاز این سخنرانی تأکید کرد، سایت‌ها و رسانه‌هایی که آمریکا آنها را مسدود کرده است، نقش مهمی در همبستگی با فلسطین دارند و نسبت به سلطه آمریکا، فتنه و تکفیری‌ها موضع‌گیری می‌کنند. وی گفت تصمیم آمریکا درباره انسداد این سایت‌ها، دروغین‌بودن ادعاهای دولت‌های آمریکا درباره دموکراسی و آزادی عقیده را برملا می‌کند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان از این اقدام آمریکا تحت عنوان «تجاوز رسانه‌های آمریکا» به رسانه‌هایی یاد کرد که منتسب به فرهنگ و محور مقاومت هستند.

اقدام فتنه‌انگیز آمریکا برای اختلاف میان ارتش و حزب‌الله

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه این سخنرانی، توجیه آمریکا از حمایت لوجستیکی از ارتش لبنان را مقابله با حزب‌الله دانست و گفت: «هدف از این سخنان آمریکا تحریک مقاومت با ایجاد تردید در تقویت ارتش است.»

او تاکید کرد که ارتش لبنان ضامن واقعی امنیت و ثبات و وحدت لبنان است و گفت: «ارتش در فرهنگ ما بخشی اساسی از معادله طلایی قدرت لبنان یعنی ارتش، مردم و مقاومت است. دولت آمریکا نگران است که ارتش لبنان در موضعی واقعی و جدی برای مقابله با اسرائیل باشد.»

تأکید بر تشکیل کابینه لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن

سیدحسن نصرالله در بخش دیگر سخنرانی خود به مسئله تشکیل کابینه لبنان پرداخت و گفت: «درباره کابینه لبنان برخی اظهار نظرها همچنان اصرار دارند که ایران و حزب‌الله را مسئول عدم تشکیل کابینه معرفی کنند. متهم‌کردن ما درباره جلوگیری از تشکیل کابینه جدید افترا، فرافکنی و ظلم است.»

دبیر کل حزب‌الله ادامه داد: «پس از انفجار بندرگاه [بیروت] و شرایطی که دولت حسان دیاب با آن روبه‌رو بود، همه می‌دانند که ما مخالف استعفای آن بودیم. پس از استعفا نیز، خواستار تشکیل کابینه در سریع‌ترین زمان ممکن بودیم… همه باید در داخل تلاش کنند تا کابینه تشکیل و کشور از این بحران خارج شود.»

وی با بیان این که «برخی توافق بر ۲۴ وزیره‌شدن دولت را خطر احساس کردند و تحلیل و تفسیرهای اشتباه کردند و بر اساس همین اشتباه موضع گرفتند» تأکید کرد: «ما هرگز به سه‌گانه‌شدن تعداد وزارتخانه‌های دولت فکر نکردیم. ما هم طرح نکردیم. کسی دیگر طرح کرد و ما هم قبول نکردیم… عبارت سه‌گانه هشت‌تایی درست نیست. ۲۴ وزیری که روی آنها توافق شده جز دو تای آخری، هیچ سه‌گانه‌ای بین‌شان نیست.»

نصرالله با اشاره به این که «باسیل [وزیر خارجه سابق] از جانب مسیحیان با ما صحبتی نکرده که برخی می‌گویند به ما اختیار تام داده است»، خاطرنشان کرد: «او هم از دوست خود درخواست کمک کرده است… آنان که بعد از سخنان باسیل حمله را شروع کردند، دلیلی بر این است که نمی‌شنوند و اگر بشنوند فکر نمی‌کنند و اگر فکر کنند [و بفهمند هم] منکر می‌شوند چون کینه‌توزند… هدف [در موضوع تشکیل کابینه] رسیدن به جایی است که مورد رضایت میشل عون [رئیس‌جمهور] و سعد الحریری [مأمور تشکیل دولت] باشد.»

وی با بیان این که طرح نبیه بری، رئیس‌جمهور لبنان، باعث شده که به نقطه مهمی برسند، خاطرنشان کرد: «این نقطه، توافق بر سر تعداد وزرای کابینه یعنی ۲۴ وزیر است… از زمان مأموریت [سعد] الحریری برای تشکیل کابینه، بر این مسئله تأکید داشتیم… ما از حقوق تمام مردم لبنان، دفاع می‌کنیم. این وظیفه ماست.»

نصرالله با تأکید بر این که راه برون‌رفت از بحران تشکیل یک کابینه مقتدر است که بتواند تصمیم‌گیری کند، تصریح کرد: «این که ما در مسئله کابینه، بی‌طرف هستیم، سخن دقیقی نیست… همیشه تأکید می‌کنیم که رئیس‌جمهور، شریک تشکیل کابینه است… شاید با این و آن، اختلاف [نظر] داشته باشیم ولی از حقیقت حمایت می‌کنیم.»

ایران به نمایندگی از کسی مذاکره نمی کند

نصرالله درباره مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران مخالف بازکردن پرونده دیگری جز [پرونده] هسته‌ای در مذاکرات وین است و نمی‌پذیرد بر سر موشک‌های بالستیک و پرونده‌های منطقه، مذاکره کند.»

دبیر کل حزب‌الله درباره مذاکرات ایران عربستان سعودی هم خاطرنشان کرد: «در تمامی مذاکرات ایران و عربستان، تمرکز بر روابط دوجانبه بوده است و هیچ سخنی درباره پرونده لبنان مطرح نشده است. ایران به نیابت از کسی مذاکره نمی‌کند، نه به نیابت از لبنانی‌ها و سوری‌ها، نه به نیابت از فلسطین و یمن و حتی افغانستانی‌ها… ولی اگر از آن درخواست کمک شود، حاضر است مانند یک دوست، کمک کند.»

اگر دولت نتواند سوخت را تأمین کند، سراغ ایران خواهیم رفت

وی درباره بحران‌های داخلی لبنان به‌ویژه بحران سوخت در این کشور گفت: «اگر حکومت لبنان نمی‌تواند بنزین و گازوئیل را تأمین کند، سراغ ایران خواهیم رفت… برخی در لبنان گفتند سید [حزب‌الله با خرید بنزین و گازوئیل از ایران] می‌خواهد لبنان تحت تحریم قرار بگیرد!»

نصرالله با بیان این که «وقتی ما از طریق دولت یا بانک مرکزی این کار را نکنیم، این شیوه تحت تحریم قرار نمی‌گیرد»، تصریح کرد: «اگر کسی می‌تواند از روابط دوستانه خود استفاده کند و مشکل لبنان را حل کند، بفرماید و کمک کند. به هر حال ما از دوستی برخی با آمریکا، عربستان سعودی و کشورهای [حاشیه خلیج فارس] برای تأمین منافع ملت لبنان استفاده می‌کنیم.»

دبیر کل حزب‌الله با اشاره به این که حزب‌الله هیچگاه تصور نمی‌کرد که روزی لبنان مجبور شود به فکر تأمین بنزین و گازوئیل کشور باشد، درباره ادعاهای آمریکا و عربستان مبنی بر کمک به لبنان گفت: «چند سال پیش آمریکا اعلام کرد که ده میلیون دلار به لبنان می‌دهد. آیا کسی چیزی از این ده میلیون را صرف مردم لبنان کرد؟ عربستان نیز قبلا گفت چند میلیون دلار در لبنان هزینه کرده، شما بگویید این میلیون‌ها دلار کجا رفته است؟»

وی با بیان این که «برخی مردم برای غذای خود در زباله‌گردی می‌کنند اما برخی نشسته‌اند و مقابل راهکارهای مختلف مانع ایجاد می‌کنند»، تأکید کرد: «با این وضعیت کشور به سوی حذف یارانه‌ها می‌رود… چرا که بانک مرکزی می‌گوید من دیگر پول ندارم… در این بحران هر کس مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازد.»

نصرالله در پایان ضمن تشکر از دولت و مسئولان عراق به خاطر تصمیم آنان برای کمک به لبنان، از فرماندهان گردان‌های حزب‌الله عراق نیز قدردانی کرد که چند روز پیش گفته بودند، برای حمایت از بیت‌المقدس و قدس، بخشی از محور مقاومت خواهند بود.»