هفتاد و سه دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن خواسته‌اند تا گام‌هایی برای لغو آنچه “ترک سیاست دیرینه و دوحزبی ایالات متحده” در خصوص روابط اسرائیل-فلسطین به دست دولت ترامپ خواندند، بردارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در این نامه به ویژه از بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواسته شده تا قاطعانه شهرکهای اسرائیلی […]

60d6cfee97ab7_60d6cfee97aba هفتاد و سه دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن خواسته‌اند تا گام‌هایی برای لغو آنچه “ترک سیاست دیرینه و دوحزبی ایالات متحده” در خصوص روابط اسرائیل-فلسطین به دست دولت ترامپ خواندند، بردارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این نامه به ویژه از بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواسته شده تا قاطعانه شهرکهای اسرائیلی را غیرقانونی و کرانه باختری را اشغال شده بداند؛ دو نکته‌ای که دولت ترامپ گفته بود دیگر به آن پایبند نیست.

در متن این نامه آمده است: با صدور دوباره رهنمودهای مرتبط وزارت خارجه و گمرک آمریکا در این راستا، شفاف‌سازی کنید که ایالات متحده این شهرک‌ها را مغایر با قوانین بین‌المللی میداند. ما میخواهیم تا در تمامی اسناد و مکاتبات مرتبط آمریکا، بار دیگر به وضعیت کرانه باختری و نوار غزه به عنوان اشغالی اشاره شود.

در میان امضاکنندگان این نامه، اسامی هفت تن از روسای کمیته ها شامل روزا دل‌لارو دموکرات که رهبری کمیته مهم اعتبارات را به دست دارد و جان یارموث، دموکراتی که ریاست کمیته بودجه را به دست دارد و همچنین کاترین کلارک، معاون مجلس نمایندگان، استیو کوهن و جیمی راسکین به چشم میخورد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به چند دهه سیاست آمریکا در این منطقه با “به رسمیت شناختن حق اسرائیل” برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و همچنین “پذیرش ادعای اسرائیل” در بلندی‌های جولان و انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس پایان داد.

مقامهای بایدن از انتقاد آشکار از رژیم صهیونیستی امتناع کرده‌اند و نگران بروز تنشهایی مشابه آنچه در زمان دولت باراک اوباما رخ داد که مقامها علنا از تل آویو انتقاد کرده بودند، هستند. بایدن ترجیح میدهد تا اختلافات با رژیم صهیونیستی را پشت درهای بسته نگاه دارد. در جریان درگیری ماه گذشته، او علنا با درخواست چپگرایان حزبش برای استفاده از اهرم کمک به اسرائیل برای فشار وارد کردن به آن برای خاتمه درگیری با فلسطینیان امتناع کرد.

در این نامه از دولت بایدن خواسته شده است تا در اظهارات علنی خود “همواره هرگونه اقدام مشخص که نقض حقوق هر یک طرف‌ها باشد یا چشم‌انداز صلح را تضعیف کند” محکوم کند. ابراز آشکار اختلافات، عملی است که رهبران اسرائیلی و جریان طرفدار اسرائیل تقبیح میکنند.

اما رئیس جمهوری آمریکا از برخی از هشت توصیه مشخص در این نامه استقبال کرده است، شامل از سرگیری ارسال کمک به فلسطینیان و بازگشایی یک کنسولگری جداگانه در قدس برای روابط فلسطینیان.

این قانونگذاران آمریکایی همچنین از بایدن خواستند تا طرح صلح مدنظر ترامپ را کنار بگذارد؛ طرحی که الحاق بخشهایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی را مجاز میدانست. علاوه بر این، در نامه مذکور از او خواسته شده تا به اسرائیل برای توقف تخلیه خانواده‌های فلسطینی از شرق قدس فشار وارد آورد.

نامه مذکور در شرایطی منتشر میشود که دولت جدید رژیم صهیونیستی به نخست وزیری نفتالی بنت، به دنبال احیای روابط با دموکراتهاست که حین دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو آسیب دید.