ایرنا نوشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش در دیدار با فرمانده نیروی دریایی فرانسه تاکید کرد: وجود نیروهای ائتلاف در منطقه خلیج فارس را درک نمی کنیم و معتقدیم دلیل اصلی این حضور آن است که گفتگوی بین نیروهای دریایی موثر کمرنگ شود. امیر دریادار حسین خانزادی در حاشیه اجلاس آیونز که در جزیره ریونیون در […]

گفتگوی دو مقام بلندپایه نظامی ایران و فرانسه درباره حضور شناورهای آمریکایی و اروپایی در خلیج فارس

ایرنا نوشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش در دیدار با فرمانده نیروی دریایی فرانسه تاکید کرد: وجود نیروهای ائتلاف در منطقه خلیج فارس را درک نمی کنیم و معتقدیم دلیل اصلی این حضور آن است که گفتگوی بین نیروهای دریایی موثر کمرنگ شود.

امیر دریادار حسین خانزادی در حاشیه اجلاس آیونز که در جزیره ریونیون در اقیانوس هند جنوبی در حال برگزاری است در دیدار با دریاسالار وندایر فرمانده نیروی دریایی ارتش فرانسه با اشاره به موقعیت ژئو استراتژیک کشورمان در منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال اقیانوس هند و در موقعیت ویژه‌ای واقع شده است و بسیاری از کارشناسان ژئوپلیتیک، از ایران با عنوان قلب زمین یاد می‌کنند.

وی افزود: یکی از دلایل این موضوع ظرفیت بسیار خوب گذرگاهی، انرژی و همچنین وجود تنگه‌های بسیار مهم در این منطقه است.

دریادار خانزادی ادامه داد: در حالیکه منطقه خلیج فارس و دریای عمان یک منطقه امن و با ثبات است اما در سال‌های گذشته ما شاهد ناامنی‌های زیادی در منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب بودیم و به همین دلیل وجود نیروهای ائتلاف در منطقه خلیج فارس را درک نمی کنیم و معتقدیم دلیل اصلی این حضور آن است که گفتگوی بین نیروهای دریایی موثر کمرنگ شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ما با دقت تحرکات نیروهای ائتلاف را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: امروز مجموعه ای از شناورهای آمریکایی و اروپایی و همینطور کشور فرانسه در منطقه خلیج فارس حضور دارند اما ما تمام حرکات و شناورهای آنها را حتی از فواصل دور رصد و رهگیری می‌کنیم و تحت مراقبت داریم.

وی با تاکید بر اینکه ما معتقدیم امنیت مناطق دریایی هر جغرافیایی توسط کشورهای آن منطقه مهیا می‌شود، افزود: ما هم اکنون یک ناو گروه در اقیانوس اطلس داریم و زمانی که ما از دماغه امید نیک دور زدیم و وارد اقیانوس اطلس شدیم با وجود اینکه بیش از ۵ هزار مایل دریایی از مرزهای آمریکایی‌ها فاصله داشتیم، سر و صداهای زیادی از آمریکایی‌ها بلند شد.

گفتگوی دو مقام بلندپایه نظامی ایران و فرانسه درباره حضور شناورهای آمریکایی و اروپایی در خلیج فارس

دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: این که شناورهای اتحادیه اروپا و همینطور آمریکایی‌ها در نزدیکی سواحل ما هستند نمی‌تواند بدون اعتراض بماند و ما معتقدیم که این ترکیبات امنیتی نامطلوب، امنیت جمعی را تقویت نمی کند و باید به حالت تعلیق در بیاید.

در ادامه این دیدار، فرمانده نیروی دریایی فرانسه نیز با اشاره به عملکرد جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست اجلاس آیونز، گفت: علی‌رغم وجود بیماری کرونا نیروی دریایی ارتش ایران توانست به مدت سه سال به بهترین نحو این اجلاس را با موفقیت مدیریت کند.

وی ادامه داد: همچنین در زمان ریاست جمهوری آقای ترامپ که خیلی روی مسئله هسته‌ای ایران موضع داشت آمریکایی‌ها فشار نظامی را بیشتر کرده و از همه همکارانشان برای حضور در منطقه و افرایش فشار به ایران دعوت کردند اما نیروی دریایی فرانسه کمی از موضع آمریکا عقب نشست. البته کشورهای اروپایی برای تامین امنیت منطقه، باید در خلیج فارس حضور پیدا می‌کردند ولی باید بگویم که ما در هیچ کدام از عملیات‌های آمریکایی‌ها حضور نداشتیم.

دریاسالار وندایر با بیان اینکه دانمارک و هلند در عملیات‌های نیروی دریایی آمریکا شرکت کردند عنوان کرد: این همکاری هم برای کمک به کاهش تنش‌ها و فشارها بوده است.

فرمانده نیروی دریایی فرانسه اظهار داشت:‌ البته ما به دنبال این بودیم که خودمان به صورت مستقل و بدون کمک و اطلاعات آمریکا بتوانیم به صورت خودمختار تصمیم بگیریم و از مناطق دریایی اطراف خود آگاه باشیم و ما هیچ درگیری با کشورهای حوزه خلیج فارس نداشتیم.

وی افزود: فرانسه و اروپا خواهان برقراری امنیت بدون درگیری و تنش‌ هستند و ما به دنبال بر قراری صلح در دریا هستیم اما با این حال با نیروهای آمریکایی ارتباط و همکاری داریم و دوست داریم با شما هم ارتباط و همکاری داشته باشیم.

دریاسالار وندایر افزود: رویکرد فرانسه و اروپا حفظ و تعامل و تعادل در منطقه است و در دو سال اخیر نیز موضع فرانسه و اروپا یک موضع تعادلی همراه با گفتگو بوده است و به جای این که تنش را زیاد کند سعی در خاموش کردن و کاهش تنش‌ها دارد.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم این مسئله بسیار پیچیده است و به دلیل همین پیچیدگی در دریای سرخ و مدیترانه شرقی مسائلی پیش آمده اما ما خیلی مراقب هستیم و سعی می‌کنیم از ما استفاده ابزاری نشود و وارد بحث های سیاسی نشویم. فرانسه و کشورهای اروپایی به دنبال صلح در منطقه هستند. البته نیروی دریایی فرانسه با کمک وزارت خارجه در حال کمک و کاهش تنش‌ها در یمن و حوزه خلیج فارس است و آرزو داریم که صلح و دوستی به دنیا برگردد و این درک متقابل را همه کشورها داشته باشند.

فرمانده نیروی دریایی فرانسه در پایان تاکید کرد: این دیدار برای من بسیار مهم بود و از این به بعد باید ارتباط بین نیروهای دریایی دو کشور در راستای کمک به کاهش تنش‌ها در منطقه افزایش یابد.

وی همچنین تاکید کرد: پیام ایران را شنیدم وبه دولت فرانسه منتقل خواهم کرد.

۲۷۲۱۹