شرق نوشت:چندی پیش یکی از شهروندان اراکی با ارائه مرجوعه قضائی به پلیس فتا، درخواست رسیدگی به برداشت غیرمجاز از اطلاعات حساب بانکی‌اش را ارائه داد و پس از آن بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت. در تحقیقات اولیه پلیس مشخص شد شاکی برای انتقال وجه به‌صورت اینترنتی از طریق موتور جست‌وجوگر گوگل به‌دنبال […]

کلاهبرداری 10 هزار دلاری هکر نوجوان/ گمان نمی‌کردم هرگز ردی از من پیدا شود

شرق نوشت:چندی پیش یکی از شهروندان اراکی با ارائه مرجوعه قضائی به پلیس فتا، درخواست رسیدگی به برداشت غیرمجاز از اطلاعات حساب بانکی‌اش را ارائه داد و پس از آن بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.

در تحقیقات اولیه پلیس مشخص شد شاکی برای انتقال وجه به‌صورت اینترنتی از طریق موتور جست‌وجوگر گوگل به‌دنبال سایت بانک مدنظر خود بوده و بدون توجه به جعلی‌بودن آدرس درگاه، در دام فیشینگ سارقان اینترنتی گرفتار شده است. مال‌باخته گفت: من اصلا متوجه جعلی‌بودن آن سایت نشدم؛ زیرا همه‌چیز سایت شبیه به نمونه اصلی بود و هیچ فرقی نداشت؛ اما بعد از اینکه برای تراکنش مدنظرم درخواست دادم، متوجه شدم به حسابم دستبرد زده شده و موجودی‌ام را برداشت کرده‌اند. در ادامه تحقیقات کارشناسان پلیس فتا برای شناسایی متهم پرونده با مانع مواجه شدند. نکته درخورتوجه در این پرونده تیزهوشی متهم در پاک‌کردن رد پای خود و پنهان‌ماندن شیوه و شگرد انتقال وجوه سرقتی بوده که کار را برای کارشناسان پلیس بسیار سخت می‌کرد. در نهایت با اقدامات تخصصی کارشناسان پلیس فتا و بررسی نقاط مبهم پرونده، تحقیقات به نتیجه رسید و نوجوانی در شهر قدس استان تهران شناسایی و پس از هماهنگی قضائی، دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

این نوجوان تحت بازجویی قرار گرفت و به جرمش اعتراف کرد. او گفت با طراحی یک سایت جعلی کاربران را به آنجا هدایت و سپس اطلاعات بانکی‌شان را سرقت و حساب آنها را خالی می‌کرد. متهم گفت: برای اینکه ردی از من به‌ جا نماند، وجوه سرقتی را در بازار ارزهای دیجیتال مصرف می‌کردم و رمزارز می‌خریدم. من کارم را خیلی دقیق و حرفه‌ای انجام داده بودم و گمان نمی‌کردم هرگز ردی از من پیدا شود و وقتی دستگیر شدم، شوکه شده بودم. مأموران در ادامه به بررسی کیف‌ پول متهم پرداختند و در تجهیزات توقیف‌شده از او تاکنون بیش از ۱۰ هزار دلار رمزارز کشف‌ شده و این در حالی است که سایر کیف پول‌های متهم نیز در دست بررسی و رمزگشایی است و احتمال دارد مبلغ کلاهبرداری‌شده از سوی او افزایش یابد. از آنجا که این متهم از افراد دیگری نیز کلاهبرداری کرده است، گزارش دستگیری او به پلیس فتای استان‌های دیگر نیز اعلام شد تا اگر آنها نیز با شکایت مشابهی مواجه هستند، موضوع را گزارش بدهند. سرهنگ احسان آنقی، رئیس پلیس فتای استان مرکزی، در این زمینه گفت: هم‌وطنان در صورت وجه تشابه برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌شان به‌منظور خرید رمزارز، می‌توانند با مراجعه به پلیس فتای شهر سکونت خود موضوع را بررسی کنند.

۲۳۳۰۲