روزنامه اطلاعات در یادداشتی ضمن حمایت از آزادسازی واردات خودرو خارجی نوشت:برقراری واردات خودرو با هر شرایطی، خودروسازان را به تکاپو واخواهد داشت و این تکاپو به ناچار باعث اصلاح فرآیندهای مالی، پرهیز از سرمایه‌گذاری بی‌ربط و بی‌بازده، مانند مالکیت گاوداری توسط یکی از خودروسازان بزرگ یا احداث کارخانه در کشورهای دوردست که بعداً به […]

واردات خودرو را آزاد کنید تا انحصار داخلی شکسته شود

روزنامه اطلاعات در یادداشتی ضمن حمایت از آزادسازی واردات خودرو خارجی نوشت:برقراری واردات خودرو با هر شرایطی، خودروسازان را به تکاپو واخواهد داشت و این تکاپو به ناچار باعث اصلاح فرآیندهای مالی، پرهیز از سرمایه‌گذاری بی‌ربط و بی‌بازده، مانند مالکیت گاوداری توسط یکی از خودروسازان بزرگ یا احداث کارخانه در کشورهای دوردست که بعداً به دلایل مضحک و تأسف‌آور مانند پیش‌بینی نکردن برق برای کارخانه، کاملاً از بین رفت، خواهد شد.

از سوی دیگر، چون چشم مردم به روی محصولات به روز خودرو جهان باز می‌شود، استانداردهای ذهنی آنان بالا رفته و به آنچه عرضه می‌شود، راضی نخواهند بود. لذا خودروسازان برای حفظ بازار، ناچار به ارتقای کیفی و ظاهری محصولاتشان هستند. در نهایت هم قیمت، را برای جا خوش کردن، استانداردهای بهره‌وری، صرفه‌جویی نظارت مالی در خودروسازان باز می‌کند و مجموع این اتفاقات، نوید یک اصلاح و شکوفایی در این صنعت مهم را می‌دهد.

دست‌اندرکاران صنعت کشور و البته مدیران ارشد قوا، باید به این نکته مهم توجه کنند که تلاش برای ساختن همه چیز در داخل، نامش خودکفایی یا حمایت از تولید ملی نیست. بلکه آدرس غلطی است که به تولید انحصار و تأمین منافع بدخواهان و سودجویان می‌انجامد. ابزار واردات حساب شده و مدیریت شده اتفاقاً برای تضمین رقابت و رشد ناشی از آن، ضروری است و نباید در دام کسانی که برای حفظ سودهای کلان حاصل از انحصار خود، پشت عنوان مقدس تولید ملی پنهان می‌شوند، افتاد. این انحصارگران تا حد زیادی در ساختارهای صنعت خودرو رخنه کرده و حضور دارند و نتیجه حضور نامبارکشان این وضعیتی است که از خودروسازان می‌بینیم و این همه گلایه‌هایی است که مردم روزانه نجوا می‌کنند و از آن آزار می‌بینند.

۲۳۳۰۲